Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
Minority Report Het nieuwe kijken: Stille revolutie

Er heeft zich op straat een stille revolutie voltrokken. Waren reclameborden tot voor kort niet veel meer dan een groot vel papier in een verlichte vitrine, nu zijn we in de openbare ruimte omringd met schitterende digitale schermen. Er is haast geen winkelstraat of station meer zonder manshoge platte beeldschermen die bewegende reclames laten zien. De Coca-Cola Kerstmistruck rijdt nu werkelijk met flonkerende lichtjes op je af. De Staatsloterij vertoont gewone mensen die dansjes van verlangen doen, denkend aan de talloos veel miljoenen die ze kunnen winnen in de nieuwjaarstrekking.
Digitale outdoor-reclame neemt dezelfde plek in als de papieren voorganger. Daardoor viel deze verandering in het straatbeeld me pas op toen hij zo goed als voltooid was. Ineens beweegt alles. De tijden zijn voorbij dat je bij jouw bushalte wekenlang dezelfde poster zag. De vorige oplossing, een rol met schoksgewijs verschuivende posters, waardoor je soms alleen de onderste en bovenste helft van twee verschillende advertenties zag, is straks niets meer dan een retrofiele herinnering.
Ik moet denken aan de utopische Spielberg film Minority Report, waarin holografische reclames klanten herkennen aan hun iris en persoonlijk groeten. Zoals zoveel dingen in deze film uit 2001 is het moment aangebroken dat de sciencefiction van toen nu technisch mogelijk is. Stel dat die digitale schermen in de gaten hebben wie er allemaal in de buurt zijn, alleen al door het detecteren van hun smartphones. Ze kunnen dan als er een bus Chinezen langsloopt een advertentie in het Chinees laten zien. Of een reclame voor Weight Watchers aan een voorbijganger die door de ingebouwde camera herkend wordt als iemand met overgewicht. Alle behavioral targeting-data die dankzij online en mobiel gedrag van consumenten verzameld worden, kunnen gebruikt worden om 'relevante' reclame in de openbare ruimte te laten zien. Zoals altijd met zulke innovaties: we willen dit niet, maar het kan wel, dus is de kans groot dat het gaat gebeuren. Het ClearChannel-netwerk heeft al 10.000 digitale schermen verspreid over Europa en Azië. Voor je het weet worden we ook in de buitenlucht persoonlijk aangesproken zoals we online gewend zijn. De uitdaging is om op tijd de opt-out-knop te vinden.

Ebele Wybenga


top
Artikelen
Mei '68: vijftig jaar later Jean Luc-Godard: revolutionair zonder volk
IFFR: Festival laat de wereld een kwartslag draaien De wereld anders zien door een jongetje van vier
IFFR: A History of Shadows In de schaduw van de geschiedenis
IFFR: Curtain Call Sublieme ondergang
IFFR: Ammodo Tiger Short Competition Graven in de aarde, op zoek naar de ander
IFFR: Critics' Choice 2018 Duurzame filmkritiek
IFFR: Films met een Nederlandse distributeur
Filmsterren 2017 En de winnaar is: Moonlight

Interviews
Frans Weisz over Het leven is vurrukkulluk 'De film moest fris en springerig zijn, net als Camperts proza'
Marten Rabarts over EYE International Hoe Cobain in Berlijn terecht kwam
Sean Baker over The Florida Project 'We willen het publiek niet met een hamer slaan'
IFFR: Jesper Ganslandt over openingsfilm Jimmie 'Hij vroeg steeds: is dit nou echt?'
Michel Franco over Las hijas de Abril De extremen van Michel Franco

Rubrieken
Actie!
Boeken: Ishiro Honda Ode aan een Monstermaker
Thuiskijken
Kort
Het nieuwe kijken: Stille revolutie
Humans of Film Amsterdam
Op ooghoogte
Redactioneel
Filmsterren
The Thinking Machine 15 Precies op dat moment


Recensies
7 Giorni Zomerflirt met complicaties
Ava (Léa Mysius over) 'Op het strand zijn alle lichamen naakt'
Broeders Helse zoektocht naar een broer in Syrië
Doof kind Doof is ook leuk
Downsizing Madurodamland
The End of Fear (Barbara Visser over) Wie is er bang voor lastige vragen?
The Florida Project Chaotisch, stuurloos en o zo vrij
Hannah (Andrea Pallaoro over) De erotiek van het verborgene
Las hijas de Abril Wat als mama's hulp geen grenzen kent?
I, Tonya Uit de toon op het ijs
L'insulte (Ziad Doueiri over) Een kleine burgeroorlog
Jusqu'à la garde (Xavier Legrand over) 'In Frankrijk kost huiselijk geweld elke paar dagen een leven'
Het leven is vurrukkulluk La La Land in het Vondelpark
M (Sara Forestier over) 'Ik wil geen ideeën. Ik wil emoties'
Ma'Rosa Versnijden bij kaarslicht
Marlina the Murderer in Four Acts Giftige kippensoep
Marquis de Wavrin Puur goud, maar hoe haal je het in je hoofd?!
Médecin de campagne Edelkitsch op het Franse platteland
Mesteren De kunstwereld als zootje ongeregeld
Michel, acteur verliest de woorden Hoofdrolspeler in de coulissen
My Name is Nobody Aanbellen bij Ennio Morricone
Patser Radioactieve Tsjernobyliaanse fucking Fukushima shit
Phantom Thread Daniel Day-Lewis verdwijnt voor de laatste keer
The Post De journalist als superheld
The Shape of Water Sexy schubben
De wilde stad Voor iedereen die het zien wil
The Wound Verdedigers van het patriarchaat