Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Het nieuwe kijken

Toestel voor tv-haters

Daar stond-ie mooi te wezen, in de etalage van de Vitra-winkel in Londen, de tv die doet alsof hij geen tv is. 'Hebben' was mijn reactie. Dat heb ik nog nooit met een tv gehad. Hoe dun ook het scherm, hoe rijk de features, hoe levensecht de resolutie of hoe rank de standaard, geen enkele tv had tot dan toe iets van kooplust in me opgeroepen. Ik vond zo'n scherm simpelweg een sfeerspons in huis. Liever had ik een laptop die uit het zicht is zodra je hem dichtklapt.
Maar nu is er iets op de markt dat speciaal ontworpen lijkt te zijn voor mensen zoals ik. De gebroeders Ronan & Erwan Bouroullec, een gelauwerd ontwerpersduo uit Parijs, hebben een tv ontworpen die opgaat in je interieur. In afwijking van de algemene trend bij tv's is het ding dikker geworden in plaats van dunner. De grote vondst is dat het ding er niet 'technologisch' uitziet. Dit is een aaibare, vriendelijke flatscreen zonder zichtbare knoppen, maar met een onsje meer. Ze doopten hem 'Serif', wat je in het Nederlands zou vertalen als schreef. Dit verwijst naar het zijaanzicht van het toestel, dat oogt als een Romeinse hoofdletter I. Met schreefje dus. Deze vorm zorgt ervoor dat je persoonlijke dingen op je tv kunt zetten, als een soort alternatieve schoorsteenmantel. Door de brede voet blijft hij ook uit zichzelf overeind staan op een boekenplank.
Geen rocket science natuurlijk, maar het gaat erom dat het ding niet detoneert bij je collectie designmeubels. Online vond ik een deftige Nederlandse meubelwinkel die de Serif aanprijst als perfect passend bij je Pastoe-kast. Zo'n tv kost dan ook grofweg drie keer zoveel als een normale flatscreen van dezelfde afmetingen bij de MediaMarkt. Extra verrassend: het is een Samsung. Dit staat er in extreem kleine lettertjes op, met oog op het beoogde koperspubliek van snobs. In de software zit het zogenaamde gordijneffect: als er een reclameblok begint kun je dit met een druk op de afstandsbediening met een soort virtuele sluier aan het oog onttrekken. Perfect voor mensen die hun tv tot nu toe liever wegstopten in een kast of achter het gordijn.

Ebele Wybenga



top
Artikelen
Film(kritiek) als ontmoeting Op het eerste gezicht

Interviews
Hany Abu-Assad over The Idol 'Kom een dagje naar Gaza'
Anders Thomas Jensen over Men & Chicken 'Het moet kloppen. Anders: what the fuck?!'
Paul Verhoeven over Elle 'Zo leuk is het niet om een film te maken'
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle 'Ghibli noemde het een Japanse film' (Nederlanders in Cannes)
Whit Stillman over Love & Friendship 'Ik noem dit komedie met een uitgestreken gezicht'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Actie!
Filmsterren
World Wide Angle (NL) Hier, Shakespeare
Op ooghoogte Atomic
Boeken Over apparaten: van Vitascope tot iPhone
Thuiskijken
Het nieuwe kijken Toestel voor tv-haters


Recensies
Bugs Gaan insecten de wereld redden?
Creative Control De toekomst is niet meer wat-ie was
Dégradé Gaza op de vierkante meter
Freeheld Aftakelen maar doorvechten
Heart of a Dog (Laurie Anderson over) 'Ik hoef niet zo nodig iets nieuws uit te vinden'
A Heavy Heart (Thomas Stuber over) 'Outsiders die moeten knokken voor geluk vind ik interessant'
The High Sun Liefde in tijden van haat
Un homme à la hauteur Liefde & stokbroden
The Idol Van schoonheid en hoop
Louis Theroux: My Scientology Movie Aflaat van de sterren
Love & Friendship Lady Susan gaat uit jagen
Men & Chicken Een monsterfilm van Frankenstein
Midnight Special Vaders die falen
Le nouveau Bitterzoete puberwereld
Quand on a 17 ans Het echte gevecht van Damien en Thomas
Rebels Het wonder van oprechte aandacht
Remember De wederopstanding van een oorlog
Der Staat gegen Fritz Bauer Niemand wilde Eichmann voor het gerecht
Strike a Pose (Ester Gould en Reijer Zwaan over) 'Kwetsbaarheid is niet de bouwstof van stadionshows'
Truman Iedereen sterft zo goed hij kan