The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
De rode loper

Weg met het veilige zwart

Nederlandse actrices lijken alles wat met uiterlijk te maken heeft oppervlakkig te vinden, maar mode is juist een reflectie van persoonlijkheid, vindt modejournalist Aynouk Tan. Meer zuurstokroze baljurken op de rode loper, graag.

Als actrice Bracha van Doesburg op de rode loper wordt gevraagd hoe lang ze erover heeft gedaan om haar jurk uit te zoeken antwoordt ze kortaf: twee seconden. En dat is te zien. Ze is niet de enige die zich op het gala van de Gouden Kalveren — een avond waar de Nederlandse film groots gevierd behoort te worden — in een nietszeggend boerenjurkje hijst. Veilig zwart voert bij mannen en vrouwen met stip de boventoon: soms met een glittertje erop, soms met een extra bandje over de rug, en heel soms gecombineerd met een 'gedurfd' rood accent, in het tasje of als pochet. Nederlandse acteurs zijn vakmensen die niet bezig zijn met hun uiterlijk, maar met acteren, zegt fotograaf Pieter Henket, die hen voor het komende Nederlandse Film Festival portretteerde.
Het is een veelzeggende uitspraak, die een verklaring kan zijn voor het kleedgedrag van de acteurs en actrices op de Nederlandse rode lopers. Wie bezig is met het uiterlijk, is geen 'vakmens'. En dus is het voor Nederlandse actrices- of acteurs- uit den boze om in een zuurstokroze baljurk op de meest feestelijke avond voor de Nederlandse film te verschijnen.

Hot or not
Henkets misvatting vindt zijn oorsprong in de commerciële modewereld, waar modemerken via filmsterren op rode lopers uiterst effectief reclame maken voor hun modelabels. Media helpen hen hierbij door hot or not-lijstjes te publiceren en zich te concentreren op het merk van de desbetreffende red carpet dress. Het is een oppervlakkig marketinggedreven spel waar de Nederlandse acteurs en actrices zich tegen afzetten. In dat opzicht is de reactie van Van Doesburg begrijpelijk.
Daarmee echter gaan de Nederlandse acteurs en actrices wel voorbij aan wat mode en uiterlijk naast oppervlakkigheid oók kunnen betekenen. Wat te denken van de verschillende rollen die je met je kleding kunt vervullen? Hoeveel pr-waarde kun je wel niet creëren voor de Nederlandse film met eigenzinnige kleding op de rode loper?
Dragen acteurs en actrices zwart omdat ze daar zelf voor kiezen of omdat ze bang zijn voor aansteller of ijdeltuit te worden uitgemaakt? Door zich af te zetten tegen hot or not-lijstjes bevestigen ze juist de zogenaamde waarde ervan, in plaats van te laten zien hoe mode ook beleefd kan worden. Een gekke zuurstokroze jurk is lang niet voor iedereen weggelegd. En hoeft ook niet. Het is wel belangrijk om te beseffen dat tussen wit en zwart een regenboog aan mogelijkheden bestaat.
Want het uiterlijk — en dat geldt bij uitstek voor de filmindustrie — is een verlengstuk van het vak. Mode immers is een reflectie van persoonlijkheid. Het zwarte jurkje van Van Doesburg is met recht een misser te noemen, niet omdat het niet mooi is, maar omdat het laat zien dat ze zich voegt naar de norm van de massa en niet naar die van het individu. En is dat individuele denken niet waar de kunsten, en dus ook de Nederlandse filmwereld, zich juist hard voor moet maken?

Aynouk Tan

Het Nederlands Film Festival, van 23 t/m 30 september in Utrecht. Voor meer informatie zie filmfestival.nl

Foto Mylou Oord



top
Artikelen
Cannes is de Champions League (FilmSlot)
12 speelfilms voor 40 cent
Misdaadgolf Een zooitje ongeregeld
De Nederlandse film schrijft geschiedenis
De rode loper Weg met het veilige zwart
Slapstick in film Meer gooi- en smijtwerk!
No Comment Conferentie Nieuwe Filmkritiek
Venetië 2011 Eiland voor de zintuigen

Interviews
Urszula Antoniak over Code Blue Engel des doods
Nanni Moretti over Habemus Papam 'Ik ben niet per se blij zonder God'
Cary Joji Fukunaga over Jane Eyre Klassieke roman als moderne gothic
Béla Tarr over The Turin Horse 'Jouw leven zal eindigen'
Alejandro Landes over Porfirio De wraak van de luchtpiraat

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
FilmGedicht
Spotlight Sylvia Hoeks
FilmBoeken Steven Soderbergh
FilmPers
Ebele Wybenga (Upload Cinema) De lange nacht
Actie!
World Wide Angle (NL)
Evenementen (Focus)


Recensies
Beginners Iedereen de kast uit
De Bende van Oss Misdaadglamour is ver te zoeken
Circumstance Sensueel politiek activisme
Code Blue Fataal verlangen naar intimiteit
Contagion 'Sex, lies and red tape'
The Debt De prijs van vals heldendom
The Guard Anarchist in uniform
Habemus Papam De zwaarste baan ter wereld
The Ides of March Makelaars van de macht
Jane Eyre (Cary Fukunaga) Nietig in de natuur
Lotus Crisis in Rotterdam
La mirada invisible Spion van de macht
One Day Liefde op de loer
Porfirio Het grote drama van de alledaagsheid
Restless Ongenode begrafenisgast
The Stoning of Soraya M. Kolkende walging
Times like deese Van katoenplukken naar Obama
The Turin Horse Koortsig ondergangsverhaal