Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Big Game Kort

Big Game
Jalmari Helander | Het klinkt als een scenario uit een pitchworkshop: een jonge tiener kampeert in de bossen als vlakbij Air Force One met de Amerikaanse president neerstort. Samuel L. Jackson is de president. Tja, en wat doe je dan als jonge tiener? De held uithangen. Te zien vanaf 7 mei

Lost River
Ryan Gosling | Regiedebuut van acteur Gosling roept nogal verdeelde reacties op. Gosling gebruikt de vervallen achterbuurten van Detroit en de omringende natuur als decor voor een soort postapocalyptisch sprookje over de desastreuze nasleep van de financiële crisis. Een van de slachtoffers van de banken is Billy, een jonge alleenstaande moeder met twee zoons, die een verlammende lening niet terug kan betalen. Geeft niet, de bankmanager weet wel een nachtclub waar ze aan de slag kan. Vorig jaar in Cannes kreeg de film nogal wat kritiek te verduren. 'Omdat excentriciteit daar wel vaker op weerstand stuit', schrijft The New York Times gemakzuchtig. Of Goslings film excentriek is of een lege huls kan iedereen voor zichzelf beoordelen. Wel snel zijn want distributeur Cinéart brengt de film vanaf 30 april slechts één week uit in de bioscoop. Te zien vanaf 30 april



Child 44
Daniél Espinosa | Waarom moest de thriller van Tom Rob Smith zo loodzwaar verfilmd worden? De Russische accenten van de acteurs zijn net zo vet aangezet als de kostuums en de kapsels, waarbij je constant buiten beeld een heel leger aan setdressers, kappers en naaisters vermoedt, klaar om bij te springen als het even niet 1953 genoeg is. Want dat is het jaar waarin deze klopjacht op een beruchte kindermoordenaar zich afspeelt. Een onofficiële klopjacht trouwens want volgens Stalin was moord een kapitalistische kwaal die in het communistisch paradijs dus niet bestond. MGB-officier Leo Demidov (Tom Hardy) heeft het dus niet makkelijk, zeker niet nadat hij in Moskou tot persona non grata wordt verklaard omdat hij zijn geliefde niet als verraadster wil aangeven. Te zien vanaf 7 mei



Get Hard
Etan Cohen | Wanneer witte miljonair James King (Will Ferrell) wordt veroordeeld voor fraude, huurt hij zwarte man Darnell Lewis in om hem voor te bereiden op het leven in de bak. Wat bij Ferrell natuurlijk tot komische taferelen moet leiden, maar de grappen zijn in de VS niet overal goed gevallen. Te zien vanaf 7 mei



Pitch Perfect 2
Elizabeth Banks | Meer a cappella zang en dans van de Barden Bellas na het succes van Pitch Perfect. En terecht want die was best komisch. Ook weer met Anna Kendrick en Rebel Wilson. Te zien vanaf 14 mei



Mad Max: Fury Road
George Miller | In de tussenliggende jaren mag George Miller een beetje hebben lopen knoeien met films als The Witches of Eastwick (nog best aardig op een regenachtige-zondagmiddag-­manier) en Lorenzo's Oil (zompige bagger) maar de schrijver en regisseur van de Mad Max-films is eindelijk terug met Mad Max: Fury Road. Hopen we dan, want de film moet nog gezien worden. Te zien vanaf 14 mei



De masters
Ruud Schuurman | Vroeger zaten ze in rapgroep De Masters, maar dat werd geen succes. En nu zitten ze vast in het gevreesde burgerlijke bestaan. Ze besluiten nog één gooi naar de roem te doen. Met Mimoun Oaïssa, Ruben van der Meer, Willie Wartaal en vele, vele anderen. Te zien vanaf 21 mei



Poltergeist
Gil Kenan | De oorspronkelijke Poltergeist uit 1982, geschreven door onder anderen Steven Spielberg en geregisseerd door Texas Chain Saw Massacre regisseur Tobe Hooper, was het soort film dat op het puntje van ieders tong lag maar alleen door de besten gemaakt kon worden. De premisse bleef natuurlijk gelijk: een gezin wordt geterroriseerd door kwaadaardige geesten. Te zien vanaf 21 mei



