Kedi (Ceyda Torun over)
Aquarius
The Beguiled
Una mujer fantástica
Jaap van Heusden over In Blue
Lisandro Alonso (foto: Angelique van Woerkom) FilmThuis

LISANDRO ALONSO
'Woorden zijn niet belangrijk'

Lisandro Alonso bracht vanwege het verschijnen van een dvd-box met zijn oeuvre een bezoek aan Nederland: "Ik voel niet de behoefte om de hele tijd filmmaker te zijn. Zo belangrijk is cinema niet."

Lisandro Alonso zou het trage tempo van zijn vier films geen doel op zich willen noemen. "Natuurlijk ontbreken actie, drama, en grote conflicten", vertelt de Argentijnse regisseur. "Maar daarmee hoop ik vooral een actieve kijkhouding af te dwingen. Ik zet een zwijgende man voor de camera. Observeer hem zonder uitleg of oordeel te geven. Daardoor begin je vanzelf te raden wat er in zijn hoofd omgaat. Dat zorgt voor een diepgaande reflectie en contemplatie. Vergelijk mijn films met het bekijken van een schilderij. Je begrijpt het niet meteen, maar blijft toch minutenlang staan omdat het je uitdaagt."
Alonso, die in Buenos Aires woont maar afkomstig is van de Argentijnse pampa's, beschouwt filmmaken als op reis gaan met een personage. Letterlijk. los muertos is een waanzinnige jungletocht met een ex-gevangene, in liverpool geeft een zeeman een rondleiding over de ijzige sneeuwvlaktes op Vuurland. "Filmen is een excuus om nieuwe ervaringen op te doen. Dat gebeurt niet als ik elke nacht thuis slaap. Het contact met mijn crew, mijn acteurs en de omgeving is veel intensiever als ik Buenos Aires verlaat. Toch zou ik ook hier in Amsterdam geen film kunnen opnemen. Het is makkelijker om mensen te volgen op geïsoleerde plaatsen. In de wildernis kun je echt observeren hoe ze zich bewegen, welke kant ze uitgaan, wat hun behoeften zijn."

Bevriezen
Er is veel chemie tussen Alonso's personages en hun omgeving — een harmonie tussen mens en natuur die je ook in andere Slow Cinema-films ziet. "De plaats waar mensen leven en de spullen die ze om zich heen verzamelen, illustreert hun gemoedstoestand. Je gedrag wordt grotendeels bepaald door waar je geboren bent. Iets vergelijkbaars geldt voor de cameravoering en de montage. Het landschap is bepalend voor hoe die eruitzien. De natuur op Vuurland is bevroren, er is geen leven te bekennen. Geen vogels, geen koeien, geen vliegtuigen, zelfs bijna geen mensen. Daarom besloot ik de camera ook te bevriezen. Heel anders als in los muertos, waar de camera juist alle kanten op schiet. Maar een rivier door het oerwoud is ook één en al beweging."
Alonso wil zich de komende jaren, net als Farrel in liverpool en Vargas in los muertos, weer met zijn familie herenigen. Even geen cinema, maar fysieke arbeid op de boerderij. "Een film maken is voor mij een gevecht en ik heb niet meer de energie die ik had. Ik voel ook niet de behoefte om de hele tijd filmmaker te zijn. Zo belangrijk is cinema niet. Films doden geen mensen. Ze redden geen levens. Misschien kunnen ze ons gedrag een beetje beïnvloeden en heel soms leiden ze tot nieuwe inzichten. Maar dat is het wel."
Zijn sabbatical is ook bedoeld om op zoek te gaan naar nieuwe invalshoeken. "Anders wordt het te veel van hetzelfde. Risico nemen is cruciaal voor mij. Ik zou bijvoorbeeld graag eens met professionele acteurs werken, in plaats van met locals die ik toevallig tegenkom. Mijn volgende film wordt vast geen melodrama, maar er zal wel meer conflict en drama inzitten. Een acteur interpreteert immers gevoelens en brengt die vroeg of laat tot uitdrukking."
Een extra obstakel is dat de professionele acteurs idealiter geen Spaans spreken. "En mijn Engels is zeer beperkt. We zullen moeilijk kunnen communiceren. Deze non-communicatie, tussen mij en de acteurs, tussen de acteurs en de lokale bevolking, en tussen de acteurs en de omgeving, wordt een belangrijk onderdeel van de film. Woorden zijn niet belangrijk voor mij. Hoe ze zich gedragen, vertelt veel meer over mensen."

