Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
True Detective Thuiskijken

True Detective
Er rot iets in de staat Louisiana

Alles is goed aan deze Louisiana noir over de jacht op een satanische seriemoordenaar, alleen het einde niet.

Door Ronald Rovers

Voor die paar mensen die niet weten waar het over gaat, eerst het verhaal. True Detective is een moordmysterie van acht afleveringen dat zich afspeelt in de moeraslanden van Louisiana. Rechercheurs Rust Cohle (Matthew McConaughey) en Marty Hart (Woody Harrelson) worden ondervraagd over het onderzoek dat ze zeventien jaar eerder deden naar een satanische seriemoordenaar. In de laatste drie afleveringen keren we terug naar het heden, omdat Cohle nieuwe aanwijzingen denkt te hebben.
True Detective doet wat de beste thrillers doen: het mysterie zo groot en ondoordringbaar maken dat alles en iedereen gecorrumpeerd lijkt. De indruk creëren dat we niet alleen maar naar een crime scene kijken maar naar een rottend en schuldig landschap waar destructieve krachten slechts manifestaties zijn van iets veel ouders en diepers.
Maar de echte kick zit 'm erin dat de serie daar theater van maakt en zo z'n over the top waanzin in toom houdt, en paradoxaal genoeg zelfs realistischer maakt. Cohle is een zuipende, slikkende en snuivende, bigger than life, hel en verdoemenis spuwende misantroop. Hart, de stem van het blinde optimisme dat de meesten van ons gemakkelijker door de dagen helpt dan Cohles radicale doemdenken, bedriegt zijn vrouw en twee dochtertjes met elke vrouw die wil. De Bayou ziet eruit als een decor dat een van de zeven poorten naar de onderwereld zou kunnen zijn. Op dat perverse podium komen Cohle en Hart een cultus op het spoor die kinderoffers brengt, misschien al wel gedurende een hele lange tijd, aangevoerd door iemand die The Yellow King wordt genoemd, wat een verwijzing is naar de bundel korte verhalen The King in Yellow van Robert W. Chambers uit 1895. Heerlijk grotesk en macaber allemaal en op sfeer scoort de serie zeker vijf sterren. Niet toevallig ook dat Cohle in een van de laatste shots in een ziekenhuisbed wordt gefilmd alsof hij Christus zelf is, de verlosser die — bijna — stierf opdat de rest kon leven.
In dat bijna zit het probleem. Want in zo'n sterke opzet is 'bijna' niet genoeg. Juist de sfeer van wijdverspreide rot die zo zorgvuldig was opgebouwd, wordt in de laatste aflevering losgelaten als blijkt dat de oplossing van het mysterie bestaat uit het verslaan van één enkele dader. Het hele idee van een cultus en een netwerk van moord en verkrachting waar steeds op gehint is, van een waanzin die tot in de vezels van de samenleving is doorgedrongen, is dan plotseling verdwenen. "We hebben ze niet allemaal te pakken gekregen", zegt Cohle. "Dat is ook niet het soort wereld waarin we leven", zegt Hart. True, misschien, maar dit is een gemakzuchtige ontknoping. Alsof schrijver Nic Pizzolatto en regisseur Cary Fukunaga op het laatste moment terugschrokken voor de duisternis waar ze de hele serie naar toe werkten.
En dat is niet het enige wat hier in de eindsprint geofferd wordt. De psychologie waar de serie op dreef, legt het uiteindelijk toch weer af tegen de plot, want er moet en zal een dader gevonden worden. Net alsof dat tweede gouden tijdperk van televisie niet pas aanbrak omdat een jaar of tien terug het primaat weer bij de personages kwam te liggen. Deden de eerste vijf afleveringen nog aan Conrads Heart of Darkness denken, waarbij je, net als Charles Marlow op die rivier in de Congo, het gevoel had niet zozeer in Louisiana te zijn maar steeds dieper in de menselijke geest af te dalen, naar het einde toe veranderde de serie van toon en lijkt hij steeds meer op de gebruikelijke jacht op het ontbrekende puzzelstukje. Je vraagt je af of dit echt het einde was dat de makers wilden, of dat er druk van buiten is gekomen om het verhaal netjes af te ronden. Misschien toen duidelijk werd dat er een tweede seizoen zou komen. Hoe dan ook, het kan geen kwaad de serie te kijken.

