Western
Ubiquity
More Human Than Human
The Third Murder
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena
Skoda Sanne Vogel

Actrice, schrijfster en filmregisseuse Sanne Vogel over haar filmische ervaringen in de bioscoop en het echte leven. Deze maand: fonkelende ogen.

Soms kom je iemand tegen die zo bevlogen en enthousiast is, dat je er helemaal blij van wordt. Twee maanden geleden werd ik gebeld door een castingdirector of ik wilde casten voor een rol in Verzet, een One Night Stand-film. Een zwarte komedie over de oorlog. Ik moest casten voor een ondergedoken rijke Jodin, die het hele huishouden van de onderduikgever (Rene van 't Hof) overneemt. Ik kneep in mijn totaal verzuurde schouderblad en bladerde door mijn overvolle agenda. Geen idee hoe ik deze draaidagen nog in moest plannen, maar ik zou hoe dan ook gaan casten.
Dankzij mijn diepe fascinatie voor de Tweede Wereldoorlog die zich al op zeer jonge leeftijd in mij genesteld heeft, heb ik altijd al een Jodin in oorlogstijd willen spelen. Maar voor zo'n rol heb ik nooit eerder mogen casten, wat vast iets te maken heeft met mijn brede heupen en volle bovenarmen. Niemand zou geloven dat mijn voluptueuze lichaam een hongerwinter heeft moeten doorstaan. Maar dat vond Rob Lücker, de regisseur van Verzet, niet zo'n probleem. Want ik kreeg de rol en toen ik hem bij de eerste repetitie vroeg of ik mezelf misschien even moest uithongeren tot de draaiperiode, riep hij met zijn Limburgse accent dat dit zeker niet de bedoeling was, omdat Rachel (zoals mijn personage heet) van zulke goede huize komt dat ze zelfs in de hongerwinter nog voldoende te eten heeft gekregen. Vol enthousiasme en met fonkelende ogen liet hij op zijn laptop foto's van locaties zien waar we gingen filmen. En hij liet ons muziek horen. Hij had voor elke acteur een eigen muziekje laten componeren. Wat heel erg inspirerend werkt omdat het meteen duidelijk werd wat voor sfeer er rond een rol hangt. Bij elke scène die we lazen, legde hij bezield uit hoe de decoupage eruit zou gaan zien. Na twee repetities kon ik de hele film voor me zien.
Ik ga even een poging doen Lücker te beschrijven... Stel je voor een lange, beetje slungelige dertiger, met hele donkere glimmende ogen en een Limburgs accent, die harder praat als hij enthousiast is en zijn woorden kracht bijzet met veel armbewegingen. Hij heeft een grote liefde voor zwarte humor die hij moeiteloos op zijn omgeving kan overdragen. Tijdens de draaiperiode bruiste hij zelfs zo van energie en enthousiasme, waardoor ik spontaan vergat dat ik ontstoken amandelen had en de hele nacht wakker had gelegen van de koorts. Lücker studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en won met zijn eindexamenfilm Skoda de Talent&Pro Award voor beste korte film. Hij regisseerde tal van commercials. Zijn werk is gestileerd, met prachtige shots en veel beeldende humor. Verzet is zijn eerste film na zijn afstuderen en ik hoop dat hij er nog heel veel mag maken.

Sanne Vogel



top
Artikelen
Cannes 2013 (1) Twee keer uit je stoel geblazen
Cannes 2013 (2) Ontbrekende beelden
Cannes 2013 (3) Alles danst en duizelt
Een bord vol Fellini De schaduw van het feest
Mode Biënnale Arnhem Vlijmscherpe naaldhakken
Voorjaarsoverleg 2013 Het verdriet van Nederland
Expositie 25 jaar Pixar Op volwassen ooghoogte

Interviews
Greta Gerwig en Noah Baumbach over Frances Ha Een vriendschap die net een liefdesrelatie is
Laurent Cantet over Foxfire Geheime meisjesbende
Barnaby Southcombe regisseerde zijn moeder Charlotte Rampling in I, Anna 'Hé mam, het is tijd voor je pijpscène'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
Sanne Vogel
Op ooghoogte A Story of Children and Film
Het nieuwe kijken Netflix
Boeken: Rebelse geest
FilmSlot: Zijn we nou nog steeds bang voor onszelf?
World Wide Angle (NL) Toon
Evenementen


Recensies
Before Midnight Ze worden ouder en saaier, maar de seks wordt beter
Bellas mariposas Een lange, landerige dag
Foxfire Taalbarrière
Frances Ha Iemand worden
I, Anna Moord in Londen
The Iceman Het januskopleven van een huurmoordenaar
Infancia clandestina Opgroeien tussen de vuurwapens
The Last Sentence Luis in de pels
Now You See Me Haperende trukendoos
Only God Forgives Fantasmagorische kladderadatsch
The Sapphires Hectische tournee
Tabu Liefde, geld, verleden: Alles is verloren
Trance Onversneden Boyle
Die Wand Waar is de wereld gebleven?