La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
TRAITOR Filmkort

TRAITOR
Jeffrey Nachmanoff
Een bewonderenswaardige poging om de tegenstrijdige loyaliteiten te vangen van een Amerikaan met een Soedanese achtergrond die betrokken raakt bij internationaal terrorisme. Hierbij vergeleken zijn the kingdom en rendition kinderlijk eenvoudig. De kracht van de film is vooral te danken aan de ambiguïteit die Don Cheadle (ocean's eleven, twelve en thirteen) in het hoofdpersonage legt. Daardoor is lange tijd niet duidelijk of hij zal meewerken aan de dreigende aanslag op Amerikaans grondgebied. Te zien vanaf 26 februari


MARLEY AND ME
David Frankel
Verfilming van John Crogans bestseller over de liefdevolle verhouding van het baasje en zijn Labrador Marley. Waarschijnlijk was de kredietcrisis nog niet begonnen toen iemand besloot dit scenario te verfilmen want wie wil dit in godsnaam weten? Oh ja, bestseller. Blijkbaar willen veel mensen dit weten. Owen Wilson en Jennifer Aniston zijn twee schrijvende journalisten die van Michigan naar Florida verhuizen en daar een hond kopen. Een paar jaar later hebben ze er drie kinderen bij en mogen wij meegenieten van de avonturen die de vijf beleven met huisdier Marley. Wilson noteert als huisvader een en ander in een hopelijk gesyndiceerde column, zoals Sarah Jessica Parker dat deed over mannen en schoenen in 'Sex and the city'. Te zien vanaf 5 maart


WATCHMEN
Zack Snyder
Het is 1985 in de Verenigde Staten. Dat klinkt bekend maar het zijn niet de Verenigde Staten en het is niet het 1985 zoals wij die kennen. Het is de alternatieve werkelijkheid van schrijver Alan Moore en cartoonist Dave Gibbons, die de succesvolle stripreeks 'Watchmen' creëerden. In Gibbons wereld staat de Doomsday Clock permanent op vijf voor twaalf en wordt de rotzooi in de maatschappij al jaren opgeruimd door gemaskerde superhelden. Wanneer de uitgebluste Rorschach een samenzwering ontdekt om alle superhelden te vernietigen, is dat reden om zijn inmiddels gepensioneerde clubje wereldredders weer bij elkaar te brengen: de Watchmen. De regie is van Zack Snyder, die eerder opviel met de geoliede fitnesscommercial 300. Alan Moore, de legendarische bedenker van de strip, sprak ondertussen een vloek uit over het hele project. Hollywood heeft volgens hem de walgelijke neiging elke nuance in zijn werk te verpletteren onder de ijzeren marketingwet om alles smakeloos en hapklaar op te dienen. Te zien vanaf 5 maart




MY BLOODY VALENTINE 3D
Patrick Lussier
In 3D-documentaires naar de rustig zoemende diepzee staren waar spastische anemonen het toppunt van aquatisch drama vormen, is iets héééél anders dan in 3D naar gutsend bloed en rondvliegende ledematen kijken. In de originele Canadese slasher uit 1981 van George Mihalka blijkt een oude legende over een maniak die iedereen afslacht die Valentijnsdag viert, gewoon helemaal waar te zijn. In my bloody valentine 3d is het vervolgens tien jaar later wanneer de jonge Tom Hanniger terugkeert naar het dorp om de oude familiemijn te verkopen. Weet hij veel dat het bijna Valentijnsdag is. Wie schetst zijn verbazing als op de bewuste dag opnieuw overal lijken opduiken. Sheriff Axel weet zeker dat Tom erachter zit. Zal deze 3D de overtreffende trap van het filmkijken worden? Staan we aan het begin van een revolutie die ons 3D remakes van the color purple en terms of endearment zal brengen? Te zien vanaf 12 maart




APPALOOSA
Ed Harris
Ed Harris katapulteert zichzelf graag in dezelfde megalomane heldenrollen als waar Kevin Costner lange tijd een handje van had. Alleen Costner was zo slim om daarmee op te houden. Niet dat Harris slecht acteert, maar hij is gewoon saai. Nee, dan Viggo Mortensen, om maar eens een rommelende vulkaan te noemen. Allebei spelen ze een hoofdrol in appaloosa, die begint als een ouderwetse western maar ontaardt in een hoop gesteggel over wie met Renée Zellweger naar bed mag. Te zien vanaf 12 maart




LAST CHANCE HARVEY
Joel Hopkins
Er rouleert blijkbaar een rijtje acteurs in Hollywood dat afgewerkt moet worden voor een hoofdrol in een romantisch en hartverwarmend drama. Het is een van die dingen die je als acteur gedaan moet hebben, maakt niet uit hoe ongeloofwaardig het is. Jaagt iemand bij wijze van spreken op het ene moment een paar honderdduizend Perzen over de kling, even later staat dezelfde acteur in de Ierse heuvels chansons te murmelen tegen een bevallige geliefde. En wie herinnert zich niet Russell Crowe in het vinologisch gedrocht a good year? Russell Crowe! In een wijndrama! Wie bedenkt zoiets? In ieder geval was na the graduate Dustin Hoffman weer eens aan de beurt. En het is altijd aardig om te zien wat in de hoofden van de studiomensen dan het ideale liefdespaar is. Bij Dustin Hoffman bleek Emma Thompson te passen. Curieus, want op papier spatten de vonken daar bepaald niet van af. Hoe dan ook, wanneer Harvey Shine (Hoffman) in Londen is voor de bruiloft van zijn dochter ontmoet hij Kate Walker (Thompson) die de ramen opengooit van zijn bedompte liefdesleven. Te zien vanaf 12 maart