True Detective | Verenigde staten, 2013-2014 | Regie Cary Fukunaga | Op betaalzender HBO en binnenkort op dvd en blu-ray


De grote oorlog, deel 2
The Big Parade

Omdat het dit jaar honderd jaar geleden is dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak, besteden we in dit herdenkingsjaar maandelijks aandacht aan een klassieke film over de Grote Oorlog.



Regisseur King Vidor splitste zijn tweeënhalf uur durende The Big Parade in twee vrijwel gelijke helften. In het eerste deel introduceert hij zijn hoofdpersonen: luie rijkeluiszoon James (John Gilbert), pruimtabak kauwende arbeider Slim en Bull, een temperamentvolle Ier. Als de Amerikaanse president Woodrow Wilson in april 1917 besluit dat Amerika toch deel zal nemen aan de Eerste Wereldoorlog is de opwinding niet van de lucht: we gaan dit varkentje even wassen! Jonge mannen melden zich bij bosjes aan bij het leger en ook James voelt zich min of meer gedwongen in dienst te gaan, hoewel zijn moeder — die hij op de mond zoent — liever anders zou zien.
Ze komen terecht in Champillon, in de Ardennen, en de oorlog gaat eerst nog even aan ze voorbij. De kameraden halen veel grappen en grollen uit en hoewel James een Amerikaans liefje heeft, wordt hij verliefd op het Franse boerenmeisje Melisande. Er volgt een idyllische romance, met enkele mooi belichte scènes in de fraaie natuur. In een sleutelscène leert Melisande van James hoe je kauwgum moet kauwen — een moment dat helemaal aan het eind van de film terugkeert.
Vidor neemt bewust veel tijd om omstandig een wereld te schetsen die op het punt staat volledig vernietigd te worden. Als de troepen eindelijk in beweging komen, is de idylle voorgoed voorbij. In een indrukwekkende scène slingeren honderden vrachtwagens bumper aan bumper door het Franse landschap, gevolgd door duizenden soldaten, onder wie James en zijn kameraden. Een Duits vliegtuig opent het vuur en de eerste doden en gewonden zijn een feit. Maar wachten kan niet: de oorlogsmachine dendert door. In een andere prachtige scène laat Vidor zijn manschappen als zombies door een modderig open veld lopen, alsof ze al geesten zijn. Dan breekt de hel opnieuw los, met Duits mortiervuur en ratelende mitrailleurs. In een spannende scène moet Slim midden in de nacht, slechts verlicht door vuurpijlen, het Duitse mitrailleurvuur uitschakelen. Even later komt de in zijn been geschoten James in een schuttersputje terecht met een gewonde Duitse soldaat. Hier toont acteur John Gilbert zijn klasse: met volkomen naturalistisch spel laat hij zien dat oorlog toch niet alle medemenselijkheid uitdooft. Het pacifisme van de film is overduidelijk.
The Big Parade (recent opnieuw uitgegeven in een voortreffelijke 4K-scan) was een enorme hit in 1925 en zorgde ervoor dat Hollywood meer films over WO-I ging maken, zoals Wings en de klassieker All Quiet on the Western Front.

André Waardenburg

The Big Parade | Verenigde Staten, 1925 | Regie King Vidor | Op dvd/blu-ray (Warner, regiovrij)


Bring Me the Head of Alfredo Garcia
Peckinpahs perverse zwarte gat

Zonder deze waanzinnige roadmovie zou Tarantino de filmmaker nooit geboren zijn.



