Isle of Dogs
The Cleaners
The Death of Stalin
Jeannette
Lean on Pete
Actie!

Maandag 15 februari, 17.51 uur
Hoek Brouwersgracht en Prinsengracht
Amsterdam

Op de allereerste draaidag van sint, een actiethriller annex zwarte komedie van Dick Maas over een moordende Sinterklaas, wordt er op twee locaties in de Amsterdamse binnenstad gefilmd. Zonder acteurs. Aan de Herengracht worden opnamen van een politieauto gemaakt. Op de Brouwersgracht, slechts een paar honderd meter verderop, worden shots gemaakt van trapgevels en daken.
Het is ijs- en ijskoud. Jongens in gele hesjes doen halfslachtige pogingen automobilisten een andere kant op te bewegen. Door fietsers, voetgangers en moeders met kinderwagens worden ze volslagen genegeerd; die gaan gewoon huns weegs.
Aan een enorme kraan hangt een iel bakje, waarin onder anderen 'director of photography' Guido van Gennep heeft plaatsgenomen. Omzichtig wordt het de lucht in gedirigeerd door Robert-Jaap de Lange, totdat het pal boven het bevroren water van de Brouwersgracht hangt. "Voor geen goud dat ik daar zelf in ga staan", mompelt Dick Maas. "Ik heb geen hoogtevrees hoor, maar ik hoor weleens dat ze omvallen." Op een gegeven moment zitten er vijf mannen in het bakje, en begint het gevaarte te piepen. Nader onderzoek wijst uit dat het bakje te zwaar beladen is. Maas: "Er mogen volgens mij maar twee man in."
In sint draait het om de moordlustige Niklas, een uit de dood herrezen bisschop die het begrip kindervriend een geheel eigen invulling geeft. Hij wordt gespeeld door Huub Stapel, die ook al te zien was in de Dick Maas-films de lift (1983), flodder (1986), amsterdamned (1988) en flodder in amerika! (1992). "Voor de rol van Niklas moet de acteur meer dan vier uur in de make-up en moet hij bij min tien op een paard over de daken galopperen", vertelde Maas eerder al. "Dat wil je je beste vrienden niet aandoen. Huub leek daarom een terechte keus."
Staand naast het beeld van Theo Thijssen legt Maas uit dat er vandaag 'plates' worden opgenomen, waar Niklas en zijn paard later in de studio worden ingezet. "Het zijn behoorlijk ingewikkelde visuel effects. Daarom wil ik zo snel mogelijk weten hoe het eruit komt te zien. Bepaalde dingen kunnen we hier wel; moordwijven bevatte ook iets van honderdtwintig effect-shots. Maar 3D-animatie is in Nederland eigenlijk totaal onbekend terrein."
Via Roel Reiné kwam hij in de Oekraïne terecht, bij het bedrijf dat onder meer de special effects maakte voor de spektakelstukken night watch (2004) en day watch (2006) van Timur Bekmambetov. "Daar zitten ook 3D-paarden in. Een echt paard kan nu eenmaal niet alles. Het paard van Niklas moet van het dak af storten en bovenop een politieauto terechtkomen... het liefst had ik het hele paard in 3D willen animeren, maar daar hebben we hier de know how en het budget niet voor. Helaas. Het is geen avatar. Wij moeten het doen met 4,4 miljoen."
Terwijl Maas vertelt — het begint al te schemeren —, wordt de kraan voorzichtig een paar meter richting de Prinsengracht gereden. Niet voorzichtig genoeg; in een onhandig geparkeerde auto zit een enorme buts. De eigenaresse haalt haar schouders op; het is een lease-auto.
Maas neemt plaats achter de monitor. Het shot is bijna goed, gebaart hij. Met duim en wijsvinger geeft hij aan dat de camera nog een héél klein stukje opzij moet. "Een tandje naar rechts. Nee, niet te veel. Ho! Stop! Terug!" Maas kijkt tevreden. "We gaan dit in ieder geval zo draaien. Draait-ie al?"
Ja hij draait; het rode rec-knopje op de monitor brandt.
"Snel door", zegt Maas. "We lopen achter op schema!"

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

SINT
Nederland
2010
Regie en scenario
Dick Maas
Productie
Tom de Mol
Dick Maas
Uitvoerend producent
Gerrit Martijn
Camera
Guido van Gennep
Montage
t.b.a.
Art direction
Wilbert van Dorp
Muziek
t.b.a.
Met
Egbert-Jan Weeber
Huub Stapel
Bert Luppes
Caro Lenssen

Kleur, 90 minuten

Omroep
RTL
Distributie
A-Film Entertainment
Te zien
25 november 2010

Foto: Dick Maas geeft aan waar het bakje heen moet. Links '1st AD' Sjoerd Steenbeek, rechts art director Lorien Mouyal. In het bakje zitten Robert-Jaap de Lange en 'D.O.P.' Guido van Gennep.


top
Artikelen
Post Berlijn Schoonheid in de duisternis
Post Rotterdam De beste editie sinds jaren

Interviews
Samuel Maoz over LEBANON Brandend vlees
Frederick Wiseman over LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS Proberen niet te liegen
Elbert van Strien over ZWART WATER Empathie voor de donkere kant van onze ziel
Jessica Hausner over LOURDES Een wonderlijke openbaring
John Hillcoat over THE ROAD Het einde der tijden
Yorgos Lanthimos over DOGTOOTH Ze weten niet beter

Rubrieken
Actie!
Boeken Tim Burton
Filmweb
Filmfocus
Filmkort
Mening
Filmpers
Filmsterren
Filmthuis
Webfilm
World Wide Angle (NL)


Recensies
THE BAD LIEUTENANT: PORT OF CALL — NEW ORLEANS Fantastische persiflage
CHLOE Hoer in huis
LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS De knappe bewegingen van Frederick Wiseman
DEMAIN DES L'AUBE Duelleren bij zonsopgang
DOGTOOTH De grote boze binnenwereld
EYES WIDE OPEN Gij zult niet liefhebben
GAINSBOURG, VIE HÉROÏQUE Heldenverhaal over geilbak
GREAT KILLS ROAD De weg kwijt
INVICTUS Kitcherige b-film met aura van klasse
LEBANON Tunnelvisie
LOURDES Het verzonnen wonder
THE ROAD Een vader, een zoon, een weg
ROTVOS Close-up van Nederland
SHUTTER ISLAND Horroreiland
VIDEOCRAZY Eindeloze loop van mediageilheid
ZWART WATER Psychodrama met horrortrekjes