Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
TAKE 5: Bruno Felix over virtueel filmen

Op 22 april gaat de korte virtuele documentaire my second life van de Amerikaanse regisseur Douglas Gayeton in première op het Amsterdam Fantastic Filmfestival. Daarin vertelt avatar Molotov Alva zijn virtuele scheppingsverhaal en reflecteert hij op het leven voor en in de virtuele wereld van Second Life. De Nederlandse producent Bruno Felix over vijf redenen waarom virtueel filmmaken de toekomst heeft.

1 Onontgonnen terrein
Steeds meer mensen brengen hun tijd in virtuele werelden door, waardoor het interessant wordt daar documentaires over te maken, want daar gebeurt het. Zoals er vroeger documentaires werden gemaakt over exotische gebieden, zo zullen er nu documentaires worden gemaakt over Second Life, want dat is interessant en nog onbekend terrein.

2 Artistieke vrijheid
Waar filmmakers zich normaliter zorgen moeten maken over praktische zaken als goede camera's, geluids- en belichtingsapparatuur, een team dat op elkaar aansluit, is in de virtuele wereld the sky letterlijk the limit. Alleen het idee telt.

3 Controle over acteurs
Wie virtuele fictie wil maken, heeft 100 procent controle over zijn acteurs: die zien er altijd goed uit, zijn nooit moe en hoeven nooit terug naar hun trailer. Naast controle over het karakter van de acteur heb je bovendien controle over diens buitenkant: hij kan zowel de man op straat zijn, als diens hond of vrouw.

4 Onbeperkt reisbudget
Filmmakers hebben de mogelijkheid om zonder reisbudget de hele wereld over te gaan: van het Paleis op de Dam naar exotische oorden, woestijnen, torens. De wereld is de set.

5 Betere vertoningsplek?
Als steeds meer mensen tijd doorbrengen in digitale werelden, wordt dat ook een steeds betere plek om films te vertonen. my second life is in de eerste week op het internet al 250.000 keer bekeken. Mijn productiehuis Submarine is nu in Second Life een bioscoop aan het bouwen in de vorm van een duikboot, waar de film ook binnen enkele weken te zien zal zijn. Waar die duikboot komt te liggen, weten we alleen nog niet. Amsterdam bleek eigendom te zijn van een of ander bedrijf.

Karin Wolfs



top
Artikelen
Vacatures Gezocht: 4 directeuren (m/v)
Filmmuseum Biennale De kers op de taart
Hebzucht en hypocrisie in Swinging London
Nederlandse filmcultuur Waar blijft de Nederlandse kwaliteits-dvd?
Mexicaanse Renaissance Ten zuiden van de grens
Telefilms Rammelende soap

Interviews
Well... I can dream, can't I? David Lynch over INLAND EMPIRE
Docudromen De kaarten zijn geschud
Joachim Lafosse Regels geven, net als ouders
Rafa Cortes over YO Tuinman op Mallorca
TAKE 5: Bruno Felix over virtueel filmen

Rubrieken
Action!
Ervaren filmfreak in spe Zombie op hakken
Amsterdam Box Office Periode 22 februari t/m 21 maart
Boeken Het vijfde plan
Evenementen
Festivals
Filmbladen Hollands Diep
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Thuiskijken
Verwacht


Recensies
ANGEL Vamp wordt vampier
ELLEN TEN DAMME — AS I WAS WONDERING WHERE THIS MIXED-UP LITTLE LIFE OF MINE WAS LEADING TO Bladeren in het dagboek
EX DRUMMER Lont naar eigen kruitvat
THE GOOD GERMAN Oorlog en het meisje
GOYA'S GHOSTS Kostuumdrama met kunstgebit
HOT FUZZ Scherpschutter in Agatha Christie-dorp
INLAND EMPIRE De ziel van Hollywood
THE MONASTERY — MR. VIG & THE NUN Too true to be good
THE NIGHT OF THE HUNTER Zo lief als een horrorfilm kan zijn
NUE PROPRIÉTÉ Binnen de muren de vloeken
PAN'S LABYRINTH Van saters en fascisten
HET VERHAAL VAN XIAO YAN Het meisje dat naar school wilde