Western
Ubiquity
More Human Than Human
The Third Murder
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena
Actie!

Keizerstraat 4-parterre
2011 VS Haarlem
Zondag 14 januari 2018, 11.43 uur


"Hé Romy, hoe is het met je oma?". Het jonge meisje draait haar hoofd naar links, waar Meneer van Putten in de deuropening van zijn gordijnwinkel staat. Ze kijkt hem onderzoekend aan. "Waarom vraagt u het haar niet zelf?", zegt ze dan. "Ik wil wel een keer langs gaan, maar..." zegt Van Putten aarzelend. "Het is nog steeds mijn oma" riposteert Romy fel. Dan loopt ze door, de winkelstraat in.
Op een koude zondagochtend in een uitgestorven Haarlemse winkelstraat is Mischa Kamp bezig met de opnamen van de familiefilm Kapsalon Romy. Het is een verfilming van het gelijknamige kinderboek van Tamara Bos, met wie ze eerder in eendrachtige samenwerking de hit Het Paard van Sinterklaas (2005) maakte.
In Kapsalon Romy draait het om de 10-jarige Romy. Omdat haar gescheiden moeder altijd druk is, moet zij elke dag na school naar haar strenge oma Stine, die een kapsalon runt, maar steeds meer dingen vergeet en steeds gekkere dingen doet. Als Romy op een dag boeken in de koelkast vindt, voelt ze dat oma haar nodig heeft. Ze gaat klusjes doen in de kapsalon; ze verwelkomt klanten, zet koffie voor ze, neemt de telefoon op, zet afspraken in de agenda en weet na een tijdje zelfs hoe ze krulspelden moet inzetten en de droogkap moet bedienen. Ze dagdroomt dat Kapsalon Stine op een dag Kapsalon Romy wordt.
Kapsalon Stine werd middels een zoekopdracht op internetsite Funda gevonden in Strijen in de Hoeksche Waard; een karakteristieke kapsalon die na het overlijden van de eigenaar na 52 jaar definitief op slot was gegaan, werd tot filmset omgetoverd. Om productionele redenen werd het straatje in het fictieve plaatsje, waar Romy iedere dag na school doorheen loopt, wat dichterbij huis gezocht.
Terwijl Elske van Buuren een meetlint om de nek hangt van Aus Greidanus (Meneer van Putten) legt Kamp Vita Heijmen — een 9-jarige Amsterdamse die uit meer dan honderd meisjes werd gekozen om Romy te spelen — nog eens uit dat ze nog niet weet dat Van Putten iets naar haar gaat roepen als ze zijn gordijnwinkel passeert, dus dat ze pas naar binnen moet kijken nadat hij haar naam roept. Cameraman Melle van Essen en steadicam-operator Jorrit Haas zijn ondertussen bezig met de timing van de scène. Beppie Melissen, die Romy's dementerende oma Stine speelt, vraagt of er koffie is — zij hoeft later vandaag pas in actie te komen.
Kamp en Van Essen nemen vervolgens plaats achter een monitor, in de lampenwinkel tegenover Van Puttens gordijnwinkel, die, o toeval, Van Putten heet. Vita/Romy loopt weer langs Van Puttens winkel, op de voet gevolgd door de steadicam. Van Putten roept, Romy kijkt en antwoordt, Kamp is tevreden, Van Essen ook. Regisseur en cameraman overleggen fluks over een andere camerapositie. Melissen krijgt een cappuccino in handen gedrukt, Van Buuren trekt Heijmen snel iets warms aan — het is nog steeds steenkoud in Haarlem.

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Kapsalon Romy | Nederland, 2018 | Scenario Tamara Bos | Regie Mischa Kamp | Producent BosBros | In coproductie met Leitwolf Filmproduktion | Uitvoerend producent Marion Welmers | Camera Melle van Essen | Montage Sander Vos | Art direction Vincent de Pater | Kleding Marion Boot en Evelien Klein Gebbink | Make-up Francoise Mol | Met Vita Heijmen, Beppie Melissen, Noortje Herlaar, Guido Pollemans, Bianca Krijgsman, George Tobal | Kleur, plm 90 min | Omroep AVROTROS en Norddeutscher Rundfunk | Distributie In the Air | Te zien vanaf eind 2018

Foto: Aus Greidanus (Meneer van Putten), Elske van Buuren (kostuum on set), Vita Heijmen (Romy), regisseur Mischa Kamp en cameraman Melle van Essen voor Öztas kledingreparatie & stomerij in de Keizerstraat in Haarlem.


top
Artikelen
Berlinale 2018 Op zoek naar een plek om je lichaam neer te leggen
Hoe #MeToo onze blik op film verandert Wie om censuur roept heeft er niets van begrepen
EYE Art & Film Prize Het grijze gebied tussen white cube en black box
Mei '68: De spektakelmaatschappij Spelen, struikelen, verdwalen

Interviews
Fatih Akin over Aus dem Nichts 'De dreiging van neonazi's is groter dan jullie denken'
Warwick Thornton over Sweet Country De mythe van het lege land
Naomi Kawase over Radiance Sensaties van leven
Thierry Frémaux over Lumière! L'aventure commence 'Ik wil de Lumières hun plek in de filmgeschiedenis teruggeven'
Saskia Diesing over Dorst 'Je hebt dagen van melodrama en komedie'
Kristof Hoornaert over Resurrection 'Niemand wordt slecht geboren'
Bert Scholiers over Charlie en Hannah gaan uit 'Cinema is een fantastisch medium dat alles toelaat'

Rubrieken
Actie!
Thuiskijken
Kort
Boeken: The Story of Looking Kijk!
Humans of Film Amsterdam
Redactioneel
Het nieuwe kijken: Europa Cinemas
Op ooghoogte: Angelopoulos
Filmsterren
The Thinking Machine 16 UP!


Recensies
Amori fragili De liefde is niet over, want dat wil ik niet
Aus dem Nichts Wanhoopswraak
Bankier van het verzet Echte helden
Centaur Verhalen kunnen niet op tegen harde valuta
Charlie en Hannah gaan uit Ex, seks en schuld in het nachtleven
Dorst Wezenloze mix van net-niet tragedie en niet-niet komedie
Les gardiennes Vrouwen op de voorgrond — eventjes
God's Own Country Een lichaam ploegen als het land
Katie Says Goodbye Een engel in de woestijn
LBJ Texaans werkpaard
Lucky Stantons zwanenzang
Lumière! L'aventure commence Ome Thierry vertelt
Morisot — Moed, storm en liefde Regisseur op feministische missie
Radiance De ondergaande zon achterna rennen
Resurrection Broedermoord in de bossen van Wallonië
Sweet Country Wetteloos Australië
Tom of Finland Braaf homomonument