Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
HANNAHANNAH Telefilms

Rammelende soap

Kibbelende families, ruziënde hartsvriendinnen, schuinsmarcherende echtgenoten: Prozac lijkt een aandeel te hebben in de nieuwe lichting Telefilms.

Maria Kraakman is misschien niet de beste, maar wel de leukste actrice van Nederland. Bij haar krijg je het gevoel dat ze ook is wie ze speelt: een koppige vrouw met veel levenslust, een tikje stuurs, misschien om haar onzekerheid te verbergen. Geen tuttebel, geen koketterie en geen stoerigheid, maar iemand die onverstoorbaar haar eigen weg gaat. Denk aan îles flottantes, guernsey, olivier etc. Geen idee of Maria Kraakman echt zo is, maar ze weet die illusie wel te wekken.
In de Telefilm hannahannah (Annemarie van de Mond, KRO) speelt ze weer zo'n ruwe diamant, nu eentje die verliefd wordt op Antonie Kamerling, die alleen maar guitig hoeft te lachen om zijn pretoogjes het acteerwerk te laten doen. Hij raakt verzeild op een familiefeestje van Hannahs ruziënde familie, wat tot best leuke scènes leidt. Vooral grappig zijn de kibbelende ouders Olga Zuiderhoek en Kees Hulst die via een videoboodschap aan hun kinderen een boekje open doen over hun 40-jarige huwelijk.
hannahannah heeft weinig om het lijf, maar is een oase in de nieuwe lichting Telefilms, zes voor de televisie gemaakte speelfilms. Wie zin heeft in een echt slechte film, blijft 29 april speciaal thuis voor de avondboot. Karim Traïdia's vervolg op eilandgasten (naar Vonne van der Meers bestsellers) is lachwekkend drama dat in elk klein hoekje van het Vlielands huisje een vreselijk geheim, een traumatische ervaring of een relatieprobleem weet te vinden. Typerende zin: 'Ik moet je iets vertellen.' Rammelende soap voor NCRV-leden.

Strak fietspakje
Het wel en wee van een grote groep mensen vormt de rode draad in de Telefilms van dit jaar. Niet alleen de families in hannahannah en de avondboot, maar ook de vriendinnen in zadelpijn (Nicole van Kilsdonk, KRO) delen hun lief en leed met ons. Hierin raast Monique van de Ven in vol ornaat (in bh of strak fietspakje) door het beeld. In deze boekverfilming (naar Zadelpijn en ander damesleed van Liza van Sambeek) speelt Van de Ven een van de vitale oudere vrouwen die hun drukke baan even opzij zetten voor het jaarlijkse vriendinnenuitje, een fietstocht in Frankrijk, waar de emoties uiteraard hoog oplopen want anders was er geen Telefilm over gemaakt.
De zwoele Renée Fokker speelt weer een verlopen femme fatale die het aanlegt met Gijs Scholten van Aschat, die op zijn beurt weer een schuinsmarcherende charmeur mag spelen ('Ik ben een jager, laat me toch'). De welbespraakte carrièrevrouwen geven zich onder het genot van talloze flessen wijn over aan allerlei vrouwenpraat: pijnlijke schaamlippen, calorieën, relatieproblemen, Prozac, chocola, borstvergrotingen én borstkanker. Het duurt maar en het duurt maar. Typerend is dat Nicole van Kilsdonk maar liefst negen verkeersborden nodig heeft om ons duidelijk te maken dat we in Frankrijk zijn.

Pizza Hawaï
anna (Eric Oosthoek, IKON) pakt het subtieler aan, maar deze film over een jonge boer die in de ban raakt van Monic Hendrickx (waar hebben we dat eerder gezien?) blijft hangen in quasi-artistieke shots van opwaaiende rode jurkjes in pittoresk landschap.
Frank Lammers speelt ook een boer in eigenheimers (Pollo de Pimentel, EO), zo iemand die weinig meer van de wereld heeft gezien dan de pizza Texas en pizza Hawaï uit zijn vriezer. Hij neemt zijn opstandige neefje onder zijn hoede nadat diens ouders door de Amsterdamse onderwereld zijn geliquideerd. Drie keer raden wie er op bezoek komen.
De vorige lichting Telefilms kende prijswinnende films als offers (Emmy Award voor actrice Maryam Hassouni) en de uitverkorene. Toen gold dat de Telefilms moesten inspelen op actuele maatschappelijke thema's. Deze keer moest dat eigenlijk ook van de Telefilm-pausen, maar de filmmakers hebben nu zelf het dogma van de actualiteit losgelaten. Prima, maar het overdreven drama dat er voor in de plaats is gekomen, blijkt volvette fabriekskaas zonder smaak.

Mariska Graveland

zadelpijn (Nicole van Kilsdonk): uitzending 15 april
anna (Eric Oosthoek): uitzending 22 april
eigenheimers (Pollo de Pimentel): uitzending 6 mei en vanaf 26 april in de bioscoop
'n beetje verliefd (Martin Koolhoven): uitzending 20 mei (besproken in Filmkrant 284, januari 2007)
de avondboot (Karim Traïdia): uitzending 29 april en vanaf 26 april in de bioscoop
hannahannah (Annemarie van de Mond): uitzending 13 mei

Eén dag na uitzending zijn de Telefilms twee weken lang gratis online te bekijken op portal.omroep.nl/telefilm


top
Artikelen
Vacatures Gezocht: 4 directeuren (m/v)
Filmmuseum Biennale De kers op de taart
Hebzucht en hypocrisie in Swinging London
Nederlandse filmcultuur Waar blijft de Nederlandse kwaliteits-dvd?
Mexicaanse Renaissance Ten zuiden van de grens
Telefilms Rammelende soap

Interviews
Well... I can dream, can't I? David Lynch over INLAND EMPIRE
Docudromen De kaarten zijn geschud
Joachim Lafosse Regels geven, net als ouders
Rafa Cortes over YO Tuinman op Mallorca
TAKE 5: Bruno Felix over virtueel filmen

Rubrieken
Action!
Ervaren filmfreak in spe Zombie op hakken
Amsterdam Box Office Periode 22 februari t/m 21 maart
Boeken Het vijfde plan
Evenementen
Festivals
Filmbladen Hollands Diep
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Thuiskijken
Verwacht


Recensies
ANGEL Vamp wordt vampier
ELLEN TEN DAMME — AS I WAS WONDERING WHERE THIS MIXED-UP LITTLE LIFE OF MINE WAS LEADING TO Bladeren in het dagboek
EX DRUMMER Lont naar eigen kruitvat
THE GOOD GERMAN Oorlog en het meisje
GOYA'S GHOSTS Kostuumdrama met kunstgebit
HOT FUZZ Scherpschutter in Agatha Christie-dorp
INLAND EMPIRE De ziel van Hollywood
THE MONASTERY — MR. VIG & THE NUN Too true to be good
THE NIGHT OF THE HUNTER Zo lief als een horrorfilm kan zijn
NUE PROPRIÉTÉ Binnen de muren de vloeken
PAN'S LABYRINTH Van saters en fascisten
HET VERHAAL VAN XIAO YAN Het meisje dat naar school wilde