Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Actie!

Strand Texel,
tussen paal 16 en 17
dinsdag 3 september 2013, 11.35 uur

Ieder jaar melden ruim honderd jongeren zich aan voor de officiersopleiding van de Koninklijke Marine. In de Teledoc Adelborsten volgt regisseur Walter Stokman (Dirty Window, Scena del crimine, Beautiful in Beau­fort-West, Based on a True Story) vier van hen: jongens en meiden van een jaar of achttien, die net het VWO of een HBO hebben afgerond en nu een wereld binnenstappen waarin het draait om traditie, hiërarchie en rituelen.
Om toegelaten te worden tot het korps Adelborsten dienen ze hun mobieltjes in te leveren, hun burgerkleren af te zweren en een transformatie te ondergaan van individu tot groepslid. Ook moeten de jongens zich kaal laten scheren en de meiden hun haar kort te laten knippen. Om zoveel mogelijk geaccepteerd te worden in deze bizarre groepsdynamiek lieten cameraman Jackó van 't Hof en uitvoerend producent Steven Rubinstein Malamud zich ook kaalscheren. Met geluidsman Rik Meier valt niet te spotten; aan het weinige haar dat hij nog heeft komt niemand, ook geen aspirant-Adelborst. En bij Stokman was het niet nodig; hij hanteert zelf met regelmaat de tondeuse.
Vervolgens was de kleine crew klaar om deel te nemen aan de introductieperiode op Texel, waarin de jongeren kennismaakten met de militaire basisprincipes van de marine en ze tot een ware eenheid werden gesmeed. Om 05.30 ging dagelijks de wekker, aansluitend was er ochtendgymnastiek op het strand en een 'baksgewijs', een soort appèl. Goed geschoren en gewassen, elke dag opnieuw.
Op een van de laatste dagen van deze pittige introductie moesten de aspirant-Adelborsten de zogenaamde 'kettingmars' lopen: tijdens een mars over het strand 'vinden' de jongens en meisjes een scheepsketting van 40 meter, die ze vervolgens moeten meeslepen. Ze weten niet hoelang, ze weten ook niet waarnaartoe. De kettingmars is zowel fysiek als praktisch onuitvoerbaar en daarmee de ultieme test. Ook voor de crew, overigens, hoewel die door de research van een jaar eerder wist wat er stond te gebeuren.
Het ministerie van Defensie verleende volledige medewerking aan Adelborsten, waardoor de kijker een eerlijk en realistisch beeld van de introductie krijgt. Het is de bedoeling dat de film zal worden vertoond op festivals en ook nog een speciale première krijgt, maar eerst is hij — zoals alle Teledocs — te zien op televisie. "Niet weggestopt in de uithoeken van de avond, maar op primetime op de Nederlandse televisie."
In het Teledocs-project werken het Filmfonds, het CoBO en publieke omroepen (in dit geval BNN) samen met onafhankelijke producenten (IJswater Films) om toptalent op het gebied van documentaire te stimuleren. Teledocs behandelen een eigentijds Nederlands onderwerp, dat op een prikkelende, toegankelijke en cinematografische manier in beeld wordt gebracht, en zijn bestemd voor een breed publiek.
Het project heeft al tot zeer uiteenlopende films geleid, waaronder Ouwehoeren van Rob Schröder en Gabrielle Provaas, Het geheim van de Hema van Yan Ting Yuen, Gesneuveld van Robert Oey en recent Nieuwe helden — In het hart van de Tour van Dirk-Jan Roeleven.

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Adelborsten | Nederland, 2014 | Regie en scenario Walter Stokman | Productie IJswater Films | Producent Marc Bary | In coproductie met BNN | Uitvoerend producent Steven Rubinstein Malamud | Camera Jackó van t Hof | Geluid Rik Meier | Montage Mieneke Kramer | Muziek Ronald Kool | Kleur, 80 min | Te zien 10 juni 2014, 20:25 Nederland 2 (2doc)

Op de foto: boven het pantservoertuig cameraman Jackó van 't Hof en geluidsman Rik Meier, links ervan, rennend, regisseur Walter Stokman



top
Artikelen
Cannes 2014 De glamour en het grote verdwijnen
Cannes 2014 (2) Wat was de vrouwelijke blik?
Cash rebate kost creatieve vrijheid
Robert McKee's Story-seminar Power house performance

Interviews
De Dardennes over Deux jours, une nuit 'Wie vecht blijft leven'
Forest Whitaker over City of Violence 'Ik wil het liefst verdwijnen'
Pan Nalin over Faith Connections 'Waar begint het pad naar een verlichte ziel?'
Kelly Reichardt over Night Moves De wereld redden, maar tegen welke prijs?
Richard Ayoade over The Double 'Zonder de juiste papieren ben je schijnbaar niemand'
Philip Gröning over Die Frau des Polizisten 'Liefde draagt automatisch een aspect van verwoesting in zich'
David Gordon Green over Joe 'Ik zocht naar de gekte in de ogen van Nicolas Cage'
Robert McKee De romantische komedie is nog niet dood
FilmSlot: David Cronenberg 'We hoeven niet bang te zijn dat de zon op zal branden want dat gaat sowieso gebeuren'
David Cronenberg 'Sommigen gaan biechten, ik maak liever films'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Bedien jezelf
Het nieuwe kijken Look up
Op ooghoogte David Cronenberg
Boeken: Evolution Provocateur vindt zichzelf steeds opnieuw uit
Evenementen


Recensies
Afscheid van de maan Papa en de seksuele revolutie
Borders (Jacqueline van Vugt over) 'Africa. don't come eh?', sneert ze
City of Violence Potsierlijke thriller in Zuid-Afrika
Deux jours, une nuit Dit kan niet de bedoeling zijn
The Double (Richard Ayoade) Jezelf als je grootste vijand
Enemy Spiegel spiegel wie is de mooiste in het land
Faith Connections Het festival van 100 miljoen
Die Frau des Polizisten De stilte, opnieuw
Grace of Monaco De vurige wensdroom van Hollywood
The Homesman Toch weer testosteron onder de zon
In the Name of Gordiaanse knoop
Joe Ingehouden gekte
Maïdan 'Waar zijn dan al die fascisten?'
Night Moves Voortvluchtige ideeën
The Rover Na de Apocalyps niet iemands auto jatten
Transcendence Machine-­messias
The Two Faces of January Niet goed, geld kwijt
Una via a Palermo Plassen als een cowboy
Videodrome Het oude vlees smaakt nog prima
We Are What We Are Luik in de vloer
Das Wochenende 'Du bist Pop!'