Project T
Brad Bird | Fantasy-avontuur met George Clooney en Britt Robertson als een voormalig wonderkind en een nieuwsgierige tiener die het bestaan van een geheimzinnig wonderland willen bewijzen. Daar aangekomen blijken hun daden direct van invloed op het leven op aarde. Te zien vanaf 21 mei



Paul Blart Mall Cop 2
Andy Fickman | Voor de liefhebber, deze sequel waar net iets minder naar werd uitgekeken dan naar de nieuwe Mad Max. Kevin James speelt opnieuw winkelcentrumbewaker Paul Blart, deze keer in Las Vegas waar hij vakantie viert met z'n dochter. Maar ook in Vegas gebeurt wel eens iets illegaals, dus lang kan Blart niet van z'n rust genieten. Te zien vanaf 21 mei



Woman in Gold
Simon Curtis | De nazi's stalen vijf schilderijen van Gustav Klimt van haar familie. Sinds de oorlog waren die in het bezit van de Oostenrijkse staat, maar in 2006 lukte het Maria Altmann eindelijk om ze terug te krijgen. De uiteindelijke verkoopwaarde: 325 miljoen dollar. Altmanns jarenlange strijd is al drie keer verfilmd als documentaire, maar nu is er eindelijk een speelfilm. Helen Mirren vertolkt de statige Altmann. Te zien vanaf 28 mei



Kurt Cobain: Montage of Heck
Brett Morgen | Niet de zoveelste documentaire over Kurt Cobain, schrijft Sacha Gertsik op filmkrant.nl. 'Niet eerder kreeg een filmmaker onbelemmerd toegang tot de privé-archieven van de legendarisch Nirvana-zanger. Plus: de Nederlandse animator Hisko Hulsing maakte de animaties die als achtergrond voor die opnames dienen. Zie pathe.nl voor extra ingelaste voorstellingen



San Andreas
Brad Peyton | In de nasleep van een enorme aardbeving onderneemt een helikopterpiloot (Dwayne Johnson) een gevaarlijke tocht door Californië om zijn dochter te redden. Die, het zal eens niet, van hem vervreemd was geraakt. Te zien vanaf 28 mei



Ronald Rovers | twitter @ronaldrovers


top
Artikelen
Yasujiro Ozu in kleur Op zoek naar de rode ketel
50 jaar videokunst Hoe de camera net zo gewoon werd als het potlood
William Kentridge over More Sweetly Play the Dance 'Soms is de vreugde niet te stoppen'

Interviews
Mike van Diem over De surprise Terugkeer van de verloren zoon
Morgan Knibbe over Those Who Feel The Fire Burning Je weet niet waar de horizon is, hoe hoog de golven zijn
Alex van Warmerdam over Schneider vs. Bax 'Kindermoordenaar, dat vond ik gewoon een lekker woord'
Mike van Diem over zijn filmliefde 'Ik streef niet naar realisme, want dan maak je nooit een opera'
Hito Steyerl, winnaar EYE Prize 2015 De macht van de camera

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Aarzeling
Het nieuwe kijken Je ijskast live
Op ooghoogte Rondreis in rood
Andy at the movies
Boeken: Fantasia of Color in Early Cinema Een visuele overdosis
Evenementen


Recensies
52 Tuesdays Op een doodgewone doordeweekse dag
De Boskampi's Crimi's voor kinderen
Charlie's Country Leven in Limbo­land
Citizenfour 'Burning bridges is a great way forward'
The Dark Horse (James Napier Robertson over) De erfenis van een geniale schaakgek
Difret (Zeresenay Mehari over) 'We zijn niet trots op dit verhaal'
Far from the Madding Crowd Iene miene mutte
Geronimo Trouw je niet, dan moet je dood
A Girl Walks Home Alone at Night Bad City Blues
Good Kill Totally fucked up!
I'm the Same, I'm An Other Verdwijnen in de nevel
Kidnep Crimi's voor kinderen
Kurai kurai — Verhalen met de wind Tuimelende takkenbossen
Melody In het oog van de storm
Schneider vs. Bax Bloedige puinzooi tussen de rietkragen
De surprise Le conseguenza dell'amore
Those Who Feel the Fire Burning Aan de hand van een dode vluchteling
Ventoux (Nicole van Kilsdonk over) 'Die berg is een personage op zich'
White Shadow Angstaanjagende tovenarij