Bring Me the Head of Alfredo Garcia
volgt de bizarre tocht van een geldgeile poète maudit door Mexico en is een onwaarschijnlijke mix van de Orpheusmythe en Sam Peckinpahs geliefde The Treasure of the Sierra Madre. Volgens Peckinpah is het ook zijn enige film waar hij niet onder druk van alles aan moest veranderen. Iedereen blij dus, behalve de critici en het publiek dan, die zich in 1974 niet herkenden in de schijnbare waanzin van Peckinpahs visie. Met uitzondering van Roger Ebert, maar dat hou je toch.
Die waanzin is precies wat Bring Me the Head of Alfredo Garcia sinds die tijd groot heeft gemaakt. Waanzin in de vorm van plotselinge veranderingen van toon, tegenstrijdige vormen en een MacGuffin — een afgehakt hoofd — die toch weer de contouren van een driedimensionaal personage krijgt. En waanzin in het verhaal, want dat is een pervers zwart gat van obsessies waaruit geen enkel personage kan ontsnappen.
Er gebeurt zoveel dat een lange plotbeschrijving helaas nodig is. Het begint zo. Alfredo Garcia moet dood want hij had het ongelukkige lef om de dochter van een Mexicaanse misdaadkoning zwanger te maken. Beloning: één miljoen dollar. Twee Amerikanen die voor de koning werken, schakelen in Mexico-Stad een pianospelende alcoholist in die claimt Garcia vaag te kennen en oké, ook te zullen vermoorden, want dan kan hij eindelijk weg uit dit hol. Zijn beloning: tienduizend dollar. Deze Bennie (Warren Oates) blijkt vervolgens het hoofdpersonage van de film. Samen met zijn vriendin/prostituee Elita reist hij dwars door Mexico om het hoofd van Garcia op te halen, want hij weet iets wat de anderen niet weten: dat Garcia al een paar dagen dood is. Easy money dus.
Elita gaat echter niet voor niks mee. Ze wil dat Bennie haar ten huwelijk vraagt, midden in diens missie om een lijk te onthoofden, tussen achtervolgende criminelen en wraakzuchtige nabestaanden. Wanneer Bennie voor de zoveelste keer treuzelt, overvalt ze hem: "Well, then ask me." De zin stond niet in het script en overviel dus ook acteur Oates, maar hij bleef in character en de rest van de scène werd geïmproviseerd. Dat die scène werkt, is een van de fascinerende dingen aan Peckinpahs film. Net als een verkrachtingsscène die binnen enkele seconden totaal van toon verandert, en de gesprekken die Bennie voert met het rottende hoofd van Alfredo Garcia, die zowaar een therapeutisch effect hebben; zonder deze film zou Tarantino de filmmaker nooit geboren zijn. Peckinpah houdt al die bizarre elementen in bedwang en weet er op de een of andere manier een existentiële roadmovie van te maken, over de maniakale keuzes van mannen die zichzelf zo groot achten dat ze in hun kleinheid de hele wereld mee naar beneden sleuren.

RR

Bring me the Head of Alfredo Garcia | Verenigde Staten/Mexico, 1974 | Regie Sam Peckinpah | Op import-blu-ray (Twilight Time)


Veronica Mars
Voor de verstokte fan

De high school private detective Veronica Mars is na drie tv-seizoenen en zeven jaar afwezigheid terug, dankzij de meest succesvolle crowdfundingscampagne ooit. Dit vervolg is er niet alleen dankzij, maar vooral vóór de fans.



"A long time ago, we used to be friends, but I haven't thought of you lately, at all." Zo opent de begintune van televisieserie Veronica Mars, en bij het filmvervolg dat vorige maand verscheen is die regel meer dan ooit van toepassing. Het is immers alweer ruim zeven jaar geleden dat de reeks over tiener-detective Veronica beëindigd werd, na drie goed ontvangen maar niet goed genoeg bekeken seizoenen.
Maar de fans bleven trouw, en bleken zich te roeren. Genoeg om bedenker Rob Thomas ertoe te brengen via Kickstarter een crowdfundingscampagne op te starten. Het doel was twee miljoen dollar, om rechthebbende Warner ervan te overtuigen dat het de moeite was weer wat energie in dit stukje bezit te steken. Dat doel was binnen tien uur al bereikt, en vervolgens stootte de teller door naar ruim 5,7 miljoen dollar, een record voor een crowdfundingscampagne.
Het was voer voor opiniemakers, zeker toen makers als Zach Braff en Spike Lee met eigen campagnes in de slipstream doken. Enerzijds: is dit het nieuwe filmmaken, het failliet van het studiosysteem? En anderzijds: hoe houdbaar is het crowdfundingsysteem als ook de grote jongens in deze zandbak komen spelen?
Maar die discussies staan uiteindelijk los van de film, al knipoogt Thomas in het eerste halfuur wel uitvoerig naar het ontstaan van het project. Zoals hij ook continu knipoogt naar het verleden van de serie, met verwijzingen en grapjes die alleen de verstokte fan zal begrijpen. En ook dat zou je een verdienste van de crowdfundingscampagne kunnen noemen: Thomas weet precies voor wie hij deze film maakt. Want als Thomas deze film had mogen maken via de traditionele studioroute, had hij misschien een groter budget tot zijn beschikking gehad, maar hij had er ook zorg voor moeten dragen dat de film voor een groot publiek — in ieder geval groter dan dat van de serie — aansprekend was.
Dat is hij nu nadrukkelijk niet, ondanks een montage aan het begin waarin de kern van de voorgeschiedenis er even doorheen gejaagd wordt. Maar dat is geen zwakte, het is juist de kracht van de film, waarin een moordmysterie opnieuw vooral wordt aangewend om de karakters en hun onderlinge relaties uit te diepen. Speciaal voor de fans.

