Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Humans of Film Amsterdam

Wat voor invloed hebben films op het leven van gewone Amsterdammers? Een serie straatfoto's in samenwerking met Humans of Film Amsterdam.

"Je hebt die prachtige film Manufactured Landscapes (2006) van Edward Burtynsky. Die naam doet me altijd bijna denken aan de componist. De film toont je prachtige beelden van extreme omgevingen. In China bijvoorbeeld heb je enorme fabrieken met duizenden arbeiders die elke dag van en naar de fabriek lopen. Je ziet een panoramisch shot van een van die fabrieken en de mijnen zijn helemaal leeg. De film vertelt over de geschiedenis van deze omgevingen en over hoe de mens met zijn cultuur dit landschap gevormd heeft tegenover hoe de natuur het landschap gevormd heeft. Esthetisch is het een mooie film, daarom is het mijn favoriet. Vier of vijf jaar geleden zag ik 'm voor het eerst.
"Ik ben zelf kunstenaar en mijn werken hebben een heel bepaald soort esthetiek. Mensen hebben zoveel invloed op de natuur en dat kan iets heel moois opleveren, weet je. Terwijl de meeste mensen die invloed als iets negatiefs zien. Zoiets als luchtvervuiling kan iets moois in zich hebben. Of een olievlek op de oceaan kan heel mooi zijn om naar te kijken. Zelfs een zinkend schip kan iets subliems hebben. Dat is de reden dat ik begon te zien hoe super schitterend ze die landschappen in de film geportretteerd hebben. Er zitten ook foto's in de film. Als ik het goed heb, zijn die ook genomen door Burtynsky en is het hem gelukt om de duurste foto ooit te maken.
"Wat ik meenam uit Manufactured Landscapes is: kijk zoveel mogelijk en leer van films. Heb ik ook gedaan. Je kunt zoveel onverwachte schoonheid in dingen vinden. Bij een boeket bloemen ligt dat voor de hand, we weten allemaal dat bloemen mooi kunnen zijn. Maar waarom vind je het mooi? Ziet het er mooi uit? Is het je geleerd om zoiets mooi te vinden? Of hou je misschien meer van een grijze dan van een blauwe lucht? Misschien lukt het je wel om de schoonheid in iets lelijks te zien? (Lotte)

Feargal Agard

humansoffilmamsterdam.com


top
Artikelen
Berlinale 2018 Op zoek naar een plek om je lichaam neer te leggen
Hoe #MeToo onze blik op film verandert Wie om censuur roept heeft er niets van begrepen
EYE Art & Film Prize Het grijze gebied tussen white cube en black box
Mei '68: De spektakelmaatschappij Spelen, struikelen, verdwalen

Interviews
Fatih Akin over Aus dem Nichts 'De dreiging van neonazi's is groter dan jullie denken'
Warwick Thornton over Sweet Country De mythe van het lege land
Naomi Kawase over Radiance Sensaties van leven
Thierry Frémaux over Lumière! L'aventure commence 'Ik wil de Lumières hun plek in de filmgeschiedenis teruggeven'
Saskia Diesing over Dorst 'Je hebt dagen van melodrama en komedie'
Kristof Hoornaert over Resurrection 'Niemand wordt slecht geboren'
Bert Scholiers over Charlie en Hannah gaan uit 'Cinema is een fantastisch medium dat alles toelaat'

Rubrieken
Actie!
Thuiskijken
Kort
Boeken: The Story of Looking Kijk!
Humans of Film Amsterdam
Redactioneel
Het nieuwe kijken: Europa Cinemas
Op ooghoogte: Angelopoulos
Filmsterren
The Thinking Machine 16 UP!


Recensies
Amori fragili De liefde is niet over, want dat wil ik niet
Aus dem Nichts Wanhoopswraak
Bankier van het verzet Echte helden
Centaur Verhalen kunnen niet op tegen harde valuta
Charlie en Hannah gaan uit Ex, seks en schuld in het nachtleven
Dorst Wezenloze mix van net-niet tragedie en niet-niet komedie
Les gardiennes Vrouwen op de voorgrond — eventjes
God's Own Country Een lichaam ploegen als het land
Katie Says Goodbye Een engel in de woestijn
LBJ Texaans werkpaard
Lucky Stantons zwanenzang
Lumière! L'aventure commence Ome Thierry vertelt
Morisot — Moed, storm en liefde Regisseur op feministische missie
Radiance De ondergaande zon achterna rennen
Resurrection Broedermoord in de bossen van Wallonië
Sweet Country Wetteloos Australië
Tom of Finland Braaf homomonument