Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Redactioneel

Misschien moeten we ophouden om over film als kunst te denken. De gemiddelde omloopsnelheid van een artfilm is nog maar een paar weken, hoorde ik laatst van een distributeur. Dat is nog korter dan een collectie bij Primark, H&M of Zara geloof ik. En het is nog maar de vraag of hij daarna beschikbaar blijft via een of andere vorm van home-entertainment, nu de filmindustrie het lijkt te hebben opgegeven om te investeren in goede digitale beschikbaarheid van alles wat buiten de mainstream valt. De haute couture van de filmwereld is door de detailhandel van de sector in de ramsj gegooid en tot lagelonenconfectie gedegradeerd.
Gelukkig was deze distributeur niet somber gestemd. Hij zei: "Ik blijf de films die ik belangrijk vind gewoon aankopen. Bovendien, als wij het niet doen, dan doet niemand het."
Het blijft een verwarrende situatie. Nog niet zo heel erg lang geleden waren films alleen maar beschikbaar als ze ergens te zien waren. Legendarisch zijn de verhalen van cinefielen die half Europa doorreisden om ergens een zeldzame kopie te kunnen bekijken. En dat terwijl film van meet af aan een reproduceerbaar medium was.
Naarmate dat reproduceren goedkoper werd ontstond de illusie dat nu alles wel beschikbaar zou komen. Die mogelijkheid werd ervaren als een recht. Misschien is dat wel het verraad van de digitalisering.
Daarom geloof ik ook niet zo in de tendentieuze beweringen als in het rapport van European Observatory on Infringement of Intellectual Property Rights die concludeerden dat een kwart van de Europese jongeren zich ervan bewust is dat ze films en series uit niet-legale bronnen downloaden. Het werd bijna als kwaadwillig gepresenteerd. Maar dit is de generatie die we hebben opgevoed met de gedachte dat informatie voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Ik moest daaraan denken door de dood van Prince, die er veel tijd in stak om ervoor te zorgen dat zijn muziek niet gratis of voor te weinig geld digitaal online te verkrijgen was. De spaarzame verwassen YouTube-filmpjes die door de mazen van zijn net waren geglipt zijn nu zo eindeloos gedeeld, dat het lijkt alsof Prince alleen maar die man van dat ene live optreden van Purple Rain is dat nu al 26 miljoen keer and counting bekeken is.
Door schaarste hou je de mythe in stand. Dat is goed voor de uniciteit en voor een deel ook voor de integriteit van de artiest en het kunstwerk. En dat is commercieel dan weer heel aantrekkelijk. Maar het reduceert ze ook.
Distributeurs als bovenstaande zorgen er in ieder geval voor dat films niet alleen maar een speelbal van de markt zijn. En de verrukkelijke paradox is natuurlijk dat wij dat door ons bioscoopbezoek moeten steunen.

Dana Linssen | @danalinssen



top
Artikelen
Film(kritiek) als ontmoeting Op het eerste gezicht

Interviews
Hany Abu-Assad over The Idol 'Kom een dagje naar Gaza'
Anders Thomas Jensen over Men & Chicken 'Het moet kloppen. Anders: what the fuck?!'
Paul Verhoeven over Elle 'Zo leuk is het niet om een film te maken'
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle 'Ghibli noemde het een Japanse film' (Nederlanders in Cannes)
Whit Stillman over Love & Friendship 'Ik noem dit komedie met een uitgestreken gezicht'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Actie!
Filmsterren
World Wide Angle (NL) Hier, Shakespeare
Op ooghoogte Atomic
Boeken Over apparaten: van Vitascope tot iPhone
Thuiskijken
Het nieuwe kijken Toestel voor tv-haters


Recensies
Bugs Gaan insecten de wereld redden?
Creative Control De toekomst is niet meer wat-ie was
Dégradé Gaza op de vierkante meter
Freeheld Aftakelen maar doorvechten
Heart of a Dog (Laurie Anderson over) 'Ik hoef niet zo nodig iets nieuws uit te vinden'
A Heavy Heart (Thomas Stuber over) 'Outsiders die moeten knokken voor geluk vind ik interessant'
The High Sun Liefde in tijden van haat
Un homme à la hauteur Liefde & stokbroden
The Idol Van schoonheid en hoop
Louis Theroux: My Scientology Movie Aflaat van de sterren
Love & Friendship Lady Susan gaat uit jagen
Men & Chicken Een monsterfilm van Frankenstein
Midnight Special Vaders die falen
Le nouveau Bitterzoete puberwereld
Quand on a 17 ans Het echte gevecht van Damien en Thomas
Rebels Het wonder van oprechte aandacht
Remember De wederopstanding van een oorlog
Der Staat gegen Fritz Bauer Niemand wilde Eichmann voor het gerecht
Strike a Pose (Ester Gould en Reijer Zwaan over) 'Kwetsbaarheid is niet de bouwstof van stadionshows'
Truman Iedereen sterft zo goed hij kan