The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Redactioneel

Vijf jaar geleden lanceerde de Filmkrant tijdens het Filmfestival Rotterdam de eerste editie van het Slow Criticism Project. Het was een logisch voortvloeisel uit de paar keer dat we tijdens het IFFR een dagelijkse Filmkrant maakten, en waarin we een scala aan internationale filmjournalisten aan het woord lieten. Slow Criticism is namelijk niet alleen ontstaan als tegenwicht tegen de vermarketing van de filmjournalistiek. Al blijft dat een grote zorg.
De filmjournalistiek marginaliseert zichzelf steeds verder door braaf achter het door de industrie opgelegde schijnbelang van box office-hits, oplagecijfers, sterren en andere hypes aan te lopen. Kijk nog maar even dat filmpje met Quentin Tarantino na die tijdens een junket over Django Unchained een journalist uitschold omdat die niet de regels van het marketingspel mee wilde spelen.
Maar Slow Criticism is ook steeds meer een ontmoetingsplek geworden om na te denken over film, filmkritiek en filmliefde. En een platform dat uitnodigt om met nieuwe vormen te experimenteren. En het is slechts een van de knooppunten in een netwerk van rondreizende filmjournalisten, reden om een partnerschap aan te gaan met het online magazine Festivalists en Festival Scope voor festivalbezoekers.
Dit alles niet ter meerdere eer en glorie van een stelletje filmcritici met een identiteitscrisis, maar om de filmkritiek op een hoger plan te brengen. En dat doen we voor lezers. En filmmakers. En filmcultuur in het algemeen.
De veelheid aan manieren waarop film en bewegende beelden zich manifesteren, op festivals, in de bioscoop, thuis, in de trein, vraagt om zelfbewuste filmkritiek. Filmkritiek die onderzoekend is, en nieuwsgierig, en op zoek naar nieuws. En niet naar wat er al op duizend posters in de stad hangt. Journalistiek dus.
Dat was ook de reden om ons Slow Criticism Project van vorig jaar nog een keer te herhalen. The Other Side(s) of the World bevat bijna dertig recensies van films die op het IFFR in pre­mière gaan. En dan hebben we het niet over The Master, die we overigens ook gewoon bespreken omdat we dat een meesterlijke film vinden, maar over films die in de overdaad van het festival anders ten onder dreigen te gaan. En iedere filmmaker weet: een film waar niet over wordt geschreven, bestaat niet. Wij gaan nog een stap verder: een film waar niet naar wordt gekeken, bestaat niet. Maak uw — last minute — selectie dus eens uit die andere films. The Master draait binnenkort wel in een filmtheater bij u in de buurt. Maar de kans dat een van die andere films nog eens opduikt, is gek genoeg juist door de digitalisering van de filmtheaters steeds kleiner. Men speelt daar liever op safe. Laten wij dat nou eens een keertje niet doen.

Dana Linssen



top
Artikelen
Waar staat het IFFR? 'Regisseurs maken te veel festivalfilms'
IFFR: Regained Verweesde beelden
IFFR: Changing Channels 'Series zijn de nieuwe Groundhog Day'
Slow Criticism 2013 The other side(s) of the world II
Skyfall Bond uit de steigers

Interviews
Alex Pitstra over Die Welt Tunesiër in Europa
Guido van Driel over De wederopstanding van een klootzak 'De mooie beelden liggen voor het oprapen'
Ari Deelder over Toegetakeld door de liefde Never nooit niet ga ik me aan de regels houden
Diederik Ebbinge over Matterhorn
Michiel ten Horn over De ontmaagding van Eva van End De frikadel is het enige echte Nederlandse eten
David Verbeek over How to Describe a Cloud 'Ik ben meer van mijn personages gaan houden'
Kees Brienen over Dead Body Welcome 'Ik ben het monument'
Jessica Woodworth over La cinquième saison De opstand van de wereld
Carlos Reygadas over Post tenebras lux De duivel, dat ben jij
Donald Rice over Cheerful Weather for the Wedding Eén desastreuze dag
Bart Layton over The Imposter Ik ben uw verloren zoon
Ricky Rijneke over Silent Ones
Eduardo Villanueva over Penumbra Het donkerste deel van een schaduw
Sebastián Hofmann over Halley Aangetrokken tot het vlees

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
Sanne Vogel
Teddy Cherim
Op ooghoogte Tatoeage
Ebele Wybenga PSY versus Putin
Boeken: Shooting Time Waar is de korrel gebleven?
FilmSlot: waar blijft die tax shelter En andere reddingsplannen
World Wide Angle (NL) Project 6
Evenementen


Recensies
Cheerful Weather for the Wedding Bruid aan de rum
La cinquième saison De dood van de dansende ster
The Imposter Wie belazert wie?
Inventaris van het moederland Door het hart van Rusland
Io e te Rillend op de badkamervloer
Karsu Dromen van een platencontract
Lincoln Zo word je een Amerikaanse legende
The Master Verslavende mix van onrust, woede en drift
Matterhorn Barmhartige Samaritaan
NO De dictatuur te lijf met reclamespots
De ontmaagding van Eva van End Parade van lulligheid
The Patience Stone Vrijuit spreken
Post tenebras lux Kosmische home-movie
Reality Pinocchio in het Big Brother-huis
De wederopstanding van een klootzak Om mekaar in Dokkum
Zero Dark Thirty De jacht op Osama bin Laden