Lady Bird
Zama
Cobain
The Rider
Foxtrot
Carlops Op ooghoogte

David Cronenberg

Mark Cousins (The Story of Film) schrijft maandelijks over film- en beeldassociaties. Deze maand over David Cronenberg, in Carlops, Schotland.

Halverwege 1995, toen hij net Crash had gemaakt, was David Cronenberg te gast op het Edinburgh International Film Festival. Aangezien ik destijds directeur van het festival was, reed ik na afloop van zijn masterclass met hem en zijn familieleden naar het Schotse platteland. We stopten in het lieflijke kleine dorpje op de foto hierboven voor een pub lunch. Toen we klaar waren met eten, stond Cronenberg erop om te betalen. Een stokoude Schotse dame beheerde de kassa, zag zijn creditcard, keek hem eens goed aan en vroeg hem: "Toch niet dé David Cronenberg?" Hij verliet Schotland, denkende dat zelfs de oude dametjes hier fan zijn van body horror.
We hebben er hard om moeten lachen, omdat je niet verwacht dat men zich in een klein Schots dorpje waar de afgelopen eeuw niet zo heel erg veel veranderd is, bewust is van de films van David Cronenberg, en hun thema's — de angst voor de moderniteit, de vermenging van het vleselijke lichaam en technologie, de esthetica van de walging en seksuele transgressie. Het feit dat zulke begrippen hun weg hadden gevonden naar Carlops, en in het bijzonder een oude vrouw daar, tarten onze vooroordelen over kleine dorpjes en Cronenbergs ideeën. Doordat die vrouw hem herkende realiseerde ik me dat zijn observaties aangaande videobeelden, moderniteit, lichamelijk verval, lichaamsopeningen en wonden, angst en seksualiteit niet van buiten komen, uit de wereldsteden, als bezoekers. Ze komen van binnen. Het zijn geen buitenaardse verschijnselen, maar onderdeel van onze biopsychologie.
Films zoals Crash en Dead Ringers hebben een metaalachtige glans, een Ballardiaans techno-oppervlak, maar hun betekenis gaat aan die buitenkant vooraf.
In andere woorden, Cronenberg is overal.

Mark Cousins | twitter @markcousinsfilm


top
Artikelen
Cannes 2014 De glamour en het grote verdwijnen
Cannes 2014 (2) Wat was de vrouwelijke blik?
Cash rebate kost creatieve vrijheid
Robert McKee's Story-seminar Power house performance

Interviews
De Dardennes over Deux jours, une nuit 'Wie vecht blijft leven'
Forest Whitaker over City of Violence 'Ik wil het liefst verdwijnen'
Pan Nalin over Faith Connections 'Waar begint het pad naar een verlichte ziel?'
Kelly Reichardt over Night Moves De wereld redden, maar tegen welke prijs?
Richard Ayoade over The Double 'Zonder de juiste papieren ben je schijnbaar niemand'
Philip Gröning over Die Frau des Polizisten 'Liefde draagt automatisch een aspect van verwoesting in zich'
David Gordon Green over Joe 'Ik zocht naar de gekte in de ogen van Nicolas Cage'
Robert McKee De romantische komedie is nog niet dood
FilmSlot: David Cronenberg 'We hoeven niet bang te zijn dat de zon op zal branden want dat gaat sowieso gebeuren'
David Cronenberg 'Sommigen gaan biechten, ik maak liever films'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Bedien jezelf
Het nieuwe kijken Look up
Op ooghoogte David Cronenberg
Boeken: Evolution Provocateur vindt zichzelf steeds opnieuw uit
Evenementen


Recensies
Afscheid van de maan Papa en de seksuele revolutie
Borders (Jacqueline van Vugt over) 'Africa. don't come eh?', sneert ze
City of Violence Potsierlijke thriller in Zuid-Afrika
Deux jours, une nuit Dit kan niet de bedoeling zijn
The Double (Richard Ayoade) Jezelf als je grootste vijand
Enemy Spiegel spiegel wie is de mooiste in het land
Faith Connections Het festival van 100 miljoen
Die Frau des Polizisten De stilte, opnieuw
Grace of Monaco De vurige wensdroom van Hollywood
The Homesman Toch weer testosteron onder de zon
In the Name of Gordiaanse knoop
Joe Ingehouden gekte
Maïdan 'Waar zijn dan al die fascisten?'
Night Moves Voortvluchtige ideeën
The Rover Na de Apocalyps niet iemands auto jatten
Transcendence Machine-­messias
The Two Faces of January Niet goed, geld kwijt
Una via a Palermo Plassen als een cowboy
Videodrome Het oude vlees smaakt nog prima
We Are What We Are Luik in de vloer
Das Wochenende 'Du bist Pop!'