Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Gabrielle Kort

Gabrielle
Louise Archambault | Gabrielle is een film over een 22-jarige vrouw met een verstandelijke beperking die het liefst met haar eveneens mentaal gehandicapte vriendje Martin wil zijn. De progressieve en begripvolle begeleiders, het dilemma van de idealistische zus en Martins moeder die de rol van kwade pier vervult; de personages rond Gabrielle en Martin hadden wel iets minder voorspelbaar mogen zijn. Te zien vanaf 31 oktober

Malavita
Luc Besson | Vier Amerikanen strijken neer in een minuscuul dorpje in Normandië. Aan de overkant van de straat zijn vier FBI-agenten gestationeerd die hen zeven dagen per week moeten bewaken. Het blijken de Manzoni's te zijn. Overgevlogen uit de VS met de groeten van het Witness Protection Program omdat vader Giovanni (Robert de Niro) tegen z'n maffiavrienden getuigde en er door z'n voormalige amiche een beloning van twintig miljoen op z'n hoofd is gezet. Maar aarden in Normandië is niet zo makkelijk als het lijkt, vooral niet voor Maggie (Michelle Pfeiffer), die minstens even gestoord is als Giovanni, net als de twee kinderen die dit gezin van ongeleide projectielen compleet maken. Tommy Lee Jones is de FBI-agent die is meegestuurd om te babysitten. Luc Bessons mix van genres wisselt komedie af met bruut geweld en sentiment. Te zien vanaf 31 oktober

Thanks for Sharing
Stuart Blumberg | Kluchterige grappen over de strapatsen die de corpulente arts-slash-­perverseling Josh Gad uithaalt op een wiebelende racefiets demonstreren dat Blumberg in zijn regiedebuut moeite had om een juiste balans te vinden. Dat krijg je ervan als je aan de ene kant betoogt dat seksverslaving een ziekte is, terwijl je je aan de andere kant vrolijk maakt over de symptomen ervan. Te zien vanaf 31 oktober

Thor: The Dark World
Alan Taylor | Geconfronteerd met een tegenstander die zelfs Odin en Asgard niet tegen kunnen houden, begint Thor aan zijn gevaarlijkste en meest persoonlijke reis tot nu toe — dat wil zeggen z'n tweede — een reis die hem zal verenigen met Jane Foster (Natalie Portman, waarvan we in 2012 opvallend weinig gezien hebben) en die hem dwingt van alles op te offeren om iedereen te redden. Te zien vanaf 31 oktober

Carrie
Kimberly Peirce | Een re-imagining van Stephen Kings horrorroman uit 1974 over een meisje dat door een hysterische moeder en pesterijen op school zo gek wordt gemaakt dat ze wraak neemt op haar klasgenoten. Maar zoveel wordt er niet gere-imagined, schrijft Slant Magazine in een vroege recensie. Van de horror is in deze gekuiste versie weinig meer over. Daarvoor verwijst de auteur terug naar Brian de Palma's filmadaptatie uit 1976. Maar wat vooral ontbreekt, beweert Slant, is het cruciale besef dat King er begin jaren zeventig toe bracht om de roman te schrijven, toen hij als onderwijzer op een middelbare school werkte: dat elke school altijd een arena zal blijven waar groepsdynamiek de kinderen die afwijken tot prooi zal proberen te maken. Daar verandert een eenmalige wraakactie niks aan. Tegenover die analyse staat die van The New Yorker, die de film 'goed' en 'intelligent' noemt. Te zien vanaf 7 november

The Way Way Back
Nat Faxon, Jim Rash | Als de film opent zit de verlegen veertienjarige Duncan ver weg achterin de auto. Vanaf de bestuurdersstoel wordt hij afgeblaft door Trent, het opdringerige pedante nieuwe vriendje van z'n moeder, die uitlegt dat Duncan geen enkele am­bitie heeft en op deze manier nergens zal ko­men in het leven. En dan moet de vakantie nog be­ginnen. Gelukkig vindt hij een onverwachte vriend in Owen, de manager van het Water Wizz waterpark. Te zien vanaf 7 november

Breakfast at Tiffany's
Blake Edwards | Schrijver Truman Capote had liever Marilyn Monroe in de hoofdrol gezien, maar het werd de elegante Audrey Hepburn. Ze vertolkt de rol van de New Yorkse socialite Holly Go­­lightly die mannen met haar charmes geld afhandig maakt. De zaken veranderen als naast haar een schrijver komt wonen. Te zien vanaf 14 november