ROLE MODELS
David Wain
Danny en Wheeler moeten honderdvijftig uur taakstraf uitvoeren om gevangenisstraf te ontlopen. Dat betekent in hun geval dat ze mentor moeten worden van een groep vervelende kinderen, en dat terwijl ze zelf nog maar net uit de luiers zijn. Sean William Scott (Wheeler) heeft via dude, where is my car? en de reeks american pie-films inmiddels zijn handelsmerk gemaakt van dom uit z'n ogen kijken en idioot grinniken (de uitzondering was Richard Kelly's southland tales). Paul Rudd (Danny) heeft ongeveer eenzelfde filmografie achter zijn naam, met veel vrijgezellengebral en weinig seks. Te zien vanaf 12 maart




CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
P.J. Hogan
Deze film is zelfs goedgekeurd door de censor van de Verenigde Arabische Emiraten en dat wil wat zeggen. Misschien niet zo gek voor een film die alleen over winkelen gaat. Gebaseerd op de chicklit bestseller-reeks van Sophie Kinsella, waarin een meisje in New York belandt en niet op een rodeostier door de straten giert, zoals de Amerikanen vroeger nog wel 'ns deden, maar op een creditcard. Zo bedroevend banaal dat de enige remedie is om er de humor van in te zien en niet te gaan kijken. Te zien vanaf 12 maart




THE DUCHESS
Saul Dibb
In een mooi overzichtsartikel in het septembernummer van het Amerikaanse blad Film Comment beschrijft de auteur de evolutie van de Britse 'heritage cinema', wat we hier erfgoed-cinema zouden noemen als het zou bestaan: een kritiekloze verheerlijking van de historische adel en bourgeoisie zoals in a room with a view waar 'de vraag of een kamer te betalen is er nooit toe doet, alleen de vraag of het uitzicht goed is'. Met de 'heritage' en 'post-heritage' cinema van de Thatcher-jaren ontstond er ook een 'anti-heritage' cinema: films als orlando en nu the duchess, waarin traditionele rollen en clichés worden omgedraaid. the duchess kun je met recht een feministische tragedie noemen. Met haar promotie vanuit de middenklasse naar de hogere Britse adel — door haar huwelijk met de hertog van Devonshire — begint een verstikkend leven als echtgenote van een liefdeloze man waarmee de film een keerzijde van alle uiterlijk vertoon laat zien. Te zien vanaf 19 maart




DEFIANCE
Edward Zwick
Gebaseerd op de waargebeurde maar lange tijd vergeten redding van honderden joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 1941, toen de nazi's hun dorp binnenvielen, vluchtten de Bielski-broers naar de uitgestrekte wouden van Wit-Rusland. Bij verzetacties redden de drie aanvankelijk druppelsgewijs kleine groepen vluchtelingen totdat via mond-tot-mond bekend werd dat men in de bossen aan de nazi's kon ontsnappen. De groep werd zo groot dat onder beschutting van de bomen tientallen hutten werden gebouwd waar de kinderen onderwijs kregen en de ouderen hun eigen rechtspraak hadden. Naarmate de groep groter werd, nam ook het gevaar voor ontdekking toe. Met Daniel Craig, Liev Schreiber en Jamie Bell als de Bielski-broers. Te zien vanaf 19 maart




THE UNBORN
David S. Goyer
De combinatie van horror en afgetrainde billen in strakke slipjes is lachwekkend maar het is ook een wetmatigheid in de filmbusiness. Meer zelfs, het is Jungiaanse manipulatie. Jungs archetypen als Ego en Animus mochten dan in 1930 het collectieve onderbewustzijn bevolken, tegenwoordig zijn het de archetypen van de afgetrainde billen en de hypotheekvrije woning. the unborn speelt daar handig op in door zijn hoofdrolspeelster Maatje 32 alias Casey Beldon alle verschrikkingen en groteske plotwendingen (denk Auschwitz, Mengele en tweelingexperimenten) in haar strakke slipje te laten meemaken. Probeer aan dat collectieve onderbewustzijn maar eens weerstand te bieden. De ellende in het verhaal komt van een demonische geest die graag bezit wil nemen van Casey's lichaam. Te zien vanaf 19 maart



Ronald Rovers


top
Artikelen
Filmfestival Berlijn Zielsverwanten...

Interviews
Juraj Lehotsky over BLIND LOVES Onzichtbare magie
Raymond Depardon over LA VIE MODERNE Adieu boerenland
Ruben Östlund over INVOLUNTARY Kuddegedrag
Sylvie Verheyde over STELLA Een intimiderend meisje
Take 5: Diederik van Rooijen veelfilmer

Rubrieken
Filmboeken Lichaamshorror
Filmbladen Brit flicks
Duidelijk Vluchtheuvel
Filmfocus
Filmkort
Mening
Filmnieuws
Filmpers
Filmslot Distributeur gezocht
Filmsterren
Filmthuis
World Wide Angle


Recensies
BEYOND THE GAME Cyberwestern!
BLIND LOVES Vier miniatuurtjes over liefde
BOLLYWOOD HERO Kuifje in India
Il DIVO Een politiek wonder
INVOLUNTARY De kaken stijf op elkaar
KLASS Het volgende uur: een lynchpartijtje
RACHEL GETTING MARRIED Oude koeien in Connecticut
RUMBA Sublieme stuntelchoreografie
STELLA Buiten de boot
STELLA'S OORLOG Op patrouille met stroopwafels
TWO LOVERS Valse romantiek
LA VIE MODERNE Geen land voor oude mensen. Of jonge.
WINTERSTILTE Ontluikende lusten