La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
SOMETHING BORROWED FilmKort

SOMETHING BORROWED
Luke Greenfield
Zes jaar nadat ze studievriend Dex aan haar beste vriendin Darcy voorstelde, beseft Rachel dat ze een vergissing heeft gemaakt. Ze heeft het nooit willen zien maar Dex is de man van haar dromen. Gelukkig belanden ze op de avond van Rachels dertigste verjaardag eerst samen in de kroeg en dan in elkaars broek, niet helemaal tot genoegen van de chronisch onsympathieke Darcy, een rol van de ook in werkelijkheid onuitstaanbare Kate Hudson. Het blijft een raadsel waarom Darcy niet gewoon gedumpt wordt door Dex en Rachel maar dan hadden we natuurlijk geen film gehad. En die moest er komen, want er lag nog een chicklit bestseller op de plank van Emily Giffin. Met als resultaat een zielloze parade van clichés — Hampton-huizen en uitgewoonde romkom personages — die opbouwt naar een teleurstellend einde. Maar laten we niet die ene fijne zin over het hoofd zien. Volgens een van de personages zijn de Hamptons 'a zombie movie directed by Ralph Lauren'. Vanaf 2 juni


PENNY'S SHADOW
Steven de Jong
Robert Redford mag dan bijna antiek zijn en the horse whisperer een relikwie uit een ver verleden, het temmen van paarden blijkt een tijdloze aangelegenheid. penny's shadow neemt de doelgroep mee naar het paardenparadijs Ameland waar een hengst met emotionele problemen het ideale vakantievertier blijkt voor de zeventienjarige Lisa. Het paard huppelt wispelturig en onbetrouwbaar rond op de kampeerboerderij van de achttienjarige Kai en z'n vader. Jaren daarvoor kwam de moeder van Kai om het leven bij een ongeluk waarbij hengst Shadow betrokken was. Het beest is er nooit van hersteld en Kai is door de hele episode geen liefhebber meer van Shadow. Lisa denkt man en paard dichter bij elkaar te kunnen brengen maar Kai weigert haar wijze woorden aan te horen. Lisa ziet zich gedwongen om ondergronds te gaan met haar trainingstherapie. Vanaf 8 juni

 

FLAMENCO, FLAMENCO
Carlos Saura
Met films als carmen en flamenco lanceerde regisseur Carlos Saura zichzelf halverwege de jaren tachtig als grootmeester van de Spaanse dansfilm, nadat hij daarvoor al zo'n dertig jaar met succes documentaires en speelfilms had gemaakt. In flamenco, flamenco laat Saura met karakteristieke eenvoud de schoonheid van de Spaanse nationale dans zien: de flamenco. Saura werd drie keer genomineerd voor een Oscar. Vanaf 9 juni

 

MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE
Werner Herzog
'De loopbaan van Werner Herzog lijkt zowaar weer in een nieuwe fase beland. Gevoel voor ironie en een anarchistische geest had de Duitse rasverteller altijd al, maar niet eerder leek film voor hem zo nadrukkelijk een speeltuin, waarin alles mag en kan. (...) my son, my son, what have ye done is een bizarre, doorgedraaide mix van misdaadfilm, Oedipusdrama en lugubere horror in de stijl van het Duitse expressionisme uit de jaren dertig. David Lynch produceerde de film, en dat verklaart misschien waarom hij zo surrealistisch en vervreemdend aanvoelt. Al ligt de combinatie van documentairemaker Herzog en droomfilmer Lynch misschien niet voor de hand, Lynch' associatieve, morbide hallucinaties blijken niet ver af te liggen van de bovenzinnelijke werkelijkheid waar Herzog zegt naar op zoek te zijn. Hun werelden raken elkaar in dit geval in de religieus-fundamentalistische waanbeelden van Brad McCullum (Michael Shannon), die de schedel van zijn moeder met een samoeraizwaard doorklieft. Waar Brad ook kijkt, overal denkt hij God waar te nemen: in een gospelzanger op de radio, in een bonkige zeeman op een blikje soep, en als plagerig stemmetje in zijn hoofd. Deze 'inner voice' dirigeert hem uiteindelijk ook naar de moord.' (Niels Bakker in Filmkrant #321) Vanaf 15 juni


TRUST
David Schwimmer
Helaas brengt internet niet alleen maar zegeningen. Het netwerk biedt ook criminelen de mogelijkheid om dichter bij hun slachtoffers te komen dan ooit tevoren. Ook sekscriminelen. David Schwimmers trust vertelt met passende terughoudendheid over de veertienjarige Annie die een online vriendschap ontwikkelt met Charlie, die volgens haar ongeveer even oud is als zij. Vanaf 16 juni


