The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
The Man Who Killed Don Quixote Redactioneel

Het is een rare gedachte dat er deze maand een beeld op de cover staat van een film die misschien wel helemaal niet in Nederland te zien zal zijn. Hoho, hoor ik de distributeur nu al sputteren: mooi wel dat wij The Man Who Killed Don Quixote gewoon uitbrengen. Het is misschien wel de langstverwachte film van de 21ste eeuw.
Toch is de vertoning nog niet zo evident. Regisseur Terry Gilliam werkte met tussenpozen een kleine kwart eeuw aan de verfilming van de klassieke metaroman van Cervantes, hij versleet producenten en hoofdrolspelers, en werd ondertussen geteisterd door meer plagen dan er in het Oude Testament beschreven staan. Toen was de film af. Probeerde de voorlaatste producent met een rechtszaak de première in Cannes te verhinderen en bleek dat verhaal nóg een staartje te krijgen. Het rommelt. Gaat de producent nog een rechts­zaak aanspannen? Bioscopen hoofdelijk aansprakelijk stellen als ze de film draaien? Als alles achter de rug is draait het uiteindelijk alleen nog maar om geld.
Dat is een neutrale manier om iets anders niet bespreekbaar te hoeven maken. Namelijk: van wíe is die film eigenlijk? Van degene die het geld op tafel legt? Is een film een product waarvan de grondstoffen als het op een of andere manier mislukt toevallen aan de financier? Van wie is een halve stoel (en wat moet je ermee)? Ik vrees dat dat de enige manier is om erover te denken als je het intellectuele of artistieke "eigendom" van Gilliam niet mee wilt laten wegen in deze berekening.
De vraag van wie een film is, blijft me fascineren.
Is de bloem nog van het zaadje? Is het kind nog van de ouders? Is het huis nog van de architect?
Natuurlijk maakte Gilliam die film niet alleen. Toch krijgt hij alleen de schuld als de film niet in de smaak blijkt te vallen. Alleen succes heeft vele vaders. Waarom treft de geldschieter eigenlijk geen blaam, wegens onverantwoordelijk ondernemen? Maar ja, de gedachte dat een ongeleid projectiel van een genie zomaar zonder enige logica een meesterwerk kan maken is natuurlijk wat die hele filmindustrie zo verdomde sexy maakt. En de gedachte dat geldschieters cultuurgoed aan de omloop kunnen onttrekken, aan hun publiek, zo ondragelijk.
In Duty Free Art: Art in the Age of Planetary Civil War beschrijft Hito Steyerl wat er gebeurt als kunstwerken worden behandeld alsof ze vreemde valuta zijn. Steyerl kwam erachter dat er een schaduweconomie bestaat van onzichtbare kunstwerken toen ze ontdekte dat een van haar eigen video's ergens in een kluis duurder lag te worden. Terwijl de prijs steeg, nam de waarde af.

Dana Linssen | @danalinssen


top
laatste nummer

Artikelen

juli-augustus 2018
Previously Unreleased
Carne y arena Virtueel-realistisch tot in het hart
Alex van Warmerdam — L'histoire kaputt De duivel in de details
Terry Gilliam en Cervantes' Don Quixote 'Dat tweede deel — wauw!'
World Cinema Amsterdam Kritische stemmen uit Cuba
Retrospectief Billy Wilder in Eye Billy Wilder exporteerde Europese humor naar Hollywood
Special: See All This Hoe wij kijken
Mei '68: Third Cinema Hoe het geld in Afrika kwam

Interviews

juli-augustus 2018
Sophie Fiennes over Grace Jones: Bloodlight and Bami 'We zien eindelijk op hoeveel manieren vrouwen klein worden gehouden'
Terry Gilliam over The Man Who Killed Don Quixote 'Dit was Nietzscheaans filmmaken'
Deniz Gamze Ergüven over Kings 'Alsof ik mijn vingers in het stopcontact stak'

Rubrieken

juli-augustus 2018
Actie!
Boeken: Alex van Warmerdam — L'histoire kaputt Grillig eerbetoon
Humans of Film Amsterdam
Redactioneel
Het nieuwe kijken: De dood van de filmposter
Kort
Filmsterren
Thuiskijken



laatste nummer

Recensies

juli-augustus 2018
L' atelier Extremist op schrijfcursus
Disobedience Twee vrouwen
Grace Jones: Bloodlight and Bami Overal schuilt een performance in
The Happy Prince De laatste jaren van Oscar Wilde
Kings 'Hallo, deze film speelt zich af tijdens de rellen van 1992!'
The Man Who Killed Don Quixote Terry Gilliam flikt het toch
Marvin ou la belle éducation Isabelle Huppert als rolmodel
Mektoub, My Love: Canto Uno We zijn van niemand
The Mercy Tussen wal en schip
The Place Orakel in een café
El presidente Blufpoker in tijden van Trump
Que Dios nos perdone Klopjacht tijdens zinderende zomer
Redbad In het land van vrije mensen
The Road to Mandalay Kom je als vluchteling ooit weg?
Tiempo compartido Onheil in het vakantie­paradijs
Tiere Hallucinante beeldenpuzzel
Time Trial (Finlay Pretsell over) 'De extase van het fietsen'
Under the Silver Lake Zoveel gezichtsbedrog kan alleen in Los Angeles