Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Illustratie Typex Redactioneel

Wat te schrijven?
Op het moment dat deze Filmkrant van de drukker komt, is het een week geleden dat de aanslag op de redactie van het Franse satirische blad Charlie Hebdo plaatsvond. We zijn de afgelopen week allemaal in Charlie veranderd, hebben ons met kleurpotloden gewapend laten zien bij de verschillende herdenkingsbijeenkomsten in de steden waar we allemaal woonachtig zijn, en hebben meer bittere grappen gemaakt dan ooit tevoren. Ook als we er niet echt om moesten lachen. We waren zondag 11 januari het liefste allemaal naar Parijs afgereisd. Maar toen moesten echt de laatste correcties worden doorgevoerd.
En over die correcties gesproken: we hebben de afgelopen week extra scherp op onze woorden gelet. Niet omdat we bang waren om onbetamelijk dingen te zeggen. Niet uit zelfcensuur. Niet omdat er nu zulke heikele onderwerpen in deze Filmkrant staan (werden er maar meer films over heikele onderwerpen gemaakt). In tegendeel. Maar omdat we juist nu een extra verantwoordelijkheid voelen om ons in woord en beeld zo precies mogelijk uit te drukken. Zo kritisch mogelijk. Zo genuanceerd mogelijk. Het is zo makkelijk om je achter een sluier van taal te verstoppen, terwijl we juist als beeldenduiders en -dromers extra goed wilden kijken naar wat al die beelden eigenlijk betekenen. We hebben onze potloden juist extra geslepen.
Het is wel verwarrend. Hoe kan het dat waarvan we het meeste houden, tekeningen en andere afbeeldingen, films en woorden, kunst en denken, twijfel en de roekeloze moed van de verbeeldingskracht, nou zoveel haat en woede oproepen?
Waarom wordt lachen ongemakkelijk terwijl we weten dat de mens zonder humor ten dode opgeschreven is?
Kunnen — en moeten juist grenzeloze kunst en oneindige filosofie, onafhankelijke journalistiek en onbevooroordeelde wetenschap daar niet een dam tegen opwerpen?
Of een dam doorbreken?
Ik slijp mijn potlood en ik begin opnieuw.

Dana Linssen | twitter @danalinssen



top
Artikelen
IFFR What the F?! Roestvrijstalen loeders
IFFR 24/7 Word wakker. En ga slapen.
IFFR De verweesde generatie Knip dat elastiek toch eens door
IFFR Taiwan New Cinema 'Er is iets met die films; ze geven je het gevoel dat je erin zit'
IFFR Lichtkunstenaar Bruce McClure Stream of cinematicness
IFFR Alledaagse propaganda Keizers zonder kleren
IFFR Het spookt in Rotterdam
IFFR Really? Really. Het surrealisme is terug

Interviews
Jan-Willem van Ewijk over Atlantic. (IFFR Live!) Surfen over de huid van de wereld
Héloïse Godet over Adieu au langage 'Mijn hazenlip verklaart voor mij de titel'
Ruben Östlund over Turist Niks vrouwen en kinderen eerst
Sacha Polak over Zurich Wat is erger: verlies of bedrog?
IFFR Nina Hoss over haar 'ontmenselijkte' hoofdrol in Phoenix De horror na de horror

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Ach, arme Boro, die kende ik goed
Het nieuwe kijken Vluchte­lin­gen-kamp binnen­stebuiten
Op ooghoogte Maancinema
Boeken: Seven Samurai onder de microscoop
Evenementen


Recensies
Adieu au langage De truc van Jean-Luc
Amour fou (Jessica Hausner over) Tot de dood ons verenigt
Big Eyes De kitsch van Tim Burton
Birdman Waanzinnige vogelvlucht
Blackhat De echte nieuwe wereld (waar we nooit een stap zullen zetten)
Il capitale umano Iedereen heeft een prijs
Dos disparos Middenklasse zombies
Foxcatcher Bloedig is uw kunst, bloedig zal uw einde zijn
Girlhood Shinen als een diamant
Gluckauf Met schuld verzwaard
Ich Seh, Ich Seh De oerangst van een kind
Inherent Vice Paranoïde high van 70's Amerika
Man with High Heels (IFFR Jang Jin) Misantroop draagt oplossingen aan
O Menino e o Mundo Dansen op de wolken
A Most Violent Year Echt eerlijk is niemand
National Gallery (Frederick Wiseman over) Met je oog over het schilderij dansen
The Sky Above Us (IFFR Live! Marinus Groothof over) Erotiek laat zich niet bombarderen
The Tribe Hoe gedurfd is dit eigenlijk?
Turist Sneeuwwitje en de razende lawine
We Are Brothers (IFFR Jang Jin) Misantroop draagt oplossingen aan
Zurich Verpletterend acteerdebuut Wende Snijders