Zero Days (Alex Gibney over)
American Honey
Loving
Gimme Danger — Long Live The Stooges
United States of Love
Het nieuwe kijken

Vluchte­lin­gen-kamp binnen­stebuiten

Welkom in Camp Domiz. Je bent in Irak, vlak bij de Syrische grens, op bezoek in een kamp met 64.000 vluchtelingen. Je hoort ratelende brommertjes, flarden radio met Arabische muziek, een jongevrouwenstem die vertelt hoe goed het leven in Damascus was. Je ontmoet Ahmad, een dertienjarig jongetje dat zangvogeltjes verkoopt aan andere kampbewoners, in plaats van naar school te gaan. Je brengt een bezoek aan de bouwmarkt, net buiten de poorten van het kamp. Een video gaat spelen over het succes van de bakkerij, waar elke dag 24.000 broden worden gebakken. Vluchtelingen wonen niet alleen in tenten. Camp Domiz is een semi-permanente stad aan het worden, met stenen huizen, scholen, een bank, een bouwmarkt en een supermarkt.
De in mijn ogen meest vernieuwende Nederlandse documentaire van de afgelopen tijd moet je niet zien maar bezoeken. Refugee Republic is een online documentaire die geen lineair verhaal vertelt. Je drukt niet op 'play' om vervolgens achterover te leunen om je te laten informeren en entertainen. Je moet zelf al scrollend en klikkend een weg kiezen in het woud van verhalen, fragmenten en observaties dat voor jou is samengesteld. Een tekenaar, een journalist en een fotograaf geven een doorsnede van het alledaagse leven in Camp Doniz. Dit doen ze met een mix van tekeningen, geluidsfragmenten, korte films en fotoreportages. Ze laten een kant van het vluchtelingenbestaan zien die nieuwsmedia gewoonlijk laten liggen. Daar zit meer vreugde, veerkracht en vindingrijkheid in dan je ooit voor mogelijk had gehouden.
De tekeningen van Jan Rothuizen, onder andere bekend van De Zachte Atlas van Amsterdam, houden het eclectische geheel bij elkaar. Je herkent zijn stijl meteen: een overzichtsplaat in klare lijn, vol handgeschreven toelichtingen. Rothuizen kan als geen ander beschrijven wat voor gevoel er precies hoort bij een kast, een kamer of een straathoek. Zijn pen trekt een lijn tussen alle plekken en personages, met als routekaart een gigantische plattegrond in de hem kenmerkende stijl. Het resultaat is, zoals de makers zelf zeggen, een bewegende kijkdoos. Je bent er zo anderhalf uur mee zoet en een unieke ervaring rijker.

Ebele Wybenga

Refugee Republic is te zien op SubmarineChannel.com



top
Artikelen
IFFR What the F?! Roestvrijstalen loeders
IFFR 24/7 Word wakker. En ga slapen.
IFFR De verweesde generatie Knip dat elastiek toch eens door
IFFR Taiwan New Cinema 'Er is iets met die films; ze geven je het gevoel dat je erin zit'
IFFR Lichtkunstenaar Bruce McClure Stream of cinematicness
IFFR Alledaagse propaganda Keizers zonder kleren
IFFR Het spookt in Rotterdam
IFFR Really? Really. Het surrealisme is terug

Interviews
Jan-Willem van Ewijk over Atlantic. (IFFR Live!) Surfen over de huid van de wereld
Héloïse Godet over Adieu au langage 'Mijn hazenlip verklaart voor mij de titel'
Ruben Östlund over Turist Niks vrouwen en kinderen eerst
Sacha Polak over Zurich Wat is erger: verlies of bedrog?
IFFR Nina Hoss over haar 'ontmenselijkte' hoofdrol in Phoenix De horror na de horror

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Ach, arme Boro, die kende ik goed
Het nieuwe kijken Vluchte­lin­gen-kamp binnen­stebuiten
Op ooghoogte Maancinema
Boeken: Seven Samurai onder de microscoop
Evenementen


Recensies
Adieu au langage De truc van Jean-Luc
Amour fou (Jessica Hausner over) Tot de dood ons verenigt
Big Eyes De kitsch van Tim Burton
Birdman Waanzinnige vogelvlucht
Blackhat De echte nieuwe wereld (waar we nooit een stap zullen zetten)
Il capitale umano Iedereen heeft een prijs
Dos disparos Middenklasse zombies
Foxcatcher Bloedig is uw kunst, bloedig zal uw einde zijn
Girlhood Shinen als een diamant
Gluckauf Met schuld verzwaard
Ich Seh, Ich Seh De oerangst van een kind
Inherent Vice Paranoïde high van 70's Amerika
Man with High Heels (IFFR Jang Jin) Misantroop draagt oplossingen aan
O Menino e o Mundo Dansen op de wolken
A Most Violent Year Echt eerlijk is niemand
National Gallery (Frederick Wiseman over) Met je oog over het schilderij dansen
The Sky Above Us (IFFR Live! Marinus Groothof over) Erotiek laat zich niet bombarderen
The Tribe Hoe gedurfd is dit eigenlijk?
Turist Sneeuwwitje en de razende lawine
We Are Brothers (IFFR Jang Jin) Misantroop draagt oplossingen aan
Zurich Verpletterend acteerdebuut Wende Snijders