Western
Ubiquity
More Human Than Human
The Third Murder
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena
Illustratie Typex Redactioneel

Lars von Trier mag dan niet meer met de pers praten, de pers praat nog wel over hem. Maar eigenlijk moeten we het ook even over zijn producent en partner-in-crime Peter Aalbæk Jensen hebben. Hij was het die uiteindelijk besloot om Von Triers Nymphomaniac in een producer's cut van twee delen in de bioscopen te brengen, terwijl een disclaimer aan het begin van de film duidelijk maakt dat dat een 'ingekorte, gecensureerde versie' is. Von Trier hoopt naar verwachting zijn eigen, expliciete versie van de film komend jaar gewoon op het Filmfestival van Cannes in première te laten gaan.
Dat roept een hoop vragen op. Natuurlijk kun je als filmmaker besluiten dat je film zo explosief is dat hij misschien niet voor alle bioscoopbezoekers geschikt is. En dat er meerdere versies van een film in omloop zijn is ook geen nieuw verschijnsel. Sinds de digitalisering van het filmproces is dat zelfs steeds vaker het geval. Denk maar aan Peter Jacksons Lord of the Rings-films die in bioscoopversies en extended dvd-versies naast elkaar bestaan. Maar dat je als filmmaker al op voorhand besluit dat je film te heftig is, en er daarom maar (zelf)censuur op toepast, is toch weer een novum. Bovendien: waarom zou je als filmkijker eerst een versie van een film gaan bekijken die duidelijk niet de voorkeur van de maker heeft, en dan daarna nog een keertje eentje zoals hij het bedoeld heeft? Dan moeten ze allebei wel heel goed zijn.
Extra cynisch wordt het omdat Aalbæk Jensen al in een vroeg stadium verklaarde dat een en andere ingegeven was om de financiers van de film gerust te stellen. "Als je uit zo'n klein strontland als Denemarken komt moet je de fondsen uit alle hoeken bijeen sprokkelen," vertelt Jensen eerder al aan vakblad Screen Daily. "Het zal van de financiering afhangen hoe pornografisch de film wordt."
Het past in ieder geval volkomen bij het idee van porno. Immers filmische exploitatie van seksuele beelden. Als een slang die in zijn eigen staart bijt blijkt Nymphomaniac dus gewoon een exploitatiefilm. U vraagt wij draaien. Hardcore, softcore, romantisch drama. Whatever turns you on.
Het is Von Triers/Jensens middelvinger naar de auteursfilm. Ze plegen geen censuur, maar commerciële zelfcensuur. En zetten ons filmliefhebbers als passieve consumenten op onze plaats. Het wachten is straks op de bioscoop die beide films tegelijkertijd naast elkaar gaat vertonen. Zodat je ook nog vergelijkend warenonderzoek kunt doen. Misschien is dat wel het ultieme statement over seksualiteit wat de film maakt. Of niet over seks, maar over consumptie. Wij lijden aan beelden-manie. Hyper-visualia. Overmatige kijk-drift. En zij spelen daar handig op in.

Dana Linssen | twitter @danalinssen



top
Artikelen
Jaaroverzicht 2013 Ground Control To Major Tom
Top Tien 2013
Leonardo DiCaprio Martin Scorsese's Mytho Man
Filmromans Nederlandse schrijvers ontdekken de cinema
15 jaar Telefilm Krenten en vingers in de pap
FilmSlot: Cinefiel doolhof Viennale 2013

Interviews
Ryan Coogler over Fruitvale Station De tikkende klok
Stellan Skarsgård over Nymphomaniac Soms zou ik willen dat ik geen piemel had
Stephen Frears en Steve Coogan over Philomena De macht van de leugen
Ari Folman over The Congress 'Niemand wil zichzelf zijn'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie! Op de set van Jongens
World Wide Angle (NL)
Sanne Vogel
Het nieuwe kijken De optelsom van eenlingen
Boeken: Van mensen en monsters Joe Dante
Evenementen


Recensies
All is Lost Inderdaad: all is lost
The Congress Wervelwind van ideeën
Dokter Pulder zaait papavers De andere Haanstra
Fruitvale Station De aanloop naar het drama
Het geheim van Delft Het geheim van vertellen
Hemel op aarde Barsten in de cocon van een Limburgse jeugd
De Jantjes Feest van herkenning
Komedie om geld Hebberige stromannen
Makkers staakt uw wild geraas & Alles is liefde Twee oerHollandse Sinterklaasfilms
Much Ado About Nothing (Joss Whedon) Doe-het-zelf Shakespearen
Ne me quitte pas Zelfs de boom is verdwenen
Nymphomaniac Vagina­monologen
Philomena Verbijsterende onthullingen
Poetins Olympische droom De nachtmerrie van Sotsji
The Secret Life of Walter Mitty Professione: dagdromer
Shell Lege tank
De smaak van water Hóe smaakte water?
De stilte rond Christine M. Wraak­vrouwen
Violette Ongemakkelijk openhartig
Wakker in een boze droom Leven in angst
De witte waan Tussen genie en mislukking
The Wolf of Wall Street Wolf in maatkleren
Zusje (Robert Jan Westdijk) Camera als secretaris van de waarheid