Western
Ubiquity
More Human Than Human
The Third Murder
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena
Mening

Beter ten halve gekeerd... De films waar u graag naar kijkt en wij graag over schrijven worden in het advies dat de Raad voor Cultuur als opmaat voor de nieuwe kunstenplandans aan de kersversie Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aanbood, omschreven als 'commercieel kwetsbaar, maar artistiek interessant'. Artfilms dus. En zoals iedereen weet, kunnen die in Nederland niet in de bioscopen komen zonder een beetje subsidie. Tot voor kort mochten er van de overheid filmdistributeurs zijn die zich in het bijzonder met deze films bezighielden. De krenten uit de pap halen, is namelijk een specialiteit die enige expertise verdient. Toen — en dit is geen sprookje, maar echt gebeurd in Nederland — bedacht iemand dat iedereen die artfilms in de bios brengt eigenlijk subsidiegeld verdient. Anders was het niet 'eerlijk'. Toen kwam er een 'uitbrengregeling' waar iedereen gebruik van kon maken. Achteraf. Alsof een distributeur die veel geld verdient met — om maar een dwarsstraat te noemen — the lord of the rings niet makkelijk een beetje geld opzij kan zetten om eens een wat risicovollere investering te doen. En alsof eerlijk altijd pas eerlijk is als iedereen een hapje uit de koek mag nemen. En geld kwam er natuurlijk niet bij. Wel een hoop formulieren en 'objectiveerbare' regeltjes. En een overgangsregeling. Maar te laat is het nooit. Ik citeer uit het raadsadvies 'Innoveren, participeren!': "Continuering van de huidige (dubbele) systematiek [is] noodzakelijk, in ieder geval tot en met 2008, zo nodig met een tijdelijke verruiming van middelen als blijkt dat de distributie van artistieke internationale films op korte termijn in gevaar komt." Vervang 'tijdelijk' door 'structureel'. Vervang 'blijkt' door 'nu blijkt'. En schrap 'op korte termijn'. Dan hebben we opeens beleid. Want iedereen weet dat de kwaliteitsfilms die distributeurs Contact Film en Cinemien en de distributietak van het Filmmuseum uitbrengen ernstig onder druk staan door de verwarde ad hoc-situatie van de afgelopen jaren. Niemand kan een bedrijf runnen als-ie niet weet of-ie vandaag de rechten voor de film kan kopen die u volgend jaar in uw filmtheater kunt zien en al helemaal niet als-ie niet weet of-ie wel aan alle objectiveerbare regeltjes op het teruggavenformulier voldoet. Gewoon in investeren dus in die distributeurs. Soms is participeren in bestaande kwaliteiten namelijk reuze innovatief. Kwestie van het beste uit mensen halen.

Dana Linssen


top
Artikelen
Vacatures Gezocht: 4 directeuren (m/v)
Filmmuseum Biennale De kers op de taart
Hebzucht en hypocrisie in Swinging London
Nederlandse filmcultuur Waar blijft de Nederlandse kwaliteits-dvd?
Mexicaanse Renaissance Ten zuiden van de grens
Telefilms Rammelende soap

Interviews
Well... I can dream, can't I? David Lynch over INLAND EMPIRE
Docudromen De kaarten zijn geschud
Joachim Lafosse Regels geven, net als ouders
Rafa Cortes over YO Tuinman op Mallorca
TAKE 5: Bruno Felix over virtueel filmen

Rubrieken
Action!
Ervaren filmfreak in spe Zombie op hakken
Amsterdam Box Office Periode 22 februari t/m 21 maart
Boeken Het vijfde plan
Evenementen
Festivals
Filmbladen Hollands Diep
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Thuiskijken
Verwacht


Recensies
ANGEL Vamp wordt vampier
ELLEN TEN DAMME — AS I WAS WONDERING WHERE THIS MIXED-UP LITTLE LIFE OF MINE WAS LEADING TO Bladeren in het dagboek
EX DRUMMER Lont naar eigen kruitvat
THE GOOD GERMAN Oorlog en het meisje
GOYA'S GHOSTS Kostuumdrama met kunstgebit
HOT FUZZ Scherpschutter in Agatha Christie-dorp
INLAND EMPIRE De ziel van Hollywood
THE MONASTERY — MR. VIG & THE NUN Too true to be good
THE NIGHT OF THE HUNTER Zo lief als een horrorfilm kan zijn
NUE PROPRIÉTÉ Binnen de muren de vloeken
PAN'S LABYRINTH Van saters en fascisten
HET VERHAAL VAN XIAO YAN Het meisje dat naar school wilde