I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
FilmKort

JACKASS 3D
Jeff Tremaine
"Het is meer een devolutie", reageert Johnny Knoxville in een interview op de vraag hoe jackass 3d sinds de vorige films evolueerde. "We proberen gewoon domme dingen te doen die ons aan het lachen maken. Als wij erom moeten lachen, dan komt het in de film." Aldus frontman Knoxville tegen Hollywoodchicago.com. Helder. Het concept bleef inderdaad hetzelfde sinds jackass: the movie in 2002 met veel succes verscheen: een groep mannen die met veel plezier gevaarlijke en komische stunts uithalen, zoals dartpijlen uit een achterwerk schieten, wasabi snuiven of je hoofd in een bak met kwallen stoppen. In 3D deze keer (geen softwareconversie 3D, er is 3D gefilmd) om de kijker nog dichter bij de stunts te brengen. Te zien vanaf 28 november




THE LAST EXORCISM
Daniel Stamm
Geïnspireerd op de met een Oscar bekroonde documentaire marjoe uit 1972 waarin ene Marjoe Gortner door het Amerikaanse Zuiden trekt als evangelist en spiritueel genezer. Daarin werd de man ontmaskerd als oplichter en noodgedwongen zocht hij zijn heil vervolgens als acteur in B-films. the last exorcism volgt de predikant Cotton Marcus die het geloof in demonen heeft opgegeven en er nu alles aan doet om exorcisme als oplichterij te ontmaskeren. Hij wordt op de proef gesteld wanneer een weduwnaar hem vraagt om op een afgelegen boerderij een demon te komen uitdrijven. Marcus heeft een cameravrouw en een geluidsman bij zich om voor eens en altijd te laten zien dat exorcisme flauwekul is. Geen splatterfest maar ingehouden gefilmd dus geen nodeloos effectbejag maar veel aandacht voor de atmosfeer. Te zien vanaf 4 november




DUE DATE
Todd Phillips
Wat doe je wanneer je van de ene kant van de VS naar de andere moet omdat je vrouw op het punt staat te bevallen? Bovendien blijk je op een zwarte lijst te staan waardoor je meer mag vliegen? Dan stap je in de auto bij Zach Galifianakis, de acteur die regisseur Todd Phililips nog kende van hangover. Dingen lopen vanzelfsprekend niet zoals gepland, 'I despise who you are at a cellular level' verklaart Robert Downey Jr ergens halverwege de rit aan zijn bijrijder. Te zien vanaf 4 november




SINT
Dick Maas
De eerste horrorversie over de paardrijdende pakjesmastodont. Volgende maand een uitgebreide recensie maar sint kon vóór de deadline van deze krant nog niet worden vertoond. De film is gebaseerd op een slimme omkering van het Sinterklaasverhaal: Sint is op 5 december niet jarig maar blijkt jaren geleden op die dag gruwelijk vermoord te zijn. Niet ten onrechte want ook in de Middeleeuwen al deelden Sint en Pieten geen cadeaus uit maar trokken ze rovend en plunderend door het land. Totdat een stel brave burgers daar een einde aan maakten. Honderden jaren later keert de man terug om bloedig wraak te nemen. Door de schoorstenen komen geen pakjes maar ledematen vallen en zwarte pieten straffen niet meer met een roede van bijeengeboden twijgjes maar zijn uitgerust met een vlammenwerper. 'Gooi wat in mijn schoentje' zal na het zien van de film nooit meer dezelfde betekenis hebben. Te zien vanaf 11 november




THE HOUSEMAID
Im Sang-soo
Strak gestileerde remake van de gelijknamige Koreaanse thriller van Kim Ki-young uit 1960. Maar in de nieuwe versie zijn de rollen omgedraaid. Een werkster, in het origineel een wraakzuchtige psychopaat maar hier veel passiever, duikt in bed met de man des huizes en wordt dan door zijn vrouw en schoonmoeder vernederd en getreiterd. Volgende week een uitgebreide recensie op filmkrant.nl. Te zien vanaf 11 november




