The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Actie!

Grasweg 52
1031 HX Amsterdam
9 november 2017, 10.49 uur

"Pfffff, warm!" Tussen twee takes door zoekt hoofdrolspeelster Christanne de Bruijn even verkoeling buiten het piepkleine kamertje dat is volgestouwd met een piano, veel crew, lampen en schotten. "De laatste take was prima", zegt regisseuse Maria Peters tegen niemand in het bijzonder, terwijl een productiemedewerker flesjes water uitdeelt. Haar dochter Tessa Schram, die haar assisteert, bekijkt de scène nog eens goed op de monitor. "Vind jij dat mooi?", vraagt ze dan, "Dat haar haar zo recht naar beneden valt?" Peters kijkt ook naar de monitor. "Nee, niet echt", antwoordt ze.
Op een verhoging in de Schram Film Studio's in Amsterdam-Noord is het krappe New Yorkse optrekje nagebouwd waar de Nederlandse dirigente Antonia Brico opgroeide met haar adoptieouders. 'Geen koffie/thee/bekers op deze set', staat er op een A4'tje bij het trapje naar het compacte bouwwerk, waar vandaag een familiegeheim wordt onthuld aan Antonia Brico, die in 1902 in Rotterdam werd geboren als Wilhelmina 'Willy' Wolthuis, op haar zesde met haar adoptieouders naar de Verenigde Staten emigreerde, en op haar 28ste als eerste vrouw het Berlijnse Filharmonisch Orkest dirigeerde.
Hoofdrolspeelster Christanne de Bruijn, die eerder in musicals als Sister Act, Wicked en A New Brain te zien was en in De dirigent haar eerste grote filmrol speelt, neemt een paar slokken en gaat weer op een kratje voor de camera zitten. Pal voor de camera staat het hoofdeinde van een bed; de ruimte is te klein voor het hele bed.
De muren zijn behangen met bruin bloemetjesbehang, erop zijn tal van fotootjes en uit The New York Times en andere uit kranten geknipte recensies en aankondigingen geprikt. De duivel zit in de details: in een berichtje over de door Brico bewonderde Nederlandse dirigent Willem Mengelberg ('Mengelberg directs Philharmonic with admirable finesse') is het gezicht van acteur Gijs Scholten van Aschat gephotoshopt.
Haar filmvader (Raymond Thiry) komt het kamertje binnen. "Are we almost there?", informeert hij. Als het haar en de make-up van De Bruijn zijn geperfectioneerd, nemen Schram en Peters weer achter de monitor plaats. "En... actie!", roept de opnameleider.
"Stop maar weer", zegt Peters drie tellen later, "Ik zie heel veel rook voor de A-camera." Een belichter zet de kamerdeur open en wappert wat met een scherm, maar Peters is nog niet tevreden: "Het lijkt alsof er iets in de fik staat." Een paar minuten later staat de scène erop. "Mooie take, hè?!", zegt Peters tegen Schram, "Heel goed gespeeld toch?!" "Ja", beaamt Schram. "Maar ik zag aan het begin nog veel rook. Of lag dat aan mij?"
Producent Dave Schram steekt zijn neus om de hoek; of we nog even naar wat scènes komen kijken die eerder in Bulgarije zijn opgenomen. Daar zijn in een nóg grotere studio dan de zijne complete New Yorkse straten nagebouwd. "Nou, wat denk je?", zegt Schram als de showreel is afgelopen. Hij wacht het antwoord niet af. "Antonia was een pionier op wie Nederland heel trots mag zijn", gaat hij door. "Maria heeft 13 jaar gewerkt om dit script van de grond te krijgen; het is echt een prachtig verhaal geworden. En Brico's muziek is ook mooi. Die is door CBS op elpees uitgebracht. Maar wat jullie net hoorden, is speciaal voor de film opgenomen door het Radio Filharmonisch Orkest."

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

De Dirigent |  Nederland 2018 | Regie en scenario Maria Peters | Producent Shooting Star Film­company/Dave Schram | In coproductie met Splendid Film, Menuetto, Avrotros, Umami Media, Casa Kafka Pictures | Camera Rolf Dekens | Montage Robin de Jong | Art Direction Jan Rutgers | Kleding Linda Bogers | Make-up Bianca van der Steen | Muziek Bob Zimmerman | Met Christanne De Bruijn, Benjamin Wainwright, Scott Turner Schofield, Richard Sammel, Seumas F. Sargent, Sian Thomas, James Sobol Kelly, Gijs Scholten Van Aschat, Annet Mal­herbe, Raymond Thiry, Peter Basham, Michael Watson-Gray, Tim Ahern | Kleur, 140 minuten | Omroep Avrotros | Distributie Splendid Film | Te zien vanaf 25 oktober

Foto: v.l.n.r. Regisseuse Maria Peters, hoofdrolspeelster Christanne de Bruijn (Antonia Brico) en haar filmvader Raymond Thiry in de Schram Film Studio's



top
Artikelen
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena Hoe je van seksualiteit kunst maakt
Filmfestival Cannes 2018 (1) Post-conflict-drama
Filmfestival Cannes 2018 (2) The Hype That Lars Built
Filmfestival Cannes 2018 (3) Hoogste tijd voor gendergelijkheid
Filmfestival Cannes 2018 (4) Naar de hel in drie dimensies
One-take cinema De uitdaging van een film in één ademtocht
Mei '68: de 'swinging sixties' De kracht van de mythe
Holland Festival: Paul Robeson Strijdbare zanger gemangeld door de FBI
Privacyverklaring

Interviews
Bert Scholiers over Charlie en Hannah gaan uit 'Cinema is een fantastisch medium dat alles toelaat'
Erik Poppe en Andrea Berntzen over Utøya 22. juli 'Het moet pijn doen'
Gus Van Sant over Don't Worry, He Won't Get Far on Foot 'Callahans alcoholisme stond altijd centraal in zijn leven'
Hirokazu Kore-eda over The Third Murder 'De waarheid zelf wordt vermoord'
Sahim Omar Kalifa over Zagros 'Onder druk keuzes maken boeit me'
David Batty over My Generation De bril van Michael Caine

Rubrieken
Kort
Boeken: Heeft Eric Rohmer een filmtheorie?
Humans of Film Amsterdam
Thuiskijken
Actie!
Redactioneel
Het nieuwe kijken: Marionet
Op ooghoogte: Tekening
Filmsterren
The Thinking Machine 19 Een reeks dromen verweven met rinkelende bellen


Recensies
The Bachelors Vader en zoon in de rouw
Beast Er gist iets op het eiland
The Bookshop Mijnenveld van kleinzielige burgers en mansplainers
Charlie en Hannah gaan uit Ex, seks en schuld in het nachtleven
Don't Worry, He Won't Get Far On Foot Cartoonist met een snik en een grimlach
Jeune femme Ongekamd haar
Klanken van oorsprong Wat best nog even hardop gezegd mag worden
Love, Simon De ultieme acceptatie
More Human Than Human Bekijk slimme machines als de show van een illusionist
My Generation Londen als hippe dorpspomp
On Chesil Beach Ian McEwan verstikt zijn eigen boek
Redbad In het land van vrije mensen
The Third Murder (Sandome no satsujin) Niks strookt met de feiten
Ubiquity (Bregtje van der Haak over) 'Wifi hoeft er niet overal altijd voor iedereen te zijn'
Utøya 22. juli Exploitatie of eerbetoon?
Voyage of Time: Life's Journey Het leven en het universum en de rest
Western Voor je het weet heeft er iemand de Duitse vlag gehesen
Zagros Bergafwaarts naar Brussel