The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Actie!

Overhoeksplein 2
1031 KS Amsterdam
10 november 2014, 14.40 uur

BAM! BAM! BAM! BAM! Het doffe gedreun van de heiwerkzaamheden rond de A'DAM Toren, pal naast het EYE Filmmuseum in Amsterdam Noord, dringt ook door in de krochten van het nabijgelegen A Lab, waar opnamen plaatsvinden voor de NFTA-afstudeerfilm Broker.
Broker wordt geregisseerd door David-Jan Bronsgeest, die al is afgestudeerd aan de Film Actors Academy Amsterdam (FAAAM) en studeerde aan de Toneelacademie Maastricht. Daarna stortte hij zich op regisseren. Bronsgeests eerste documentaire Her Cinema Love (2012) werd genomineerd voor Beste Korte Documentaire tijdens het Hot Docs Festival in Toronto. Zijn derdejaars fictiefilm Blindrunners (2014) werd genomineerd voor Beste Internationale Short tijdens FICMO 2015 in Ottowa.
In Broker draait het om een eenzame orgaanhandelaar, die de kans krijgt om te breken met zijn verleden door een jonge vrouw te redden uit de klauwen van een meedogenloze organisatie. De orgaanhandelaar wordt gespeeld door Yorick van Wageningen (o.a. Blackhat, 47 Ronin, The Girl with the Dragon Tattoo, The New World, The Chronicles of Riddick). Het is de eerste keer dat hij in een studentenfilm te zien is sinds zijn doorbraak in Hollywood.
De titelrol in Michiel de Ruyter sloeg Van Wageningen af omdat hij het met die producenten niet eens kon worden over de vergoeding; de deels op CineCrowd gefinancierde crime-thriller Broker doet hij om niet. "Ze hebben maanden achter me aangezeten", aldus Van Wageningen. "Het zijn enthousiaste filmmakers die Hollywood naar Nederland willen brengen, hun vorige werk en overtuigingskracht inspireerde me zodanig dat ik geen nee kon zeggen."
Twee jonge productiemedewerkers met hippe baarden zijn met elektrische schroevendraaiers in de weer om een plastic zeil op te hangen. Twee anderen staan op een wankel keukentrapje en proberen tl-buizen aan het plafond te bevestigen in een grote, stoffige, betonnen ruimte die is ingericht als horror-operatiekamer; er staan twee operatietafels, wat roestvrijstalen kastjes op wieltjes, monitoren en infusen. Ondertussen overlegt Bronsgeest — flinke baard, Nike-petje omgekeerd op zijn hoofd — met zijn cameraman Boas van Milligen Bielke, die ervaring opdeed als camera-assistent bij Prins van Sam de Jong en als grip bij De surprise van Mike van Diem.
De snijtafels zijn nu nog leeg, straks komen er slachtoffers van orgaanroof te liggen. Van Wageningen moet dan door het gangenstelsel ijsberen, van kamer naar kamer, met een steadicam achter zich aan.
De opnameleider vraagt of iemand weet waar Van Wageningen is; hij is nodig om het loopje te repeteren. Zijn boodschap komt echter niet door; de portofoon-ontvangst is slecht onder de grond. Iemand loopt naar een hoek in de kelder, waar op een betonnen pilaar een gele post-it is geplakt. 'Yorick's trailer' staat erop; op de brits achter de pilaar ligt Van Wageningen vaak te rusten tijdens de opnamen. Maar nu niet. Waar hij is, weet niemand.
Tijdens de repetities van het loopje moet een productiemedewerker dan maar als stand-in voor Van Wageningen fungeren, beslist Bronsgeest. Er wordt een vrijwilliger aangewezen, die in een groene doktersjas wordt gestoken. "Kan het voor jou?" vraagt Bronsgeest aan de opnameleider. "Ja? Daar gaan we, jongens!"

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Broker | Nederland, 2015 | Regie David-Jan Bronsgeest | Scenario Wander Theunis | Productie Filmacademie | In coproductie met NL Film & Rinkel Film | Uitvoerend producent Eleanora de Rijke | Camera Boas van Milligen Bielke | Montage Kees van Dijkhuizen | Art direction Evelien Stikkelman  | Kleding Rosylke Gersons | Make up Zita Vigh | Muziek Thomas Goralski | Kleur, 20 minuten | Omroep BNN  | Te zien vanaf 29 juni op het Keep an Eye Filmacademie Festival; BNN zendt de film uit rond het Nederlands Film Festival

Foto: Regisseur David-Jan Bronsgeest en cameraman Boas van Milligen Bielke in de krochten van A Lab in Amsterdam Noord.



top
Artikelen
Baby You Can Drive My Car
Jafar Panahi Hoe de veroordeelde Panahi toch kan blijven filmen
Cannes 2015 Het groeiende belang van coproducties
Cannes 2015 (2) De grote verdwijntruc
Where Do We Go Now? Arabische vrouwen achter de camera Tijd voor verandering
Bero Beyer IFFR's nieuwe nummer 1
Andy at the movies
Vrouwenclichés Meisje, blijf bij je babyschildpadjes
Experimenteel 3D in Oberhausen 1+1=3

Interviews
Sam de Jong over Prins Knokken om te komen bovendrijven

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Sandpiercer
Het nieuwe kijken Leedvermaak live
Op ooghoogte Extase in Mexico
Boeken: Eisenstein-leesgids
Evenementen


Recensies
Dancing Arabs Komische balanceeract
El Desierto Sla zombies dood asjeblieft
Eisenstein in Guanajuato De Bolsjewiek, de gids, zijn vrouw en een minnaar
Ilo Ilo Altijd aan het werk
Journal d'une femme de chambre (Benoît Jacquot) 'Ik zie alles'
The King's Gardens Precies genoeg chaos
Papa ou maman Neem jij de kinderen maar!
Prins Glorieuze duik in de puberwereld
La résistance de l'air Een huurmoordenaar mist ook wel 'ns wat
Taxi Teheran Een taxichauffeur die de weg niet kent
Testament of Youth Vera Brittain en de Eerste Wereldoorlog
Unfriended (Cybernatural) Wij zijn de cursor