Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
Het nieuwe kijken

Verraderlijke videoverhaaltjes

Op Facebook kijken is een onbewuste, niet te onderdrukken reflex. Vroeger zag ik in mijn timeline updates, berichten en vakantiefoto's van vrienden en kennissen. Nu kom ik scrollend door mijn nieuwsoverzicht bijna alleen nog maar berichten tegen van media die ik op Facebook volg. Ik heb bijvoorbeeld ooit The Guardian geliked en sindsdien zie ik artikelen van deze krant. Eerst was dat altijd in de vorm van links. Ik klikte erop en verliet dan Facebook om het artikel te lezen op de website van The Guardian. De laatste tijd hoef ik nauwelijks meer te klikken: het hele verhaal krijg ik vanzelf voorgeschoteld in een kort filmpje dat op Facebook automatisch begint te spelen. Het geluid staat standaard uit. Titels en ondertitels zorgen ervoor dat de inhoud je niet kan ontgaan. Het zijn vaak journaal-achtige items, montages van bestaand beeldmateriaal zoals fotoreportages of eenvoudige animaties.
Kranten, tijdschriften en (online) magazines maken dit soort filmpjes inmiddels massaal speciaal voor Facebook. Ze laten de highlights zien van een langer verhaal of proberen een complexe kwestie (zoals de Amerikaanse verkiezingen of de oorlog in Syrië) op eenvoudige wijze uit te leggen. Vooral Amerikaanse media zoals Vox, New York Magazine, Vice en Quartz blinken uit in het maken van 'snackable' videoverhaaltjes. Deze vluchtige vorm werkt geweldig op smartphones, waarop lange teksten niet geweldig tot hun recht komen en waarbij geluid niet altijd gewenst is.
Het videoverhaaltjes-format domineert inmiddels mijn dagelijkse socialmedia-ervaring. Dat komt niet zozeer door de populariteit ervan bij gebruikers maar omdat Facebook voorrang geeft aan dit soort 'native video'. Facebook wil namelijk dat gebruikers zoveel mogelijk tijd doorbrengen op Facebook. Uitgevers moeten wel mee met deze trend om hun online publiek en populariteit op social media op peil te houden. De zichtbaarheid van hun andere berichten, zoals links die gebruikers wegtrekken naar hun eigen site, wordt door Zuckerberg en de zijnen steeds meer afgeknepen. Media worden gedwongen om hun tijd en talent te investeren in het produceren van videoverhaaltjes die gratis bekeken kunnen worden terwijl Facebook er geld mee verdient. Wij kunnen er als gebruikers voor niks van genieten, maar hoe lang houden uitgevers dit vol?

Ebele Wybenga


top
Artikelen
Previously Unreleased
Meesterverteller Van kinderen en ouders
Acteurs uit evenwicht

Interviews
Gabriel Mascaro over Neon Bull Van stieren en mannen
Bouli Lanners over Les premiers les derniers Een geloofsbelijdenis

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Actie!
World Wide Angle (NL) Beter scenario­schrijven door B-films
Filmsterren
Andy at the movies
Boeken: Lachen, gieren, brullen om de Nederlandse film
Op ooghoogte: Het meest tolerante filmbeeld
Het nieuwe kijken Verraderlijke videoverhaaltjes
Thuiskijken


Recensies
The BFG Aarde, water, lucht, wind — en toverkracht
Café Society Liefde is te koop
Calvary (Previously Unreleased) Moordbelofte
Les chevaliers blancs De weg naar de hel
Dukhtar Vrouwen moeten bloeden
The Family Fang Kinderen als performancekunst
The Forbidden Room (Previously Unreleased) Droomlogica
The Here After Schuld en boete
Julieta Almodóvars film noir
Madeliefjes (gerestaureerde versie) Met naaldhakken door de salade
Manglehorn Een beschadigd man
Me and Earl and the Dying Girl (Previously Unreleased) Liefde en film
Neon Bull Met jouw lasso om mijn nek
The Neon Demon Perverse parade van schoonheid
Una noche sin luna (Previously Unreleased) Zonder stroom
El olivo Na ons de zondvloed
One Floor Below (Previously Unreleased) Zwijgen
Out of Love ♥=boem
Les premiers les derniers Op zoek naar het hart
The Red Turtle Gestrand
Samuel in the Clouds (Pieter Van Eecke over) Het druppelt in de Andes
Short Skin — I dolori del giovane Edo (Previously Unreleased) Schone schijn
La última tierra (Previously Unreleased) Afscheid