The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
BLUE VALENTINE FilmPers

BLUE VALENTINE
Derek Cianfrance
blue valentine staat niet alleen wat de inhoud betreft haaks op de gebruikelijke Hollywoodsprookjes. Ook het gekozen arbeidersmilieu — hij is een huisschilder, zij een verpleegster — wijkt af van platgetreden paden. De vertolkingen zijn intens en levensecht.
Algemeen Dagblad (Ab Zagt)

blue valentine is een scheidingsdrama in de vorm van een puzzel vol ontbrekende stukjes: het zicht op het geheel ontbreekt. Na afloop resteert de notie dat sommige mensen slechts kortstondig voor elkaar bedoeld zijn.
de Volkskrant (Bor Beekman)

Voor Amerikaanse begrippen mag blue valentine een gewaagd en rauw beeld van relaties geven, afgezet tegen de Europese cinema valt op de authenticiteit wel wat af te dingen. Hun improvisaties doen echter meer aan acteursworkshops denken, dan aan de manier waarop een regisseur als Mike Leigh zijn acteurs pijnlijke waarheden laat benoemen.
Het Parool/GPD-kranten (Bart van der Put)


SIMON WERNER A DISPARU
Fabrice Gobert
Regisseur Fabrice Gobert blust steeds de sensationele verwachtingen die hij zelf aanwakkerde. Zet dwaalsporen uit en ontkracht die. Vermomt zijn film als thriller terwijl het over de aloude 'jonge mensen op zoek naar hun identiteit' gaat. Maar aan de film kleeft iets pedants: hij is veel slimmer dan wij.
NRC Handelsblad (Coen van Zwol)



Regisseur Gobert schetst een intrigerend en spannend beeld van de schoolgemeenschap, in sfeer vergelijkbaar met Gus van Sants bekroonde elephant. De combinatie van portretten en ontrafeling van een potentieel misdrijf levert een pakkende film op, met een treffend terloops einde.
De Telegraaf (Eric Koch)

De verschillende theorieën worden nu eens gevoed, dan weer ontkracht in een mooi opgebouwd scenario, dat de verdwijning vertelt vanuit het perspectief van vier verschillende leerlingen. Uit die perspectieven blijkt dat 'de waarheid' een relatief begrip is.
Het Parool/GPD-kranten (Fritz de Jong)


TUESDAY, AFTER CHRISTMAS
Radu Muntean
Na het gevangenisdrama if i want to whistle, i whistle dient zich met tuesday, after christmas een relatiedrama aan dat de diepte in durft en weinigen onberoerd zal laten. (...) Bloedmooi is meteen al de openingsscène. Buiken, billen. Twee verliefde mensen. Ogen die niet uitgekeken raken. Handen en voeten die elkaar zoeken. Alle zintuigen staan op scherp.
Trouw (Belinda van de Graaf)



De liefde betoont zich van haar wreedste kant in het aangrijpende overspeldrama tuesday, after christmas. Regisseur Radu Muntean blijft ver verwijderd van melodrama. De rauwe directheid en het emotionele acteren doen denken aan het werk van Cassavetes, maar de lange statische shots verraden dat het sublieme tuesday, after christmas thuishoort in de nieuwe Roemeense cinema.
Het Parool/GPD-kranten (Jos van der Burg)

Roemenië blijft een filmland om in de gaten houden, waar veel bijzondere dingen gebeuren. Maar tuesday, after christmas laat de beperkingen zien van een te rigoureus doorgevoerd realisme. De zelfverkozen dwangbuis werkt verstikkend.
NRC Handelsblad (Peter de Bruijn)


