Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Actie!

Van Diemenstraat 410
1013 CR Amsterdam
19 februari 2018, 11.19u


"Het is marcato!" doceert Harry Waters. "Dat zit tussen staccato en legato in." Dan Geesin lacht. "Ik ben een kunstenaar die ook muziek maakt. Harry is muzikant. Dat maakt deze samenwerking zo bijzonder." Naast de twee staat een cameraman, die materiaal schiet voor de making of.
In de Schenk Studio, de opnamestudio van Jan Schenk aan de Van Diemenstraat, wordt op een ijskoude winterochtend gewerkt aan de muziek voor Retrospekt, de tweede speelfilm van Esther Rots na haar alom geprezen, met drie Gouden Kalveren onderscheiden debuut Kan door huid heen (2009).
Waters zit in een ruimte op de eerste verdieping achter een klavecimbel. Als Geesin genoeg heeft gehoord, gaat hij weer naar beneden en nestelt zich achter het enorme mengpaneel van 'supervising engineer' Mikel Le Roy. In de belendende ruimte staat Bas Kuijlenburg te galmen, bas-bariton van De Nationale Opera. Geesin, die in 2001 een Gouden Kalf won voor zijn kortfilm Olifantenvoeten, was als componist en sound designer betrokken bij alle films van Esther Rots. Harry Waters heeft opgetreden met Marianne Faithfull, Tom Jones en Ozric Tentacles en is toetsenist in The Dean Ween Group en zijn eigen band McNally & Waters.
In 1970 maakten de vaders van Harry Waters en Dan Geesin — Pink Floyd-lid Roger Waters en Ron Geesin — gezamenlijk het album Music from the Body, de soundtrack van Roy Battersby's documentaire The Body; later dat jaar volgde het Pink Floyd-album Atom Heart Mother.
"Music from the Body is een belangrijke plaat voor mij. Het is ruw en intuïtief, en een mix van de dingen die ik ook altijd in mijn werk gebruik: humor en melancholie", vertelt Geesin terwijl de technici bezig zijn het vastgelopen mengpaneel opnieuw op te starten.
Toen hij ging nadenken over de muziek voor Retrospekt (voorheen Mette) moest hij denken aan Waters. "We hebben vroeger wel wat familiebezoeken afgelegd, maar we kenden elkaar niet echt, want Harry is veel jonger. Maar ik wist dat hij muziek maakte. Ik heb Harry teruggevonden op YouTube; hij speelde God's Song van Randy Newman."
Geesin vroeg Waters om mee te werken aan het arrangeren van de muziek die hij voor de film had geschreven. Met talrijke muzikanten, onder wie violist George Dumitriu, cellist Harald Austbø, drummer/percussionist Frank Rosaly, fluitiste Adeline Salles, contrabassist Ernst Glerum, trombonist Joop van der Linden en de Rotterdamse sopraan Luc Ket, werkte hij negen maanden aan twintig bondige en eigenzinnige composities, op schrift gesteld door Hugo Bouma, die deze zomer afstudeert aan het Utrechts Conservatorium.
"Het wordt geen score", benadrukt Geesin. "Je kunt geen score maken als je de film niet hebt gezien en Harry heeft de film nog niet gezien. Die is nog niet af, Esther werkt in haar studio nog aan de montage. Esther en ik bewandelen parallelle paden; we behandelen hetzelfde onderwerp — de maakbaarheid van het leven — met andere media. Soms hebben we verschillende ideeën, soms komen onze ideeën overeen. Dat is niet erg. Zoals je in een relatie verschillende perspectieven kunt hebben, kan dat ook met beeld en geluid. Het gaat juist om perspectief."
Als het mengpaneel het weer doet, kan de titelsong White Fluffy Bathrobe worden opgenomen. "Ben je happy?", vraagt Geesin aan Le Roy. Le Roy knikt instemmend. "Yeah, I'm happy too", riposteert Geesin. "Gentlemen, we'll do a rehearsal on this one. One-two-one-two-three!". "Mooi, voordat je het weet is 'ie weer vals," zegt Waters via de intercom vanachter het klavecimbel.
Bas Kuijlenburg kijkt vragend door de ruit. Geesin legt uit dat eerst de fragiele klavecimbelmuziek wordt opgenomen en dat hij daarna aan de beurt komt. "Dan houd ik het nog even droog", antwoordt de bas-bariton.

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Retrospekt | Nederland 2018 | Scenario, regie en montage Esther Rots | Producenten Rots Filmwerk (Hugo Rots) en Column Film (Gijs van de Westelaken, Chantal van der Horst) | In coproductie met Serendipity Films (Ellen de Waele) | Director of Photography Lennert Hillege | Director of Sound Dan Geesin | Art direction Kurt Rigolle | Kleding Ann Lauwerys | Met Circé Lethem, Martijn van der Veen, Lien Wildemeersch, Teun Luijkx, Rian Gerritsen | Kleur, 94 minuten | Te zien vanaf 2019 | Op filmkrant.nl/retrospekt is Never Ever Land van de soundtrack van Retrospekt te beluisteren, Met dank aan Dan Geesin.

Foto: v.l.n.r. Chris Everts, cameraman van de making of, componist en sounddesigner Dan Geesin en, achter het klavecimbel, Harry Waters. "Ik heb Music from the Body nog nooit gehoord. Misschien moet ik toch eens gaan luisteren."


top
Artikelen
Previously Unreleased
Carne y arena Virtueel-realistisch tot in het hart
Alex van Warmerdam — L'histoire kaputt De duivel in de details
Terry Gilliam en Cervantes' Don Quixote 'Dat tweede deel — wauw!'
World Cinema Amsterdam Kritische stemmen uit Cuba
Retrospectief Billy Wilder in Eye Billy Wilder exporteerde Europese humor naar Hollywood
Special: See All This Hoe wij kijken
Mei '68: Third Cinema Hoe het geld in Afrika kwam

Interviews
Sophie Fiennes over Grace Jones: Bloodlight and Bami 'We zien eindelijk op hoeveel manieren vrouwen klein worden gehouden'
Terry Gilliam over The Man Who Killed Don Quixote 'Dit was Nietzscheaans filmmaken'
Deniz Gamze Ergüven over Kings 'Alsof ik mijn vingers in het stopcontact stak'

Rubrieken
Actie!
Boeken: Alex van Warmerdam — L'histoire kaputt Grillig eerbetoon
Humans of Film Amsterdam
Redactioneel
Het nieuwe kijken: De dood van de filmposter
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
The Thinking Machine 20 Carnaval der zielen


Recensies
L'atelier Extremist op schrijfcursus
Disobedience Twee vrouwen
Grace Jones: Bloodlight and Bami Overal schuilt een performance in
The Happy Prince De laatste jaren van Oscar Wilde
Kings 'Hallo, deze film speelt zich af tijdens de rellen van 1992!'
The Man Who Killed Don Quixote Terry Gilliam flikt het toch
Marvin ou la belle éducation Isabelle Huppert als rolmodel
Mektoub, My Love: Canto Uno We zijn van niemand
The Mercy Tussen wal en schip
The Place Orakel in een café
El presidente Blufpoker in tijden van Trump
Que Dios nos perdone Klopjacht tijdens zinderende zomer
Redbad In het land van vrije mensen
The Road to Mandalay Kom je als vluchteling ooit weg?
Tiempo compartido Onheil in het vakantie­paradijs
Tiere Hallucinante beeldenpuzzel
Time Trial (Finlay Pretsell over) 'De extase van het fietsen'
Under the Silver Lake Zoveel gezichtsbedrog kan alleen in Los Angeles