THE OTHER GUYS
Adam McKay
Typische Will Ferrell uitvoering van de klassieke buddy-movie. Dat wil zeggen: het is allemaal anders dan we gewend zijn. Het eerste half uur lijkt er niks aan de hand. Samuel L. Jackson en Dwayne 'The Rock' Johnson zijn rechercheurs die met gevaar voor eigen leven — en belachelijk veel geweld en schade aan de openbare ruimte — de ene na de andere misdaad oplossen. Mark Wahlburg wil als rechercheur  dezelfde heldenstatus bereiken maar kan amper een voet buiten het bureau zetten omdat zijn partner Will Ferrell niks moet hebben van al die actie. Hij zit liever achter een bureau. Wanneer Jackson en Johnson dan op spectaculaire wijze uit de film stappen, moet Ferrell daar wel achter vandaan komen. Of dat een goed idee was, zal blijken. Geregisseerd door Adam McKay, die eerder met Ferrell werkte aan anchorman, the legend of ron burgundy, talladega nights en step brothers. Te zien vanaf 11 november




UNSTOPPABLE
Tony Scott
Een stuurloze, voortdenderende trein met springstof en gifgas aan boord is het belangrijkste personage in deze nieuwe Tony Scott extravaganza. Spectaculair camerawerk, spitse oneliners en dramatische geluidseffecten leveren precies wat we gewend zijn van de jongere broer van Ridley Scott (robin hood, thelma & louise). En laten we Denzel Washington niet vergeten, een vent die je nooit verkeerd wilt aanspreken en die waarschijnlijk zelfs een pak suiker koopt alsof z'n leven ervan afhangt. De trein ondertussen dreigt in dichtbevolkt gebied te ontsporen met alle explosieve gevolgen van dien. Washington en partner Chris Pine moeten aan boord van het gevaarte zien te komen om aan de noodrem te trekken. Zou gebaseerd zijn op feiten. Te zien vanaf 11 november




HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS
David Yates
Eerste deel van de tweedelige slotaflevering uit de serie Potterfilms die ons sinds 2001 jaarlijks hebben meegenomen naar de Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. De eindstrijd tussen tovenaarsleerling Potter en Voldemorts As van het Kwaad komt steeds dichterbij. Minsteries worden bezet door Voldemorts Deatheaters en iedereen die het niet eens is met zijn duistere politieke ideologie wordt gearresteerd. Of erger. Harry, Ron en Hermoine gaan op zoek naar de resterende Horcruxes om Voldemorts macht te breken. Te zien vanaf 17 november




FAIR GAME
Doug Liman
Doug Limans spionagethriller fair game toont het waargebeurde verhaal van Valerie Plume die door de Amerikaanse overheid met opzet als CIA-agent ontmaskerd werd om haar man Joe Wilson een hak te zetten. Wilson had kort daarvoor in The New York Times een artikel gepubliceerd waarin hij aantoonde dat de Amerikaanse aanval op Irak op leugens gebaseerd was. De overheid gebruikte namelijk een verzonnen verhaal over aan Irak verkocht uranium als bewijs dat het land over massavernietigingswapens beschikte. Te zien vanaf 18 november



Ronald Rovers


top
Artikelen
Slow Cinema De aard van het beest
Snelcursus langzaam kijken Droom met open ogen
Festivals

Interviews
Stephen Frears over TAMARA DREWE 'Het is grappig en het is sexy, dat is alles'
Feo Aladag over DIE FREMDE Een uitgestoken hand
Take 5 Paul Trijbits over de UK Film Council

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
FilmBoeken Cinefilie bloeit
FilmPers
Evenementen (Focus)
World Wide Angle (NL)
Actie!

Nieuws
Dan maar online
Digitaal startschot
Films uit Limboland
Gimmick! 2010
Meer acties tegen de bezuinigingen
Nieuwe directeur Filmhuis Den Haag
Vechtlust & verantwoordelijkheid

Recensies
ANOTHER YEAR Overhemden opvouwen
CELL 211 Scherp dubbelspel
DES HOMMES ET DES DIEUX Koppige herders
THE FORGOTTEN SPACE Trojaans paard aan boord
DIE FREMDE Inzicht in eerwraak
HAAR NAAM WAS SARAH Frans oorlogsverleden
KERITY, HET GEHEIM VAN ELEONORE Roodkapje omhelst wolf
KINATAY en LOLA De luxe van een moraal
MAJESTEIT De laatste der Mohikanen
EL MAL AJENO De Heer die kwam genezen
MOTHER AND CHILD Toeval en noodlot
RICHTING WEST Alledaags gehannes
THE RUNAWAYS Joan Jett in aftandse trailer
THE SOCIAL NETWORK 500 miljoen vijanden
TAMARA DREWE
THE TOWN Taaie banden
VLEES Kijkje in de koelcel
YVES SAINT LAURENT — L'AMOUR FOU Uiterlijk vertoon vult leegte op