Isle of Dogs
The Cleaners
The Death of Stalin
Jeannette
Lean on Pete
Actie!

Jisperweg 57
Westbeemster
15 september, 22.05u

Op de set van vreemd bloed, het debuut van Johan Timmers naar het scenario van Maria Goos.

Film is wachten, luidt het cliché dat maar weer eens werd bewaarheid op een dinsdagavond in september. Drie productiemedewerkers zitten op de stoep voor het Patronaatsgebouw aan de Jisperweg in Westbeemster. Het gaat nog even duren, zeggen ze. De opnamen in Harderwijk zijn uitgelopen; cast en crew zijn nog onderweg.
Het is de allerlaatste opnamedag van vreemd bloed, het speelfilmdebuut van Johan Timmers. Overdag stonden er twee scènes op de rol in een slachthuis in Harderwijk, aansluitend moesten er nog twee scènes worden gedraaid in de kop van Noord-Holland. De eerste is eenvoudig: 'Een paar witte ballonnen waaien weg in de wind'. De tweede is gecompliceerder: een confrontatie tussen de slager en zijn zoon die anders is dan hij zich wenst.
Langzaam druppelen de cast- en crewleden binnen. De lantaarns aan de gevel van het Patronaatsgebouw worden afgeplakt, een reclamesticker van Flügel wordt van de deur gepeuterd, over de knaloranje TNT-brievenbus wordt een grijze kast geplaatst. Aan de muur is een oude sigarettenautomaat bevestigd, ertegen zijn een paar zwarte 'periodefietsen' geplaatst. Het is 1978.
Het scenario voor vreemd bloed werd geschreven door Maria Goos, naar een idee van Timmers en Wil van der Meer. Het is een 'licht surrealistisch familiedrama' over drie generaties slagers, en speelt tussen 1960 en 1983. De jongste zoon Jere, geboren op Kerstavond 1960, is net als zijn broers voorbestemd om in de voetsporen van zijn vader en grootvader te treden, maar hij zingt liever. In de loop der jaren moet de dorpse slagerij wijken voor oprukkende nieuwbouw, en moet Jere zijn eigen weg zien te vinden. Met hulp van zijn grootmoeder.
Als regisseur Timmers is gearriveerd, neemt hij acteur Jelle de Jong, die Jere speelt, even apart. "Je hebt binnen staan zingen", legt hij uit. "En je vader vond dat zeer gênant." Hij wist: "Daar staat figuratie. Je komt naar buiten lopen. Je ziet je vader staan en loopt op hem af. Je zegt: papa. Je vader zegt: weet je wat dat kost zo'n feest? Deze scène gaat over jou. Jij wil een ander leven dan je vader voor je in gedachten heeft. Je wil dat je vader je accepteert zoals je bent. Je speelde al met de gedachte om weg te gaan, maar wil de goedkeuring van je vader. Je wil nog één keer checken of er toch niet nog iets is tussen jullie. Het is een stille, intense scène, waarmee we benadrukken dat het gaat om de relatie tussen jullie twee, hoeveel verhaallijntjes er op het feest ook samenkomen."
Timmers maakte onder meer de VPRO-dramaseries kleine pauze, nieuwe ouders en klein holland, en schreef en regisseerde stukken voor het Nationaal Toneel en het RO Theater. Hij pakt zijn laptop. Samen kijken ze naar een aantal gemonteerde scènes van het feest. Een kraan met een enorme lamp gaat de lucht in. Cameraman Ton Peters kijkt naar het stukje rails dat is neergelegd. Jongens met natgekamde haren van de plaatselijke voetbalclub lopen voorbij. "Is het een oorlogsfilm?" vraagt er een. "Met dat ouwe gebouw?" "Ja", antwoordt iemand ad rem. "Pas maar op, er wordt geschoten." Door een portofoon wordt gemeld dat de opnamen een uurtje langer gaan duren dan was aangekondigd.

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

VREEMD BLOED
Nederland
2009
Productie
IDTV Film
Regie
Johan Timmers
Scenario
Maria Goos
Camera
Ton Peters
Montage
Peter Alderliesten
Art direction
Gert Brinkers
Muziek
Paul M. van Brugge
Met
Jelle de Jong
Wim Opbrouck
Viviane De Muynck
Meral Polat
Gijs Naber
Wil van der Meer
Marcel Hensema
Pieter Dictus

Distributie
A-Film
Te zien
in de loop van 2010

Dit is het begin van een nieuwe serie reportages vanaf de filmset.



top
Artikelen
Filmslot 1 Sappelende regisseurs
Filmslot 2: Het succesmodel Het Geheim van de Denen
Filmslot 3 Strijd om de kruimels
Toronto 2009 Festival voor echte mensen
Venetië 2009 Draken en juwelen
Het hele najaar: Hollandse Nieuwe
De Nederlandse film Waarom we er allemaal zo graag van willen houden

Interviews
Hans Schoots over Bert Haanstra Haanstra was de tijdgeest
Adrián Biniez over GIGANTE De minotaurus en het meisje
Guy Maddin over MY WINNIPEG Honderd procent waar!
Hans-Christian Schmid over THE TRIBUNAL Een politiek spel
Take 5: Felix van Groeningen Helaasheid...

Rubrieken
Filmweb
World Wide Angle (NL)
Actie!
Boeken Punk
Filmfocus
Filmkort
Filmkort Nederland
Filmnieuws
Mening
Filmpers
Filmsterren
Filmthuis


Recensies
BRIGHT STAR Kuis en zinderend
C'EST PAS MOI, JE LE JURE! Brand stichten om ruzie te blussen
GIGANTE In stilte verliefd
DE HELAASHEID DER DINGEN Wedstrijd naaktfietsen
JENNIFER'S BODY 'Hell is a teenage girl'
LONDON RIVER Van de sokkel geblazen
MY WINNIPEG Overdonderende stad
PICNIC Bedrieglijk en onheilspellend
THE TRIBUNAL Naar het schavot
WHITE LIGHTNIN' Huiveringwekkende trip