The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Op ooghoogte: Tekening

Mark Cousins (The Story of Film) schrijft maandelijks over film- en beeldassociaties. Zijn nieuwe film The Eyes of Orson Welles ging in première in Cannes, dus deze maand schrijft hij over een van de tekeningen die die film inspireerden.

Dit is een schilderijtje van een van de grootste beeldenmakers van de twintigste eeuw. Orson Welles. Het heeft tientallen jaren in een depot opgeborgen gelegen, maar Welles' dochter Beatrice heeft het, samen met honderden andere schetsen die Welles gedurende zijn leven heeft gemaakt, aan me uitgeleend om er een film over te maken.
Wat zien we? Het is een kerstkaart, dus de Kerstman is de hoofdpersoon. Maar de karakteristieke kerstkleuren rood en groen ontbreken, en het pak van de Kerstman is beige. De meest opvallende kleur is het grijs van de lucht — veel melancholischer dan je zou verwachten. Santa heeft een brede grijns — een tegenwicht tegen al die droefgeestigheid — maar hij heeft de rode neus van een alcoholist, niet van een clown, en kijk eens naar het formaat van die fles! In de tijd dat hij deze waterverfschets maakte — begin jaren zeventig waarschijnlijk — was Welles zelf een zware drinker.
Wat we zien is dus een klein glimpje autobiografie, en iets bitterzoets. Wat nog meer? Orson Welles was gefascineerd door William Shakespeare's personage Sir John Falstaff, die voorkomt in zijn toneelstukken Henry IV en The Merry Wives of Windsor. Falstaff was een drinkebroer met dezelfde twinkelende ogen die we in de tekening ook zien. Maar Welles was ook geïntrigeerd door King Lear, en er zit misschien ook een snufje Lear in deze afbeelding.
Welles schilderde en tekende snel, in vlotte lijnen. Dus het moet hem niet meer dan een paar minuten hebben gekost om dit portretje te voltooien. Aangezien hij voordat hij filmmaker werd teken- en schilderlessen volgde hoeven we niet verrast te zijn over het vertrouwen en de energie die uit deze streken spreekt, de trefzekerheid waarmee de rechterarm en de stevige greep om de fles zijn neergezet.
Het is misschien maar een schetsje, maar het vertelt tegelijkertijd zoveel over Welles. Het is niet veel groter dan een mobiele telefoon. Maar ik zou het digitaal willen vergroten tot het op een muur past, tot Wellesiaanse proporties.

Mark Cousins | @markcousinsfilm



top
Artikelen
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena Hoe je van seksualiteit kunst maakt
Filmfestival Cannes 2018 (1) Post-conflict-drama
Filmfestival Cannes 2018 (2) The Hype That Lars Built
Filmfestival Cannes 2018 (3) Hoogste tijd voor gendergelijkheid
Filmfestival Cannes 2018 (4) Naar de hel in drie dimensies
One-take cinema De uitdaging van een film in één ademtocht
Mei '68: de 'swinging sixties' De kracht van de mythe
Holland Festival: Paul Robeson Strijdbare zanger gemangeld door de FBI
Privacyverklaring

Interviews
Bert Scholiers over Charlie en Hannah gaan uit 'Cinema is een fantastisch medium dat alles toelaat'
Erik Poppe en Andrea Berntzen over Utøya 22. juli 'Het moet pijn doen'
Gus Van Sant over Don't Worry, He Won't Get Far on Foot 'Callahans alcoholisme stond altijd centraal in zijn leven'
Hirokazu Kore-eda over The Third Murder 'De waarheid zelf wordt vermoord'
Sahim Omar Kalifa over Zagros 'Onder druk keuzes maken boeit me'
David Batty over My Generation De bril van Michael Caine

Rubrieken
Kort
Boeken: Heeft Eric Rohmer een filmtheorie?
Humans of Film Amsterdam
Thuiskijken
Actie!
Redactioneel
Het nieuwe kijken: Marionet
Op ooghoogte: Tekening
Filmsterren
The Thinking Machine 19 Een reeks dromen verweven met rinkelende bellen


Recensies
The Bachelors Vader en zoon in de rouw
Beast Er gist iets op het eiland
The Bookshop Mijnenveld van kleinzielige burgers en mansplainers
Charlie en Hannah gaan uit Ex, seks en schuld in het nachtleven
Don't Worry, He Won't Get Far On Foot Cartoonist met een snik en een grimlach
Jeune femme Ongekamd haar
Klanken van oorsprong Wat best nog even hardop gezegd mag worden
Love, Simon De ultieme acceptatie
More Human Than Human Bekijk slimme machines als de show van een illusionist
My Generation Londen als hippe dorpspomp
On Chesil Beach Ian McEwan verstikt zijn eigen boek
Redbad In het land van vrije mensen
The Third Murder (Sandome no satsujin) Niks strookt met de feiten
Ubiquity (Bregtje van der Haak over) 'Wifi hoeft er niet overal altijd voor iedereen te zijn'
Utøya 22. juli Exploitatie of eerbetoon?
Voyage of Time: Life's Journey Het leven en het universum en de rest
Western Voor je het weet heeft er iemand de Duitse vlag gehesen
Zagros Bergafwaarts naar Brussel