Joost Broeren

Veronica Mars | Verenigde Staten, 2014 | Regie Rob Thomas | Op dvd/vod (Warner)


Releases

Vijf hoogtepunten uit het aanbod van dvd, blu-ray of video-on-demand.

Inside Llewyn Davis | Muzikaal en zonder opsmuk nemen de gebroeders Coen de Amerikaanse folkscene van de jaren zestig onder handen. Hun ingetogen odyssee door het grauwbesneeuwde Greenwich Village, in de voetsporen van folkmuzikant Llewyn Davis, won de Grand Prix in Cannes. dvd, blu-ray | A-Film



Gloria | Leven, relaties, eenvoudig is het allemaal niet. Je moet vooral eerst op eigen benen leren staan, leert vijftiger Gloria in dit onbevangen en ingetogen portret. Paulina García won voor haar vertolking van deze oudere, hunkerende vrouw de prijs voor beste actrice in Berlijn. dvd, blu-ray | Wild Bunch



Game of Thrones, seizoen 4 | De gevierde fantasyreeks heeft in dit vierde seizoen naast Carice van Houten nu ook Michiel Huisman in een hoofdrol. Op zondag 6 april vindt als voorproefje op filmfestival Imagine in EYE een voorpremière plaats van de eerste aflevering van het seizoen. vod | HBO



The Lunchbox | De Dabbalwalahs van Mumbai brengen dagelijks duizenden lunchtrommeltjes rond. Meestal vervoeren ze eten, maar soms ook romantiek en dromen. Want liefde gaat door de maag, ook voor de ongelukkig getrouwde Ila en de uitgebluste bureaucraat Sajaan die per ongeluk haar eten ontvangt. dvd, blu-ray | Homescreen



Much Ado About Nothing | Fanboy-held Joss Whedon kan zich na het succes van The Avengers en Cabin in the Woods wat veroorloven, en komt met een bescheiden verfilming van een van Shakespeares meest luchtige komedies. Met een hedendaagse setting, maar met de letterlijke tekst van het origineel. In zwart-wit. dvd | Imagine




If...
We don't need no education!

Als ooit een film de tijdgeest wist te vangen, dan was het Lindsay Andersons If..., een bijtende aanval op het klassensysteem uit de nadagen van de flowerpower-revolutie.



The times they were a'changing. Geïnspireerd door Jean Vigo's Zéro de conduite vertelt ook Lindsay Anderson in If..., dat in 1969 de Gouden Palm won, over een groep scholieren die actie neemt tegen de autoriteiten. Maar waar Vigo's jongeren de schoolleiding met schoenen en lege conservenblikken bekogelen, pakken Andersons tieners — onder leiding van Mick, gespeeld door een jonge Malcolm MacDowell in zijn eerste filmrol — de wapens op. En waar de Franse kids hun woede richtten op de schoolleiding en aanwezige hoogwaardigheidbekleders, moeten in If... vooral ook de medeleerlingen van de 'crusaders' (zoals ze in de aftiteling worden aangeduid) het ontgelden.
En dan met name de 'whips', vier dictators-in-de-dop die bovenaan de zelfregulerende apenrots staan. Want hoewel er volwassenen genoeg rondlopen, bemoeien zij zich niet met de vernederingen en lijfstraffen die de whips uitdelen om de studenten in het gareel te houden. Het commentaar dat de film daarmee levert op de klassenmaatschappij, is in tijden van Occupy en 99% nog altijd even actueel.
Tegen de tijd dat de revolutie zich aandient, is overigens allang niet meer duidelijk waar de scheidslijn tussen feit en fantasie in deze wereld ligt. Kostuums en aankleding losgezongen van een specifieke tijd, surreële details, fantasiesequenties en droomachtige scènes doorspekken het verhaal, en dat effect wordt nog eens versterkt doordat Anderson op schijnbaar willekeurige momenten van kleur naar zwart-wit overschakelt. Dat die willekeur echt alleen schijnbaar is, komt des te sterker over op deze nieuwe blu-ray uitgave, die de dvd uit 2007 overtreft.
Al zou het nog mooier zijn geweest wanneer ook Andersons twee vervolgfilms een blu-ray uitgave hadden gekregen. Echte sequels zijn het niet, maar ook in O Lucky Man! (een wijdvertakte, surrealistische aanval op het kapitalisme in musicalvorm uit 1973) en Britannia Hospital (1982, met opnieuw een instituut als afspiegeling van de Britse samenleving: een ziekenhuis) speelt MacDowell een variant van alleman Mick Travis. Ze bieden intrigerende revisies van de thema's van If..., maar zijn nu alleen antiquarisch op dvd verkrijgbaar.

