Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Mening

Ergens in Cannes zwerft een geel servetje rond met de namen van toekomstige Nederlandse filmbobo's. De Filmkrant is in het bezit van een 'candid cellphone photo' waarop te zien is hoe twee toonaangevende producenten op het vodje de taken verdelen. Zouden zij de 'influentials' zijn die het Filmfestival Rotterdam na het abrupte vertrek van Sandra den Hamer naar het Filmmuseum om advies heeft gevraagd? Nee, 'influentials' is geen antigriepmiddel, al wordt er her en der nogal koortsig gereageerd op deze plotselinge move. Influentials zijn door het bestuur zelfbenoemde IFFR-getrouwen die datzelfde bestuur mogen vertellen dat het op de goede weg is. Als deze Filmkrant van de persen rolt heeft u nog 24 uur om op de vacature te reageren die sinds ongeveer een week op de IFFR-site staat. Die korte termijn betekent vast dat het bestuur al iemand op het oog heeft. Met als risico dat het z'n blik niet ver genoeg vooruit werpt. Maar, aangezien het zegt zelf ook actief op zoek zegt te zijn, en het na 2 juni ongetwijfeld nog met anderhalve gegadigde een pro forma gesprekje zal voeren, hier een kleine capita selecta uit de ongevraagde adviezen uit de wandelgangen in Cannes. 1. Benoem twee mensen. Scheidt nadrukkelijk de functies van artistiek en zakelijk directeur. Werk net als bij de meeste grote filmfestivals met een president-directeur die de financiële en organisatorische eindverantwoordelijkheid heeft en een artistiek-directeur die het laatste woord heeft over de programmering. 2. Zoek bij voorkeur voor de functie van artistiek directeur iemand in het buitenland. Wil het festival de concurrentie met de andere belangrijke Europese festivals aan blijven kunnen, dan moet het iemand zijn die nu al in het buitenland enig gezag heeft (dus niet alleen een netwerk) of die blijk heeft gegeven van een excellente en eigenzinnige smaak op filmgebied. ("Zoek iemand die Erwin, Gerwin en Gertjan van repliek kan dienen." Sorry jongens, dat jullie eigenwijs zijn is ook een pre). 3. Geef hem of haar carte blanche om indien wenselijk personeelswisselingen door te voeren. 4. Vindt iemand met ervaring. In leiding geven. In de filmwereld. Geen jonge honden of frisse buitenstaanders. 5. Doe niet aan 'job rotation' onder Nederlanders. 6. Het beste is iemand die meer van film weet dan van carrière maken. 7. "Niet Moritz de Hadeln of Marco Müller please."

Dana Linssen


top
Artikelen
Ernst Lubitsch Charmante gelukzoekers
Ervaren filmfreak in spe Bad lieutenants
Het fenomeen Grindhouse Geurige funk en meurende horror
Cannes 2007: Schuld en boete aan de Côte d'Azur De Kapò-val

Interviews
Jia Zhang-ke Moderne Apocalyps
Joachim Trier Antonioni op amfetamine
TAKE 5: Sandra den Hamer over ontdekkingen

Rubrieken
Het Instituut
Amsterdam Box Office Periode 19 april t/m 23 mei
Boeken Manson versus Polanski
Evenementen
Festivals
Filmbladen Zoo Magazine
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Thuiskijken
Verwacht


Recensies
ADAM'S APPLES Crisis? Bak een appeltaart
BES VAKIT — TIMES AND WINDS Doodgeboren kalf
CASHBACK Roomsoes uit de avondwinkel
FUR: AN IMAGINARY PORTRAIT OF DIANE ARBUS Huisvrouw breekt uit
GRINDHOUSE: DEATH PROOF Het hakwerk van Stuntman Mike
IRINA PALM Marianne Faithfull met peniselleboog
JESUS CAMP God is een autowasserette
REPRISE Het enige dat overblijft, is alles
SOUNDS OF SAND Oneindige vlakten van rots en zand
STILL LIFE (Jia Zhang-ke) Waar jouw huis niet meer woont
LES TÉMOINS Hoofd koel, pik slap
VENUS Zijn of niet zijn
WAAROM HEEFT NIEMAND MIJ VERTELD DAT HET ZO ERG ZOU WORDEN IN AFGHANISTAN