13
Géla Babluani
Amerikaanse remake van tzameti over een jongeman die de identiteit van een dode man overneemt en dan terechtkomt in een bizarre onderwereld waarin gewed wordt op leven en dood. De Georgische regisseur Géla Babluani nam ook deze remake voor z'n rekening. Volledige recensie filmkrant.nl. Vanaf 16 juni

 

LES FEMMES DE 6ÈME ETAGE
Philippe le Guay
Dankzij de nukken van zijn hysterische vrouw Suzanne verliest de rijke Parijse beurshandelaar Jean-Louis na jaren trouwe dienst zijn bediende. Omdat Franse bediendes volgens Suzannes vrienden niet meer de rigeur zijn, nemen ze Maria in dienst, een vurige Spaanse immigrante. Jean-Louis kan meteen aan niets anders meer denken. Om dichter bij Maria te zijn, begeeft Jean-Louis zich voor het eerst op de zesde verdieping van zijn luxe woonhuis, een etage waar hij nog nooit een stap heeft gezet. Volledige recensie filmkrant.nl. Vanaf 23 juni


BAD TEACHER
Jake Kasdan
Komedie over de vloekende en tierende highschoollerares Elizabeth Halsey (Cameron Diaz) die door haar rijke vriendje gedumpt wordt en daardoor haar vooruitzichten op een comfortabel leventje ziet verwateren. Gelukkig dient zich net een nieuwe collega aan (Justin Timberlake) die toevallig ook in het geld zwemt. Het enige obstakel voor het vinden van eeuwig financieel geluk is gymleraar Russell Gettis die verliefd wordt op Elizabeth. Vanaf 23 juni


HAPPYTHANKYOUMOREPLEASE
Josh Radnor
'"Hij is een beetje ambitieus; hij is een beetje volwassen; hij is een beetje een beetje." Dat zijn de puntige woorden waarmee een potentieel uitgever de hoofdpersoon uit het romandebuut van Sam Wexler afserveert. Het lijkt ook een uitstekende omschrijving van Sam, de hoofdpersoon uit happythankyoumoreplease, het speelfilmdebuut van sitcomster Josh Radnor. Net als zijn vrienden, allen tegen de dertig, wordt Sam te oud om nog als jongere door het leven te gaan, maar wenst hij de consequenties daarvan niet te accepteren. (...) Die nostalgie is uiteindelijk vooral tekenend voor de generatie die happythankyoumoreplease portretteert en die ook in het kleinschaliger mumblecore-genre zo vaak centraal staat. Radnor kiest voor meer Hollywood-glans, zonder daarbij de scherpe randjes van zijn verhaal te verliezen.' (Joost Broeren in Filmkrant #331) Vanaf 30 juni

 

Ronald Rovers



top
Artikelen
Filmfestival Cannes 2011 Apocalyptische visioenen en schitterende fantasieën
The Hollywood Banker Frans Afman (1933-2011)
Het nieuwe lowbudgetfilmen 'Het is allemaal wat losser. Daardoor durf je meer.'
Help, weer een knuffeldier!
Terugzien: ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST Verpletterende aanklacht blijkt zelf star ideologisch
FilmSlot Het digitale doekenmonster 2

Interviews
Ágnes Kocsis over ADRIENN PAL 'Monotonie is gevaarlijk'
Pablo Larraín over POST MORTEM De waanzin willen bevatten
Ken Loach over ROUTE IRISH Het Agressieproject
Céline Sciamma over TOMBOY Tussen tootsie en boys don't cry

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
Spotlight Adam Goldberg
FilmBoeken Serge Daney
FilmPers
Ebele Wybenga (Upload Cinema) Fancultuur
Actie!
World Wide Angle (NL)
Evenementen (Focus)


Recensies
(UNTITLED) Liefdevol spotten met de kunst
A L'ORIGINE Creatief met asfalt
ADRIENN PAL Lekker avonddienst in het mortuarium
CLUB ZEUS Verbeek legt de ziel van zijn generatie bloot
INSIDIOUS Op het slappe koord tussen horror en humor
KUNG FU PANDA 2 Vrolijk gestuntel van vliegende panda
LA NANA Kattig dienstmeisje slaat terug in smoelwerk van de kijker
POST MORTEM Een misdaad in al zijn naaktheid
RABAT Uitmuntende acteurs in melancholische roadmovie
ROUTE IRISH Voorspelbaar pamflet
SOURCE CODE Wakker worden in een ander lichaam
TOMBOY Een meisje met een piemeltje van klei in zijn zwembroek
TOUS LES SOLEILS Tarantella laat de zon weer schijnen
THE TREE OF LIFE Terrence in Wonderland
THE TRIP Vergrootglas op de roem