Niels Bakker

Lisandro Alonso Box met la libertad, los muertosfantasma en liverpool (Lisandro Alonso, Argentinië, 2001-2008, Filmfreak)



BEST WORST MOVIE
Trollenflop

best worst movie is een verrukkelijke documentaire over de slechtste film aller tijden. De hilarische Italiaanse regisseur denkt oprecht dat hij een meesterwerk heeft gemaakt.



Het lijkt een heuse nieuwe school: vlotte documentaires over een popcultureel fenomeen dat te goed lijkt om waar te zijn en met een hoge nerd-factor. anvilthe king of kongwinnebago man (volgende maand op deze pagina's). Geestige, snelle en meeslepende films met weinig artistieke pretenties maar met een onvermoede emotionele diepgang.
Nu is er best worst movie, een verrukkelijke documentaire over de slechtste film aller tijden. In 1989 maakte de Italiaanse regisseur Claudio Fragasso de horrorfilm troll 2. Trollen kwamen er niet in voor, wel goblins: bloeddorstige maar vegetarische wezens gehuld in jute lappen die een gezin willen veranderen in op te peuzelen planten. De bioscoop veroverde deze aanfluiting niet, maar — jaren later — wel de diepste bodem van de IMDb-ranglijst én de harten van smoezelige cultfans over de hele wereld.

Fluor
Regisseur Michael Stephenson, die zijn dromen als kindsterretje in trollenrook zag opgaan toen hij zijn debuut in troll 2 zag, gaat op zoek naar de mysterieuze aantrekkingskracht van de wansmaak én naar zijn vroegere mede-acteurs. In George Hardy, die in troll 2 zijn vader speelde, vindt Stephenson het charmante hart van zijn film. Met zijn permanente grijns en gorillabrede borstkas is Hardy onweerstaanbaar. Hij is al jaren gelukkig en geliefd als tandarts in Alabama, maar als hij hoort dat troll 2 een cultfenomeen is geworden gaat het bloed toch weer kruipen. De spotlights, daar is Hardy voor geboren, en de fanboy-aandacht op talloze wansmaaknachten en horrorconventies smaken naar meer. Moet hij misschien het fluor verruilen voor het celluloid?
Net als je wel genoeg nerds hebt gezien die de trollenflop op handen dragen, neemt de film een dramatische wending. Meerdere acteurs blijken zwaar beschadigde, dieptragische figuren. En als uitsmijter is er ook nog de onuitstaanbare, megalomane en hilarische Italiaanse direttore die oprecht denkt dat hij een meesterwerk heeft gemaakt. Te goed om waar te zijn.
Maar uiteindelijk gaat best worst movie over meer dan alleen een ongelooflijke anekdote. Over vrede hebben met je verleden en jezelf accepteren, inclusief niet uitgekomen dromen en beloftes. En over de magie van film, die mensen samenbrengt en oprecht en diep kan raken. Magie die niet slijt, hoe slecht de film en hoe afgeragd de videoband ook is.

Rik Herder

best worst movie (Michael Stephenson, VS, 2009, New Video Group, regio 1)

 


Top 10 import-dvd's

THE TERROR WITHIN + DEAD SPACE/NOT OF THIS EARTH
Shout! Factory zet zijn reeks Roger Corman-producties voort met een double bill van alien-ripoffs en een in de jaren vijftig door Corman zelf geregisseerde voorloper daarvan. (Thierry Notz/Fred Gallo/Roger Corman, VS, 1989/1991/1957, Shout! Factory, regio 1)

I AM A CAMERA
Tamme musicalverfilming werd door criticus William Kerr destijds afgedaan met het simpele 'me no Leica', maar is niettemin van enig historisch belang als directe inspiratie voor theater- en filmmusical Cabaret. (Henry Cornelius, Engeland, 1955, Park Circus, regio 2)

The complete METROPOLIS
Ja, het is de zoveelste dvd-uitgave van Fritz Langs klassieker, maar eindelijk is dit soort double dipping nu eens legitiem: zowel Kino (in Amerika) als Eureka (in Engeland) presenteren nu de complete versie van de film, inclusief de laatste, in 2008 teruggevonden fragmenten. (Fritz Lang, Duitsland, 1927, Kino, regio 1/Eureka, regio 2)