Blackbird
Jason Buxton | Wanneer de jonge Sean Randall online dreigt met een aanslag op de lokale middelbare school, ontstaat paniek in de kleine gemeenschap. Te zien vanaf 14 november

The Hunger Games: Catching Fire
Francis Lawrence | Katniss Everdeen en Peeta Mellark zijn het doelwit van The Capitol nadat hun overwinning in de 74e Hunger Games voor een volksopstand zorgde in het district Panem. Te zien vanaf 20 november

Otto is een neushoorn
Kenneth Kainz | Topper, een 10-jarige jongen met een levendige fantasie, vindt een ongewoon potlood. Samen met z'n vriend Hugo tekent hij een neushoorn op het behang die tot hun schrik tot leven komt. De neushoorn blijft maar van de meubels en de vloer eten, zakt er doorheen naar de benedenburen en zorgt voor flink wat leven in het anders zo rustige plaatsje aan zee. Te zien vanaf 21 november

The Fifth Estate
Bill Condon | Als je de privacy van individuen schendt zodat het bedrijfsleven er beter van wordt dan word je door Time tot Man van het Jaar uitgeroepen (Mark Zuckerberg), maar als je de privacy van bedrijven schendt zodat individuen daar beter van worden dan worden alle westerse geheime diensten ingezet om je voor het gerecht te slepen en veroordeeld te krijgen (Jullian Assange). Beetje kort door de bocht maar het klinkt goed. The Fifth Estate vertelt over de opkomst van Julian Assange en de WikiLeaks-website, die een paar jaar voor Edward Snowden begon met het bekendmaken van overheidsgeheimen en ongrondwettige spionagepraktijken. Wonderboy Benedict Cumberbatch speelt de rol van Assange. Ook met Carice van Houten. Te zien vanaf 21 november

Homefront
Gary Fleder | Jason Statham speelt een DEA-agent die met z'n dochter het rustige leven opzoekt in een klein plaatsje. Helaas blijkt James Franco daar onder de naam Gator een crystal meth-imperium te hebben opgebouwd zodat van rust nauwelijks sprake is. Te zien vanaf 28 november

Oldboy
Spike Lee | Remake door Spike Lee van Park Chan-wooks Koreaanse wraakfantasie met een hoofdrol voor de man met de hamer. Bezeten door wraakgedachten gaat een man (Josh Brolin) op zoek naar de reden van zijn ontvoering en twintig jaar eenzame opsluiting. Lees meer over de originele film van Chan-Wook in de rubriek Thuiskijken. Te zien vanaf 28 november

20 Feet From Stardom
Morgan Neville | Documentaire over achtergrondvocalisten die muzikanten ondersteunen maar zelf altijd in de schaduw blijven. Te zien vanaf 28 november

Ronald Rovers



top
Artikelen
Toni Servillo Muze zonder masker
FilmSlot: filmmuziek als filmkritiek

Interviews
Hirokazu Kore-eda over Like Father, Like Son 'Ik kijk nog altijd als een documentairemaker'
Menno Meyjes over Het diner 'We moeten een keer gaan eten'
Hany Abu-Assad over Omar 'Geheimen hebben we allemaal'
Marion Cotillard over Blood Ties 'Het kon me geen bleep schelen'
Guillaume Canet over Blood Ties 'Ik ben gek op Amerikaanse jaren '70 films'
Rebecca Zlotowski over Grand Central 'Waar gevaar heerst wordt liefde krachtiger'
Oliver Hirschbiegel over Diana 'Ik was nooit zo gefascineerd door Hitler als nu door Diana'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
Sanne Vogel
Het nieuwe kijken Van kijken naar bekeken worden
Boeken: Hatchet Job De vermeende dood van de criticus
World Wide Angle (NL) Bresson verzuurd
Evenementen


Recensies
Blackfish Met een orka in bad
Blood Ties The French Connection
Captain Phillips Weerloos op zee
Child's Pose Egocentrisch tot op het bot
The Counselor Hoofd in de strop
Diana Princess Spencer's Diary
Het diner De waanzin van alledag
Elle s'en va Op de achterbank
Grand central Radioactieve romance
La grande bellezza Spetterend Italiaans delirium
The Human Scale Voetgangers aan de macht
Like Father, Like Son Eigen emoties eerst
Mannenharten Zacht ei
Midden in de winternacht Sprankelende kerstfilm
Omar De aap en het suikertje
The World's End Biermageddon
The Young and Prodigious T.S. Spivet Charmante wijsneus