La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
RUBBER FilmThuis

RUBBER
Autoband

Een stoffige Amerikaanse woestijnweg. Een man wordt wakker, staat op en loopt met een arm vol verrekijkers de weg af. Her en der staan zwart-witte stoelen verspreid; een auto komt aanrijden en slalomt zo over de weg dat hij precies alle stoelen omver rijdt. De auto stopt, een sheriff klimt uit de kofferbak en krijgt van de bestuurder een glas water. Dan loopt hij richting de camera en steekt hij een monoloog af over 'no reason' — "that most powerfull element of style". Zowel de cinema als het leven zijn vol van 'no reason', legt hij uit, en het verhaal dat zal volgen is daar een hommage aan.
Dat vervolgens blijkt dat hij het niet (alleen) tegen het publiek aan de andere kant van het scherm heeft, maar (ook) tegen een groep toeschouwers binnen de film die buiten het blikveld van de camera zat, doet weinig aan dat statement af: het onnavolgbare rubber is vervuld van 'geen reden'. Het verhaal dat die toeschouwers via hun verrekijkers voorgeschoteld krijgen, is dat van de versleten autoband Robbert die op een dag tot leven komt. Hij blijkt nogal destructieve neigingen te hebben: kleinere objecten walst hij al rollend plat, en grotere (konijnen, kraaien, mensenhoofden) doet hij met zijn psychokinetische gaven ontploffen. Waarom? 'Geen reden.'
Zo'n film is rubber dus: een absurde, inktzwarte komedie van een Franse auteur (Quentin Dupieux — in muziekkringen bekend als dj en remixer Mr. Oizo — verantwoordelijk voor regie, scenario, camera, montage én muziek) die metareflexief met Amerikaanse genreconventies van road movie, horrorfilm en western speelt. Toegegeven, zelfs met zijn relatief korte lengte van 85 minuten rekt rubber het centrale gegeven tot het uiterste op. Maar wie zich over kan geven aan de 'no reason' zal zich die anderhalf uur uitstekend vermaken.

Joost Broeren

rubber Quentin Dupieux, Frankrijk, 2010, Blaq Out


THE TEMPTATION OF ST. TONY
Demonisch

Vergeef mij vader, ik heb gezondigd. Het is waar, ik probeerde het goede te vinden, zo verdedigingsloos als ik kon, bijna altijd zwijgend, ik heb de dingen op mij af laten komen, vader, ik liep zomaar wat met dat kruis op mijn vaders begrafenis toen die auto van de
weg afraakte, en ja, ik heb toen die hond geraakt, maar wat wil je met dat bloed op het witte leer van mijn Bentley? Ik was er gewoon niet helemaal bij. Oh, en ik weet dat Dante dit allemaal voorspeld heeft, en dat de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen, maar ik maakte daar toch geen onderdeel van uit? Ik stond er toch buiten? Hoe kon ik dan in de hel geraken? Waarom kon ik niet de uitzondering zijn op de regel dat de hele wereld komedie speelt? Ik dacht dat een druppel van onschuld in een zee van leugens wel zoden aan de dijk zou zetten, dat als ik dat meisje nou maar meenam en haar weghield van de roofzuchtige kapitalistische wolven die alles verscheuren, dat in ieder geval één individu gered was. En daardoor niet de hele sterrenhemel op ons neer zou vallen. Hoop. Wat is daar zo demonisch aan? U zit hier en zegt dat u niets voor mij kunt doen, dat er geen verlossing te bieden is, dit is het, zoek het maar lekker uit, Tony, dat is eigenlijk wat u zegt, ga nog maar een beetje door het bos wandelen Tony, vind nog maar een paar afgehakte handen, sluit je nog maar eens op in je blokkendoos, kijk je vrouw verbijsterd aan, leef je leven, wacht op de dood, er is geen pad, er is geen weg, er zijn slechts vertakkingen zonder tak. Dat is toch wat u eigenlijk zegt, vader? Vader? Hoort u mij vader?

