Isle of Dogs
The Cleaners
The Death of Stalin
Jeannette
Lean on Pete
Mening

Het is gelukkig achter de rug. Dat gedoe rondom die Oscar-inzending. Er zal hier en daar wel wat "Huh?", "Dus toch!" of "Hèhè..." hebben geklonken, maar nu moeten we het er maar mee doen. En dan wordt het hoogste tijd om tot een nieuwe systematiek te komen, want na het gekluns en geklungel van de afgelopen jaren, krijg je volgend jaar natuurlijk geen Oscar-commissie meer bij elkaar. Op dit moment is het zo dat Holland Film een vergadering bijeenroept bestaande uit afgevaardigden uit het veld. Elke beroeps- en belangenvereniging draagt een kandidaat voor en samen bepalen ze dan welke film het meest geschikt is om voor de Oscar voor Beste Buitenlandse Film te worden ingezonden. De Academy zou de Academy en de Amerikanen zouden de Amerikanen niet zijn als ze niet een heel juridisch dichtgetimmerd reglement hadden opgesteld waaraan een kandidaat moet voldoen. Holland Film gaat er vanuit dat producenten die hun film voordragen die reglementen gecheckt hebben en dat de commissie zich er vervolgens nog eens van verzekert dat de film van hun keuze er inderdaad aan voldoet. "Holland Film faciliteert." Maar wie is er dan eindverantwoordelijk? Wat nu als er een film wordt ingezonden, die door de Academy niet geschikt wordt bevonden en als een stelletje producenten dán besluit om beroep aan te tekenen? Wie wordt er dan gedaagd? De producent van de film? De leden van de commissie? Het kan misschien ook veel simpeler. Waarom kan de film die tijdens het Nederlands Film Festival het Gouden Kalf voor Beste Film krijgt, niet automatisch de Nederlandse Oscarinzending worden? Dan buigt zich immers ook een deskundige jury over de jaaroogst? Tuurlijk, er moet aan een paar andere formaliteiten worden voldaan. Utrecht moet voor 1 oktober klaar zijn, festivalpremières moeten meteen een algemene release krijgen (maar dat is in de praktijk nu ook al zo; plus het feit dat de meeste producenten van 'grote' films al helemaal niet meer zo geïnteresseerd zijn in een Utrechtse première). Maar in ieder geval wordt de schijn van belangenverstrengeling vermeden (want anders kom je in Utrecht in principe niet in de jury) en komt het de overzichtelijkheid ten goede. Want al dat gespeculeer over wat er omgaat in de hoofden van die al dan niet bejaarde leden van de Academy of Michelle Obama die niet eens meestemt, is natuurlijk onzin. Je moet gewoon de beste film inzenden.

Dana Linssen



top
Artikelen
Filmslot 1 Sappelende regisseurs
Filmslot 2: Het succesmodel Het Geheim van de Denen
Filmslot 3 Strijd om de kruimels
Toronto 2009 Festival voor echte mensen
Venetië 2009 Draken en juwelen
Het hele najaar: Hollandse Nieuwe
De Nederlandse film Waarom we er allemaal zo graag van willen houden

Interviews
Hans Schoots over Bert Haanstra Haanstra was de tijdgeest
Adrián Biniez over GIGANTE De minotaurus en het meisje
Guy Maddin over MY WINNIPEG Honderd procent waar!
Hans-Christian Schmid over THE TRIBUNAL Een politiek spel
Take 5: Felix van Groeningen Helaasheid...

Rubrieken
Filmweb
World Wide Angle (NL)
Actie!
Boeken Punk
Filmfocus
Filmkort
Filmkort Nederland
Filmnieuws
Mening
Filmpers
Filmsterren
Filmthuis


Recensies
BRIGHT STAR Kuis en zinderend
C'EST PAS MOI, JE LE JURE! Brand stichten om ruzie te blussen
GIGANTE In stilte verliefd
DE HELAASHEID DER DINGEN Wedstrijd naaktfietsen
JENNIFER'S BODY 'Hell is a teenage girl'
LONDON RIVER Van de sokkel geblazen
MY WINNIPEG Overdonderende stad
PICNIC Bedrieglijk en onheilspellend
THE TRIBUNAL Naar het schavot
WHITE LIGHTNIN' Huiveringwekkende trip