MODERN TIMES
Deze Criterion-uitgave van Chaplins laatste (bijna) stomme film is iets minder noodzakelijk, gezien de uitstekende bestaande uitgaven van zijn oeuvre. Maar goed te praten omdat de film ook op bluray uitgaat, in een nieuwe, superieure 2K-restauratie. (Charlie Chaplin, VS, 1936, Criterion, regio 1)

THE NIGHT OF THE HUNTER
En hetzelfde geldt eigenlijk voor de uitgave van deze film noir, bovendien de moeite waard door de vele extra's. Waaronder ruim tweeëneenhalf uur aan outtakes en behind-the-scenes materiaal. (Charles Laughton, VS, 1955, Criterion, regio 1)

LES VACANCES DE M. HULOT/PLAYTIME
En ook BFI doet een duit in het bluray-zakje met deze twee komedie-meesterwerken. (Jacques Tati, Frankrijk, 1953/1967, BFI, regiovrij)

PHANTOM FROM SPACE/PLANET OUTLAWS/THE PHANTOM PLANET
Maar er worden ook nog gewoon dvd's uitgebracht, zoals deze drie B-films vol ruimteavonturen. In plaats van superieure beeldkwaliteit krijg je hier een gratis T-shirt bij. (W. Lee Wilder/Ford Beebe & Saul Goodkind/William Marshall, VS, 1953/1953/1961, Film Chest, regiovrij)

America Lost & Found: The BBS Story
De zeven producties van BBS, tussen 1968 en 1972 (van easy rider tot the last picture show) de motor van de Amerikaanse tegencultuur — gebouwd op geld verdiend met het succes van popgroep The Monkees. (div.regisseurs, VS, 1968-1972, Criterion, regio 1)

THE ENDLESS SUMMER
Enkele jaren eerder kwam regisseur Bruce Brown al met dit beeld van een andere, misschien tijdlozere tegencultuur: de surfwereld. Mike en Robert zoeken wereldwijd naar de perfecte golf. (Bruce Brown, Amerika, 1964, Monterey Video, regio 1)

JANE EYRE
Een van de maar liefst 22 verfilmingen van Emily Brönte's klassieker, maar Stevensons versie heeft een streepje voor: Orson Welles als Edward Rochester. (Robert Stevenson, VS, 1944, Second Sight Films, regio 2)

Joost Broeren

Deze lijst is samengesteld door Boudisque (Vredenburg 31, Utrecht). Voor meer informatie ga naar boudisque.nl



top
Artikelen
Slow Cinema De aard van het beest
Snelcursus langzaam kijken Droom met open ogen
Festivals

Interviews
Stephen Frears over TAMARA DREWE 'Het is grappig en het is sexy, dat is alles'
Feo Aladag over DIE FREMDE Een uitgestoken hand
Take 5 Paul Trijbits over de UK Film Council

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
FilmBoeken Cinefilie bloeit
FilmPers
Evenementen (Focus)
World Wide Angle (NL)
Actie!

Nieuws
Dan maar online
Digitaal startschot
Films uit Limboland
Gimmick! 2010
Meer acties tegen de bezuinigingen
Nieuwe directeur Filmhuis Den Haag
Vechtlust & verantwoordelijkheid

Recensies
ANOTHER YEAR Overhemden opvouwen
CELL 211 Scherp dubbelspel
DES HOMMES ET DES DIEUX Koppige herders
THE FORGOTTEN SPACE Trojaans paard aan boord
DIE FREMDE Inzicht in eerwraak
HAAR NAAM WAS SARAH Frans oorlogsverleden
KERITY, HET GEHEIM VAN ELEONORE Roodkapje omhelst wolf
KINATAY en LOLA De luxe van een moraal
MAJESTEIT De laatste der Mohikanen
EL MAL AJENO De Heer die kwam genezen
MOTHER AND CHILD Toeval en noodlot
RICHTING WEST Alledaags gehannes
THE RUNAWAYS Joan Jett in aftandse trailer
THE SOCIAL NETWORK 500 miljoen vijanden
TAMARA DREWE
THE TOWN Taaie banden
VLEES Kijkje in de koelcel
YVES SAINT LAURENT — L'AMOUR FOU Uiterlijk vertoon vult leegte op