JB

If... | Engeland, 1968 | Regie Lindsay Anderson | Op import blu-ray (r2, Eureka!/Masters of Cinema)


At Any Price
Tot in de hemel groeien

Maïsboer Henry Whipple slijt als een gladjakkerige colporteur glimlachend genetisch gemodificeerde zaden. Geen wonder dat zijn zoon Dean er niet aan moet denken de boerderij over te nemen.



'Get big or get out' is het levensmotto van maïsboer Henry Whipple (Dennis Quaid). Hoewel zijn twee zoons hard hun best doen zich van hun vader af te keren, leven ze volgens datzelfde mantra. Henry's oudste zou na zijn studie terugkomen naar huis, maar neemt een omweg via een Argentijnse bergtop. Dus komt alle druk op de jongste zoon Dean (Zac Efron), maar die wil groot worden in iets anders: autoracen.
Net als ooit zijn vader wil ook Henry een opvolger. Al is er in de tussentijd behoorlijk wat veranderd, zo toont At Any Price, de vierde film van de onafhankelijke Amerikaanse regisseur Ramin Bahrani. Van de binding tussen de boer en zijn land is tegenwoordig geen sprake meer; dit is agribusiness, waarbij GPS-gestuurde tractoren de genetisch gemodificeerde (en gepatenteerde) maïsplanten volautomatisch besproeien met een uitgekiende mix aan verdelgers.
Behalve als boer verdient Henry zijn geld ook als verkoper van die zaden, en Quaid zet hem neer als een glibberige tweedehands autoverkoper met permanente glimlach die even gemanipuleerd lijkt als de zaden die hij slijt. Daartegenover staat de norse, zwijgzame Dean, met verve gespeeld door voormalig tienerster Efron, voor wie At Any Price in 2012 onderdeel was van een poging om als serieus acteur aan de bak te komen — zie bijvoorbeeld ook The Paperboy (Lee Daniels) en Parkland (Peter Landesman).
Waar Bahrani in zijn eerste drie films Man Push Cart, Chop Shop en Goodbye Solo telkens immigranten in onzichtbare uithoeken van de Amerikaanse maatschappij centraal stelde, kiest hij hier nadrukkelijk voor het tegenovergestelde: een all-American familie in het Amerikaanse heartland. Daarmee levert de film niet alleen tussen de regels door commentaar op het industriële boerenbedrijf, waar Bahrani zich maandenlang in onderdompelde voor hij het overtuigend realistische scenario schreef, maar op de hele westerse maatschappij en het eindeloze verlangen naar groei. Die laag ligt er bij vlagen iets te dik bovenop, en vereist een opzichtige plotingreep om de derde akte op gang te brengen. Het resultaat is wel dat de personages beklijven. In essentie mogen Henry en Dean misschien goede mensen zijn, hun grenzeloze ambitie maakt ze roekeloos en onbetrouwbaar. Want wie tegen elke prijs groter wil worden, moet soms over lijken gaan.

JB

At Any Price | Verenigde Staten, 2012 | Regie Ramin Bahrani | Op dvd (De Filmfreak)


Import

Het beste uit het wereldwijde aanbod voor thuiskijkers deze maand, geselecteerd door Boudisque (boudisque.nl).

