The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Illustratie Typex Redactioneel

Zit je naar een film of een file te kijken?
Quentin Tarantino heeft zich er weer eens mee bemoeid. En dat is maar goed ook. Want zodra het Q-woord valt wordt de filmwereld wel wakker. Waar gaat het over? Ter gelegenheid van de verjaardagsvertoning van Pulp Fiction op het Filmfestival Cannes verklaarde
Q dat cinema dood is.
Hoho, hoor ik u denken, dat roept Peter Greenaway ook al jaren. Maar niet zo snel:
Tarantino bedoelde het dus letterlijk. Cinema, celluloid, het materiaal. Cannes is zoals elk filmfestival tegenwoordig grotendeels gedigitaliseerd. In de Nederlandse filmtheaters zijn de operateurs ontslagen en drukken zaalwachten voor aanvang even op de startknop, in de hoop dat alles goed staat afgesteld. Maar Tarantino had het voor elkaar gekregen om nog een 35mm kopie van Pulp Fiction naar het strand nota bene versleept te krijgen waar hij tijdens een van de openluchtvoorstellingen van het festival vertoond kon worden. Want, aldus Q: "Digitaal is als het publiek dwingen in het openbaar televisie te kijken."
Tarantino riep wat, de Britse kunstenares Tacita Dean deed wat. Dean strijdt al enkele jaren voor het behoud van celluloid. Film is namelijk niet alleen een medium, zegt ze. Maar ook een taal. Een taal die nu met uitsterven bedreigd wordt. Dus min of meer op hetzelfde moment dat in Cannes Jean-Luc Godards digitale 3D-film Adieu au langage vertoond werd, reisde Dean naar Parijs om bij Unesco voor elkaar te krijgen dat cinema op de werelderfgoedlijst geplaatst wordt.
Op de website savefilm.org is een radioprogramma te horen dat ze over die trip maakte. En daar kan ook nog steeds een petitie getekend worden voor het behoud van die taal waar we allemaal zo graag naar kijken (en luisteren, vergeet de stem van de projector niet).
Film is de Steen van Rosetta van onze tijd, zei cameraman Guillermo del Toro's vaste cameraman Guillermo Navarro al eerder: alles wat er in onze tijd gebeurd is staat op film.
En bij digitaal is het nog maar helemaal de vraag hoe lang die files het zullen houden. Hoe compatible ze met de toekomst zullen zijn.
Dean houdt een gloedvol betoog voor het werken op film, dat ze roemt om z'n spontaniteit en z'n 'blindheid': bij film zie je niet precies wat er in de camera gebeurd, dus is er ruimte voor verrassing en mysterie. Digitaal is te berekenend, vindt ze.
Film is seks met je ogen dicht, wat gek klinkt voor een visueel medium. Maar iedereen die in het donker kan zien, weet precies wat ik bedoel.

Dana Linssen | twitter @danalinssen



top
Artikelen
Cannes 2014 De glamour en het grote verdwijnen
Cannes 2014 (2) Wat was de vrouwelijke blik?
Cash rebate kost creatieve vrijheid
Robert McKee's Story-seminar Power house performance

Interviews
De Dardennes over Deux jours, une nuit 'Wie vecht blijft leven'
Forest Whitaker over City of Violence 'Ik wil het liefst verdwijnen'
Pan Nalin over Faith Connections 'Waar begint het pad naar een verlichte ziel?'
Kelly Reichardt over Night Moves De wereld redden, maar tegen welke prijs?
Richard Ayoade over The Double 'Zonder de juiste papieren ben je schijnbaar niemand'
Philip Gröning over Die Frau des Polizisten 'Liefde draagt automatisch een aspect van verwoesting in zich'
David Gordon Green over Joe 'Ik zocht naar de gekte in de ogen van Nicolas Cage'
Robert McKee De romantische komedie is nog niet dood
FilmSlot: David Cronenberg 'We hoeven niet bang te zijn dat de zon op zal branden want dat gaat sowieso gebeuren'
David Cronenberg 'Sommigen gaan biechten, ik maak liever films'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Bedien jezelf
Het nieuwe kijken Look up
Op ooghoogte David Cronenberg
Boeken: Evolution Provocateur vindt zichzelf steeds opnieuw uit
Evenementen


Recensies
Afscheid van de maan Papa en de seksuele revolutie
Borders (Jacqueline van Vugt over) 'Africa. don't come eh?', sneert ze
City of Violence Potsierlijke thriller in Zuid-Afrika
Deux jours, une nuit Dit kan niet de bedoeling zijn
The Double (Richard Ayoade) Jezelf als je grootste vijand
Enemy Spiegel spiegel wie is de mooiste in het land
Faith Connections Het festival van 100 miljoen
Die Frau des Polizisten De stilte, opnieuw
Grace of Monaco De vurige wensdroom van Hollywood
The Homesman Toch weer testosteron onder de zon
In the Name of Gordiaanse knoop
Joe Ingehouden gekte
Maïdan 'Waar zijn dan al die fascisten?'
Night Moves Voortvluchtige ideeën
The Rover Na de Apocalyps niet iemands auto jatten
Transcendence Machine-­messias
The Two Faces of January Niet goed, geld kwijt
Una via a Palermo Plassen als een cowboy
Videodrome Het oude vlees smaakt nog prima
We Are What We Are Luik in de vloer
Das Wochenende 'Du bist Pop!'