The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
THE FIGHTER Redactioneel

Superhelden hebben een rechtse agenda. Dat is de conclusie van een proefschrift met de titel Superheroes and the Bush Doctrine: Narrative and Politics in Post 9/11 Discourse. Eind maart hoopt docent Engels Dan Hassler-Forest te promoveren op zijn stelling dat stripverfilmingen van Batman, Spider-man en Superman die na 9/11 verschenen "de belichaming van het beleid van oud-president van de Verenigde Staten George Bush zijn." Nou is het altijd fijn zoeken naar de verborgen betekenissen van Hollywoodfilms. Een simpel gevolg van de schematische manieren van vertellen die ze hanteren om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Juist omdat er grote financiële belangen mee gemoeid zijn, hebben ze altijd al de paradoxale neiging om de tijdgeest vaak onbedoeld scherp in beeld te krijgen. Het gaat altijd over de strijd tussen goed en kwaad. En omdat de held altijd de held is, kan onze perceptie van wat het kwaad is door de jaren heen flink veranderen. Dus: is Batmans morele geworstel met de natuur van het kwaad en de vraag in hoeverre je de methoden van de tegenstander moet overnemen conservatief? Of juist heel vooruitstrevend? Verwarrende kwesties, vooral omdat de superheld altijd via het gevecht moet winnen. Batman die besluit tot Gandhi-achtig geweldloos verzet, dat zou pas progressief zijn. Van superheld naar zenheld. Maar daar valt voor de special effects-afdeling geen fluit aan te beleven, laat staan in 3D. En als gelatenheid dan het thema is, lost het ook niets op. Neem bijvoorbeeld de Oscarwinnende Christian Bale-boksfilm the fighter. Een film over twee anti-superhelden. Niks geen bovenmenselijke krachten. Gewoon veel zweet, bloed en tranen. Een klassiek Amerikaanse Droom-verhaaltje over de underdog op weg naar de top. Maar waar gaat deze film écht over? Twee broers, waarvan de één dominant. Deze Dicky laat zijn jongste broer Micky geloven dat hij zonder zijn coaching niet kan winnen. De vechtstrategie die hij voorschrijft weerspiegelt hun verhouding: laat de ander geloven dat hij je de baas is en sla dan toe. Voor Micky is dit vooral een overlevingsstrategie, zowel ten aanzien van zijn bazige moeder en broer, als in de ring. De film presenteert het als iets heroïsch: laat je maar lekker in elkaar meppen, want jouw kans komt nog wel. Of niet natuurlijk. Als Batman net voorbij komt.

Dana Linssen



top
Artikelen
Zo zit het dus met die Roemeense New Wave
FilmSlot Homefront

Interviews
Cristi Puiu over AURORA Roemeens moordsprookje
Andrei Ujica over THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU 'Ceausescu wilde graag gefilmd worden'
Christoph Hochhäusler over UNTER DIR DIE STADT De Frankfurt cocktail
Take 5 Olivier Masset-Depasse over ILLÉGAL
David Robert Mitchell over THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER Chillen voor de camera

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
Ebele Wybenga (Upload Cinema) Comfortfood
Spotlight Stephen Dorff
FilmBoeken Alex van Warmerdam
FilmPers
World Wide Angle (NL)
Actie!
Evenementen (Focus)


Recensies
AURORA Thriller tergt kijker tot het uiterste
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU Raak portret van Roemeense dictator
AUTUMN GOLD Atleten toveren brede glimlach op het gezicht
BLACK BUTTERFLIES Carice van Houten moeizaam als dichteres
Il conformista (Thuiskijken) Bertolucci's barokke revolutie
CONTRE TOI Stockholmsyndroom
DE ENGEL VAN DOEL Tragikomisch bezoek aan spookdorp
HAPPYTHANKYOUMOREPLEASE Frisse nostalgie in zonovergoten New York
ILLÉGAL De angst van de illegaal
IN A BETTER WORLD Oscar voor wraak
THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER De jeugd is voorbij, maar nog even niet
PAUL Buitenaardse poepgrappen
RABBIT HOLE De grote Nicole Kidman-show
SHAHADA Geloof als troost
DE SMAAK VAN DE ZIEL Veel zoet in sterrenrestaurant
SOMEWHERE Het onbenoembare gemis van de sterren
SOUND OF NOISE Drummende drilboren en blaffende bulldozers
TRASH HUMPERS Korine denkt te shockeren met bejaarde vandalen
UNTER DIR DIE STADT IJskoud maar zinderend liefdesdrama