Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Foto Fabrizio Maltese Joachim Trier over Oslo, 31 August

Ineens ben je geen 22-jarige dromer meer

Als twintiger was Joachim Trier een straight punker. Nu is de Noorse regisseur van Oslo, 31 August een 30+ hipster met internationale allure. Hij maakte een nuchtere film over melancholie op de laatste dag van de zomer. "Melancholie is als overrijp fruit in een stilleven."

Met een cast die grotendeels bestaat uit vrienden en amateuracteurs toont Joachim Trier een levendig jong Oslo waarin de 34-jarige Anders voor zichzelf geen plek meer ziet. Op de vale blik in zijn ogen na zou je niet denken dat Anders, fit en modieus gekleed, net afgekickt is van een drugsverslaving.
Toch gaat de film niet over drugs. En ook niet over zelfmoord, hoewel Anders zichzelf in de prompte openingsscène met stenen in zijn jaszakken probeert te verdrinken. In plaats daarvan spraken we vorig jaar in het groepsgesprek tijdens het filmfestival van Cannes 2011 over melancholie, ingegeven door de thematische verwantschap met Melancholia van zijn Deense naamgenoot Lars von Trier. Want het lukt Anders niet om zichzelf te verdrinken. Er moet dus iets van waarde zijn.
Dat begint al bij de filmtitel. Die verwijst naar de laatste officiële dag van de zomer. "Melancholie is als een stilleven van overrijp fruit dat op het punt staat te verrotten", stelt Trier. "Dan is het op zijn mooist. Op de laatste zomerdag kijk je uit naar de herfst, maar moet je ook de zomer laten gaan. Melancholie gaat voor mij tegelijkertijd over het accepteren van, of nee, het omgaan met de dood en toch ook de aanwezigheid van schoonheid. Zoals een stilleven."

Dertigersangst
Triers taalgevoeligheid is onmiskenbaar. Hij articuleert mise-en-scène alsof Parijs zijn achtertuin is en in het vloeiende Engels schemert een charmant Scandinavisch accent. Dat Oslo, 31 August een eigentijdse weerspiegeling is van Le feu follet (1963) van de Franse grootmeester Louis Malle is dus geen toeval. "Ik verslond films in mijn jeugd", vertelt hij. Maar deze film was bijzonder. "Soms heb je een stuk muziek of een film nodig om onbekende stukken van jezelf te accepteren. Ik zag Le feu follet pas toen ik begin dertig was. Dat portret van eenzaamheid raakte een snaar bij me. Het deed me iets begrijpen over mijn eigen eenzaamheid. Je wordt dertig, mensen om je heen krijgen kinderen, carrières. Ineens ben je geen 22-jarige dromer meer."
Trier benadrukt dat zijn personage niet op hemzelf gebaseerd is. "Ik heb nooit drugsproblemen gehad maar ik ken ze wel. Die verhalen worden weinig verteld, althans in Noorwegen." Maar belangrijker nog vindt hij dat we begrijpen dat drugs niet het onderwerp zijn van Oslo, 31 August. "Ik vind die typische drugsportretten nogal vermoeiend. Films waarin de drugs het centrale issue zijn en de mensen fungeren als sociologische voorbeelden van een niet-functionerende maatschappij. Verslaving hoeft niet over drugsgebruik te gaan."
Hoewel Anders niet alleen is, gaat zijn eenzaamheid vooral ook over afwezigheid. "Ik wilde een subjectieve film maken. Ik wilde dat het publiek via Anders' subjectieve blik op de ruimtes en plaatsen die hem dierbaar zijn, een idee krijgt over zijn familie. Het is dus paradoxaal maar juist door de meest intieme relaties, zoals met ouders, weg te laten werkte het."

Nienke Huitenga



top
Artikelen
Scenaristen Jolein Laarman en Helena van der Meulen Zonder risico haal je nooit een negen
Dark Shadows Colleen Atwood steekt Johnny Depp in 't pak

Interviews
Yorgos Lanthimos over Alps Nu te huur: vervanger voor uw dode kind
Nicolas Provost over The Invader Vreemdeling in een vreemd land
Ruben Östlund over Play Zwart-witte stereotypen inkleuren
Joachim Trier over Oslo, 31 August Ineens ben je geen 22-jarige dromer meer
Marc van Uchelen over Webcam 'Ik ben digibeet'
Ole Christian Madsen over SuperClásico "Argentinië is de absolute tegenpool van Denemarken"
John Shank over L'hiver dernier 'Geen tijd van revoluties'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Sanne Vogel
Teddy Cherim
Zwarte gaten: Steffen Haars zag eindelijk Menace II Society 'Driehonderd keer 'fuck'
Spotlight: Emily Blunt
Boeken De schepping van Moore
Boeken Extra Striptease/De Nederlandse film gestript
Ebele Wybenga (Upload Cinema) Atletische symfonie
FilmSlot: De opkomst van het video-essay
World Wide Angle (NL) De kloof overbruggen
Actie!
Evenementen (Focus)


Recensies
Act of Valor Idiote leger propaganda
Alps Verdomd vreemde vampieren
Café de Flore Een mixtape voor je ex
The Dictator Heil mezelf!
Elles Iedere vrouw een hoer
Et maintenant on va où? Suikerzoete illusie
L'hiver dernier Liefde, natuur, malheur en domme pech
The Invader Sleutel tot een beter leven
Jiro Dreams of Sushi Gemasseerde octopus
Oslo, 31 August De zomer die Anders misliep
Play Hoe bevooroordeeld zijn we eigenlijk?
Safe (Boaz Yakin) Statham does New York
Salmon Fishing in the Yemen Uit met die trui
The Substance: Albert Hofmann's LSD Trippers aan het woord
SuperClásico Het medicijn dat Argentinië heet
The Three Disappearances of Soad Hosni Betoverende trip
Webcam Tobbers & internet­babes