Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Humans of Film Amsterdam

Wat voor invloed hebben films op het leven van gewone Amsterdammers? Een serie straatfoto's in samenwerking met Humans of Film Amsterdam.

Kayla: "Recent heeft Fight Club me geïnspireerd. Dat heeft te maken met mijn stemming van de laatste tijd. De laatste tijd ben ik op en neer gegaan, soort van gek, en in Fight Club fantaseert de hoofdpersoon dit hele alter-ego dat past bij wat hij op dat moment nodig heeft en zoiets voel ik nu ook. Ik heb dat alter-ego nodig om erop uit te gaan en die dingen te doen. Ik ben niet zo outgoing als ik lijk. Want, zoals nu, nu lijk ik superoutgoing, super crazy, maar normaal ben ik niet zo. Het kost me veel energie om zo te zijn.
Dus om zo'n alter-ego te hebben dat je aan kunt zetten zoals hij in Fight Club doet is heel fijn. Het is een knop die aan en uit kunt zetten. Omdat je op een bepaald moment op een bepaalde manier wilt zijn. Zoals dat je helemaal macho moet zijn! Gruwelijk! Flamboyant. Net als een barista! En iedereen vrolijk maak.
Maar als je het uit kunt zetten, als je een keer niet zo aardig hoeft te zijn tegen iedereen zoals je op je werk bent, is dat heel fijn. Omdat ik meer een rustig, introvert persoon ben, ben ik nogal op mezelf. Maar op mijn werk moet ik meer naar buiten zijn, lachend, 'hey how you doing? That's great! I'm so glad that your day is going great'. Het is best lekker om zo'n andere kant te hebben, bijna als een gespleten persoonlijkheid stoornis."
Feargal: "Dus om je te laten inspireren, kijk je Fight Club dagelijks?"
Kayla: "Oh nee, ik die niet dagelijks. Ik denk dat ik dan in de war zou raken. Ik zou gek worden, want hij is soort van schizofreen. Dus nee, niet dagelijks. Maar het lekker om het contrast achter alles te zien. Het herinnert je eraan dat je twee personen tegelijk kunt zijn en dat dat ok is."

Feargal Agard
In samenwerking met Humans of Film Amsterdam
humansoffilmamsterdam.com


top
laatste nummer

Artikelen

november 2017
74ste Filmfestival van Venetië Onze tijd?
Filmfestival Toronto De nieuwe biopic
Alexander Kluge's 'Pluriversum' Memoryspel van de twintigste eeuw
Correctie

Interviews

november 2017
Paula van der Oest over Kleine IJstijd 'Mijn generatie is een beetje een slappe generatie'
Hany Abu-Assad over The Mountain Between Us 'Liefde is een vorm van overleven'
Claire Denis over Un beau soleil intérieur 'Ik heb nooit een affaire met een bankier gehad'
Ruben Östlund over The Square 'Ja, maar ik sta aan de goeie kant'
Sergei Loznitsa over A Gentle Creature 'Elke dag moeten ze een nieuwe vijand hebben'
Michaël R. Roskam over Le fidèle 'Dialect is niet alleen wat je zegt'

Rubrieken

november 2017
Actie!
Humans of Film Amsterdam
Thuiskijken
Boeken: Images of occupation in Dutch film Van oorlogsheroïek naar ontnuchtering
Kort
Redactioneel
Het Nieuwe Kijken De nep-Oscars
Op ooghoogte Rommelige films
Filmsterren
The Thinking Machine 12 Strangulation Blues



laatste nummer

Recensies

november 2017
Un beau soleil intérieur Liefde luistert niet
Blade Runner 2049 Dromen over dertig jaar oude herinneringen
Brad's Status (Mike White over) Acute aanval van statusangst
Le fidèle Met chemie alleen kom je er niet
A Gentle Creature Slaapdronken naar de hel
The Glass Castle Zwemmen of verzuipen
Jan Sierhuis zelfportret De kunstenaar in eigen woorden
Jupiter's Moon (Kornél Mundruckzó over)
Loving Vincent Gemankeerd zelfportret Vincent van Gogh
The Mountain Between Us Sterren in de sneeuw
No Place for a Rebel Opono kan de boom in
Oude liefde Oude liefde en roestende families
The Square De wetten van de kunstjungle
Unwanted (T'padashtun) Verzwegen oorlogsgeweld tegen vrouwen
We Margiela In de geest van het modehuis
White Sun (Deepak Rauniyar over) 'Ze vonden de pop te veel op een lijk lijken'
Your Name Wat als je wakker wordt als iemand anders?