Mike Naafs

the temptation of st. tony Veiko Õunpuu, Estland, Finland, Zweden, 2009, Olive Films (region 1)


Top-10 import dvd's

Gaumont Treasures, volume 2
Dik tien uur aan korte films, tussen 1908 en 1916 gemaakt door de Franse filmstudio Gaumont. Centraal staan de animatiefilms van Emile Cohl, de komedies en westerns in Amerikaanse stijl van Jean Durand en de high-society komedies van Jacques Feyder, plus een schijf met losse films van diverse makers. (Kino, regio 1)

Ingrid Bergman Collection
Meer moois van distributeur Kino: een box met drie Zweedse films met Ingrid Bergman — enkelen van de laatste die zij er maakte voor ze naar Hollywood vertrok. (Kino, regio 1)

THE CAT O'NINE TALES/DEEP RED/TENEBRAE
Zouden er maanden zijn dat er géén films van Dario Argento op dvd verschijnen? Ook in april kunnen liefhebbers van de splatter-meester weer hun lol op met deze drie BluRay-uitgaves. (Arrow Video/Blue Underground, regiovrij)

EL TOPO/THE HOLY MOUNTAIN
Ga daar maar eens aan staan als serieuze filmjournalist: deze twee meesterwerken van Jodorowsky beschrijven in nog geen veertig woorden. Surrealistische road movies vol genre-referenties en religieuze symboliek, misschien? (Anchor Bay, regio 1)

SECRET OF DORIAN GRAY/ADUA AND HER FRIENDS
Het Italiaanse artlabel Raro Video slaat de vleugels uit naar Amerika, en dat is goed nieuws voor de internationale filmliefhebbers. Want zo komen titels als deze nu beschikbaar mét Engelse ondertitels. (RaroVideo, regio 1)

JOANNE/LUNCH HOUR
Het Flipside-label van het British Film Institute duikt wederom twee parels uit de Britse filmproductie van de jaren zestig op: joanne, over 'de vrouwelijke Alfie', en lunch hour waarin een jonge ontwerpster een affaire dreigt te beginnen met haar getrouwde baas. (BFI/Flipside, regio 2)

PROSTITUTE
Tony Garnett verdient zijn brood als producent, met name van Britse televisiedrama van het hogere soort — voor de liefhebber: de nineties-advocatenreeks This Life kwam uit zijn koker — maar regisseerde ooit ook dit realistisch-pamflettistische drama over een hoertje en haar vriendin die sociaal werkster is. (BFI, regiovrij)

Ernie Kovacs Collection
Box met dik dertien uur materiaal van de Amerikaanse tv-komiek Ernie Kovacs, die in de jaren vijftig de grenzen van het nieuwe medium aan alle kanten oprekte. Zonder deze man geen David Letterman, geen Conan O'Brien en geen John Stewart. (Shout! Factory, regio 1)

LAILA
Deze Noorse tundra-klassieker werd al in de jaren zeventig gerestaureerd, maar decennialang op de verkeerde afspeelsnelheid vertoond, waardoor de film van 165 minuten er in nog geen twee uur doorheen werd gejaagd. Deze nieuwe restauratie werd in 2009 gepresenteerd op het stomme filmfestival van Pordenonne. (Flicker Ally, regiovrij)

JB

Deze lijst is samengesteld door Boudisque (Vredenburg 31, Utrecht). Voor meer informatie ga naar boudisque.nl



top
Artikelen
Zo zit het dus met die Roemeense New Wave
FilmSlot Homefront

Interviews
Cristi Puiu over AURORA Roemeens moordsprookje
Andrei Ujica over THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU 'Ceausescu wilde graag gefilmd worden'
Christoph Hochhäusler over UNTER DIR DIE STADT De Frankfurt cocktail
Take 5 Olivier Masset-Depasse over ILLÉGAL
David Robert Mitchell over THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER Chillen voor de camera

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
Ebele Wybenga (Upload Cinema) Comfortfood
Spotlight Stephen Dorff
FilmBoeken Alex van Warmerdam
FilmPers
World Wide Angle (NL)
Actie!
Evenementen (Focus)


Recensies
AURORA Thriller tergt kijker tot het uiterste
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU Raak portret van Roemeense dictator
AUTUMN GOLD Atleten toveren brede glimlach op het gezicht
BLACK BUTTERFLIES Carice van Houten moeizaam als dichteres
Il conformista (Thuiskijken) Bertolucci's barokke revolutie
CONTRE TOI Stockholmsyndroom
DE ENGEL VAN DOEL Tragikomisch bezoek aan spookdorp
HAPPYTHANKYOUMOREPLEASE Frisse nostalgie in zonovergoten New York
ILLÉGAL De angst van de illegaal
IN A BETTER WORLD Oscar voor wraak
THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER De jeugd is voorbij, maar nog even niet
PAUL Buitenaardse poepgrappen
RABBIT HOLE De grote Nicole Kidman-show
SHAHADA Geloof als troost
DE SMAAK VAN DE ZIEL Veel zoet in sterrenrestaurant
SOMEWHERE Het onbenoembare gemis van de sterren
SOUND OF NOISE Drummende drilboren en blaffende bulldozers
TRASH HUMPERS Korine denkt te shockeren met bejaarde vandalen
UNTER DIR DIE STADT IJskoud maar zinderend liefdesdrama