BROWNIAN MOVEMENT
Nanouk Leopold
Dat je deze vrouw gelooft ligt deels aan actrice Sandra Hüller, aan haar bleke gezicht dat onopvallend is, maar ook alles mogelijk maakt. Het ligt ook aan de koele, kalme blik van Leopold die haar talent voor vervreemding verder heeft geperfectioneerd. Ze filmt soms van ver, dan weer dichterbij: stoffen, huid, haar. Ook in de intiemste scènes houdt ze de vreemdheid vast. Het maakt van brownian movement een breekbare en zeer ontroerende film.
Trouw (Jann Ruyters)



brownian movement
is een film die zich in een strakgestuukt filosofisch kader afspeelt. Doet dit er allemaal toe? Nee, natuurlijk: de beelden moeten hun werk doen, maar we krijgen in dit relatiedrama het gevoel dat deze beelden, de personages en de lotgevallen onderdeel zijn van een natuurkundige, dan wel filosofische opstelling.
Het Parool/GPD-kranten (Mark Moorman)

brownian movement grossiert in veelbetekende stiltes en blikken. Leopold is niet zo van het uitleggen: dat mag, dat is een keuze. Maar in dit geval verdienen de hoofdrolspelers én het publiek echt wat meer tekst om een complexe materie als deze te kunnen duiden. Nu bezwijkt de film onder zijn pretenties.
De Telegraaf (Annet de Jong)


DREI
Tom Tykwer
Tykwer, die zelf ook het scenario schreef, plaatst vraagtekens bij de exclusiviteit van de liefde. Hij zet een filosofische boom op en hangt die vol met symbolen, parallellen, wetenschappelijke theorieën, intellectuele verwijzingen en stilistische trucs. Jammer alleen dat de personages in deze vergaarbak van ideeën het onderspit dreigen te delven.
De Telegraaf (Marco Weijers)



Dat is tegelijkertijd de zwakte van drei: het is bijna drammerig waarmee Tykwer zijn boodschap wil overbrengen. Ook hier toont hij zich weer een groot liefhebber van toevalligheden die weinig andere filmmakers zich kunnen permitteren. (...) Toch blijft drei vooral verfrissend.. Zijn opzet is misschien niet helemaal gelukt, maar zijn drang om te experimenteren is lovenswaardig.
de Volkskrant (Floortje Smit)

Seks en relaties zijn helemaal niet het probleem van drei. Zelden een film gezien waarin seks zo lekker, liefdevol en vanzelfsprekend mocht zijn. Het is niet eens meer opwindend. Tom Tykwer laat je denken dat de film over overspel gaat. Maar dat is niet zo. drei is het portret van de collectieve labbekakkerige midlifecrisis van zijn generatie. Dat relatiegedoe is alleen maar het symptoom.
NRC Handelsblad (Dana Linssen)



top
Artikelen
Zo zit het dus met die Roemeense New Wave
FilmSlot Homefront

Interviews
Cristi Puiu over AURORA Roemeens moordsprookje
Andrei Ujica over THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU 'Ceausescu wilde graag gefilmd worden'
Christoph Hochhäusler over UNTER DIR DIE STADT De Frankfurt cocktail
Take 5 Olivier Masset-Depasse over ILLÉGAL
David Robert Mitchell over THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER Chillen voor de camera

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
Ebele Wybenga (Upload Cinema) Comfortfood
Spotlight Stephen Dorff
FilmBoeken Alex van Warmerdam
FilmPers
World Wide Angle (NL)
Actie!
Evenementen (Focus)


Recensies
AURORA Thriller tergt kijker tot het uiterste
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU Raak portret van Roemeense dictator
AUTUMN GOLD Atleten toveren brede glimlach op het gezicht
BLACK BUTTERFLIES Carice van Houten moeizaam als dichteres
Il conformista (Thuiskijken) Bertolucci's barokke revolutie
CONTRE TOI Stockholmsyndroom
DE ENGEL VAN DOEL Tragikomisch bezoek aan spookdorp
HAPPYTHANKYOUMOREPLEASE Frisse nostalgie in zonovergoten New York
ILLÉGAL De angst van de illegaal
IN A BETTER WORLD Oscar voor wraak
THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER De jeugd is voorbij, maar nog even niet
PAUL Buitenaardse poepgrappen
RABBIT HOLE De grote Nicole Kidman-show
SHAHADA Geloof als troost
DE SMAAK VAN DE ZIEL Veel zoet in sterrenrestaurant
SOMEWHERE Het onbenoembare gemis van de sterren
SOUND OF NOISE Drummende drilboren en blaffende bulldozers
TRASH HUMPERS Korine denkt te shockeren met bejaarde vandalen
UNTER DIR DIE STADT IJskoud maar zinderend liefdesdrama