Lady Bird
Zama
Cobain
The Rider
Foxtrot
The Thinking Machine 13

Tussen twee plotpijlers

Howard Hawks wordt als regisseur geprezen voor twee schijnbaar tegengestelde talenten. Enerzijds wordt hij gezien als iemand die kon zwelgen in ontspannen momenten met zijn personages, scènes waarin mensen gewoon wat rondhangen, een maaltijd delen, een lied zingen, een grap maken. Anderzijds zorgde hij er als meester in klassiek Hollywood altijd voor dat de plot in beweging bleef, zonder 'dode momenten'. Hoe vond hij die balans? Een fantastisch geregisseerde scène in Ball of Fire (1941), waarin een complex groepsproces balanceert tussen twee pijlers in de plot, geeft een indruk.

Cristina Álvarez López & Adrian Martin



top
Artikelen
IDFA 2017: Camera in Focus It's the camera, stupid!
IDFA 2017: DocLab Uncharted Rituals Waarom geloof je wat je gelooft?

Interviews
IDFA 2017: Ally Derks over dertig jaar IDFA 'Alles tussen poëzie en propaganda is geoorloofd'
IDFA 2017: Hoofdgast Jonathan Harris 'Het internet is een saaie vinexwijk geworden'
IDFA 2017: Ed Lachman over de zoektocht naar het subjectieve perspectief 'Het is alsof je een emotie uit een filmkorrel kunt lezen'
Adam Curtis over het zoeken naar het nieuwe verhaal Als een eigentijdse Vergilius langs de afgrond van de moderne tijd
Ramia Suleiman over The Long Season Dansen met de camera
Yorgos Lanthimos over The Killing of a Sacred Deer 'Als er iets mis is met de film is het mijn schuld'
Joachim Trier over Thelma 'Het genre? Het kan me niks schelen'
Mathieu Kassovitz over Happy End (en La haine) 'Als politici hun werk zouden doen, zou iedereen La haine vergeten zijn'
Stanley Tucci over Final Portait 'Ik wil niet de hele tijd naar de hoeren'

Rubrieken
Humans of Film Amsterdam
Boeken: Het demonische doek Expressionism and Film
Op ooghoogte Kijken
Thuiskijken
Actie!
Andy at the movies
Het Nieuwe Kijken: de kleur-kunstenaar
Redactioneel
Filmsterren
Kort
The Thinking Machine 13 Tussen twee plotpijlers


Recensies
78/52 Anatomie van de beroemdste douche­scène
Battle of the Sexes Steve wint van Emma
C'est la vie! Monsterbruidegom
Chevalier Mannelijkheid langs de meetlat
Il colore nascosto delle cose (Silvio Soldini over) 'Als je kunt zien, ga je sneller oordelen'
David Lynch: The Art Life (Jon Nguyen over) 'Lynch is helemaal niet vreemd'
Final Portrait Poseren voor de meester
A Ghost Story De sporen die spoken nalaten
The Giant De Kleine reus van petanque
Happy End Buiten ons kader wacht de werkelijkheid van Calais
Heartstone De noodzaak van een vriend
The Killing of a Sacred Deer Als chaos aan de deur staat
Living and Other Fictions Opstandig docudrama met flamenco-toets
Mimosas (Oliver Laxe over) 'Je moet hoger in de boom klimmen'
Het mysterie van de melkrobots Verdriet vertaald in woede
La novia del desierto Widescreen voor een klein mirakel
Petit Paysan (Hubert Charuel over) 'Meer boerenhorror, -komedies en -science fiction!'
A River Below De ego's van de eco-documentaire
De rode ziel Wegkijken op zijn Russisch
Scarred Hearts Geen close-ups
Suburbicon Die moordende buurman kennen we nou wel
Thelma Mysterieuze aanvallen en religieuze krachten
Until the Birds Return Uit de as van Algerije
Untitled (Monika Willi over) 'Het materiaal dwong me, vreemd, maar waar'
Vele hemels boven de zevende Tussen zelfmaakbaarheid en zelfmedelijden
Visages villages Op pad met een verrukkelijke reisleidster
Wonderstruck De bliksem wil niet inslaan