Ace in the Hole | Billy Wilders bijtende satire op een naar human interest en mediahypes hengelende journalistiek werd bij zijn release in 1951 afgedaan als onrealistisch (zowel door journalisten als publiek), maar bleek toen hij begin 21ste eeuw weer opgeduikeld werd helaas maar al te actueel. dvd+blu-ray (r2/B) | Eureka!



Man of Marble | De 'Poolse Citizen Kane' wordt hij genoemd, deze politiek-kritische film van Andrzej Wajda, die feit en fictie vermengt. Studente Agnieszka gaat in 1976 op zoek naar de waarheid achter de mythe van metselaar Birkut, die in de jaren vijftig een held van het proletariaat was en vervolgens verdween. dvd (r2) | Second Run



Riot on Cell Block 11 | Nadat producent Walter Wanger vier maanden vast had gezeten omdat hij een vermeend minnaar van zijn vrouw had neergeschoten, besloot hij een film te maken over de échte gevangeniservaring. Het door regisseur Don Siegel bijna documentair gedraaide resultaat is opruiend en energiek. dvd, blu-ray (r1/A) | Criterion

That Sinking Feeling | Voor de Amerikaanse release werd dit speelfilmdebuut van Bill Forsyth (Gregory's Girl, Local Hero) gedubd met minder zware Schotse accenten. Die versie was lange tijd de enige die voorhanden was, maar het BFI presenteert op deze nieuwe uitgave beide versies, plus bergen extra's. dvd+blu-ray (r2/B) | BFI Flipside



Alice | Nieuwe uitgave op blu-ray van Jan Svankmajers surrealistische bewerking van Alice in Wonderland. "Dit is een kinderfilm... zo'n beetje", opent de film, maar wie er met de allerkleinsten naar wil kijken zoekt misschien beter naar de Nederlands nagesynchroniseerde uitgave van Moskwood. dvd, blu-ray (r1/A) | First Run



top
Artikelen
Nieuwe boekverfilmingen Lezen = goed, nazi's = slecht
De spagaat van Darren Aronofsky Heisa over Noah
FilmSlot: Feuchtgebiete Lust als last
Fantastic Science (Imagine) De platworm kijkt naar opera

Interviews
Xavier Dolan over Tom à la ferme Gevaarlijk spel op homofoob platteland
John Krokidas en Daniel Radcliffe over Kill Your Darlings 'Binnen 30 seconden stonden we keihard te janken'
Caroline Strubbe over I'm the Same, I'm an Other 'Door hun verhaal zullen ze nooit meer dezelfde zijn'
Cristoffer Boe over Spies & Glistrup 'Ik neem de meest gehate man van Denemarken serieus'
Terry Gilliam over The Zero Theorem (Imagine) 'Alles ging op instinct'
Ramin Bahrani en Zac Efron over At Any Price (dvd) 'Ik zag Willy Loman naar me schreeuwen'
Djie Han Thung over Capsule (Imagine) Zinloosheid is de nieuwe Apocalyps

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Tot zover hebben we het gered
Het nieuwe kijken De schuldige kijker
Op ooghoogte Derek Jarman
Boeken: Meer Verhoeven
Evenementen


Recensies
Capsule (Imagine) Wat kies je: geluk of waarheid
Deadly Virtues: Love.Honor.Obey Martelporno zonder genade
Diplomatie (Volker Schlöndorff over) 'De consul bluft, liegt, charmeert'
Happily Ever After Waar bleef 't sprookje?
The Immigrant Wow, die immigranten hadden het moeilijk
La jaula de oro El Dorado in het noorden
Kill Your Darlings Het duistere verleden van de Beat dichters
Last Hijack (Femke Wolting en Tommy Pallotta over) 'Iedereen die we spraken wilde piraat zijn'
Lucia de B. 21ste eeuwse heksenjacht
The Missing Picture (L'image manquante) Cinematografisch geweten van Cambodja
Pim & Pom: Het grote avontuur Dansje met slingers
De poel Helse 'staycation'
Les salauds 'Het zijn allemaal klootzakken'
Sexy Money Lady Mechanic
Snowpiercer Moord op de Oriënt Express
Spies & Glistrup Onsmakelijke vrijbuiters
Supernova Het leven mocht weleens losbarsten
Tom à la ferme Hitchcock tussen de mais
Viva la libertà! Italië: open inrichting
A Weekend in Paris (Le week-end) Huwelijksrenovatie
Yves Saint Laurent Mode is intimiderend