Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Actie!

Nieuwe Herengracht 33
1011 RM Amsterdam
20 april 2017, 15.46 uur


"Kun je even in de gracht plassen?" vraagt de opnameleider. "Maar niet alles eruit, want misschien moet het nog een keer over." De jongens proesten het uit. Een paar tellen later heeft cameraman Jasper Wolf zijn gewenste shot.
Er heerst een uitgelaten sfeer voor het studentenhuis op de Nieuwe Herengracht. Een aantal in badjassen geklede jongens is aan het voetballen; anderen hangen op een oude, gare bank die midden op straat staat. Overal liggen halfvolle en lege flesjes bier. Regisseur Michiel van Erp, die een paar meter verderop onder een zwart doek voor een monitor de opnamen volgt, ziet het geamuseerd aan. "Jullie hebben allemaal echt bier gedronken, toch?"
Van Erp, die furore maakte met documentaire(series) als Pretpark Nederland (2006), I Am a Woman Now (2011), MH17: Het verdriet van Nederland (2015) en Dit zijn wij (2017) en de met een Nipkow-schijf bekroonde dramaserie Ramses, is bezig met de opnamen van Niemand in de stad, zijn speelfilmdebuut naar de gelijknamige roman van Philip Huff uit 2012.
In werkelijkheid zetelt het in 1901 opgerichte Letterkundig Dispuutgezelschap Honesto Et Bono Excellamus ('in het eerlijke en goede blinken wij uit') in het statige pand aan de Nieuwe Herengracht; in boek en film heet het studentenhuis Het Weeshuis en staat het op de Prinsengracht. Philip Hofman (Minne Koole) en zijn huisgenoten, de hartenbreker Matt de Jager (Jonas Smulders) en de intellectuele Jacob van Wijnbergen (Chris Peters), hebben daar, buiten het blikveld van de maatschappij, hun ouders en hun vriendinnen, een vrijplaats gecreëerd, een proeftuin voor het echte leven. Het leven is mooi. En dan ontmoet Philip de mooie Karen (Sofie Porro).
Van Erp heeft zelf nooit bij het corps gezeten, vertelt hij tussen twee takes door. "Ik kon zelf wel bepalen hoe ik gelukkig kon zijn." Hij lacht: "Het is een film over drie jongens die volwassen worden, geen afrekening met het corps of zo. Hoe ik het milieu ken? Ik heb een echtgenoot en wat vrienden die behoorlijk corporaal zijn." Dan loopt hij de set weer op. "Oké jongens, we doen hem nog één keer", zegt hij. "Je doet wel mee, maar eigenlijk wil je helemaal niet meedoen", geeft de regisseur Smulders nog mee. En tegen allemaal: "Het neerstorten was heel mooi!"
Als Van Erp weer achter zijn monitor heeft plaatsgenomen en een productiemedewerker de voetbal uit de gracht heeft gevist, zetten de jongens hun door Van Erp zelfbedachte dronkemanslied weer in. "Al lig ik in m'n kooi / me eigen uit te rusten / denk ik aan jou, Marie / en aan je fraaie buste!" Ze gieren het uit en duikelen weer over elkaar heen op de bank. Van Erp laat de camera lekker lang doordraaien. "Hebben we net nou gedraaid?" vraagt Koole na een tijdje. "Jawel, jawel", antwoordt Van Erp. Hij komt onder zijn zwarte doek vandaan en steekt zijn duim op. Met geaffecteerde stem: "Julie waren heel goed. Echt allemaal!"

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Niemand in de stad | Nederland, 2017 | Scenario Philip Huff, met een bijdrage van Marnie Blok | Regie Michiel van Erp | Productie NIDS Film­productie (Monique Busman & Michiel van Erp) | In coproductie met Het Familiedrama, Phanta Film, Eyeworks Film & TV drama België en AVRO­TROS | Uitvoerend producent Alexander Blaauw | Camera Jasper Wolf | Montage Axel Skovdal Roelofs | Art direction Vincent de Pater | Kle­ding Alette Kraan | Make-up Evalotte Oostero­p | Met Minne Koole, Jonas Smulders, Chris Peters, Huub van der Lubbe, Ariane Schluter, Anneke Blok, Jacqueline Blom, Hans Kesting, Jaap Spijkers, Sofie Porro, Julia Akkermans, Jip van den Dool | Kleur, plm. 90 minuten | Omroep AVROTROS | Distributie September Film | Te zien vanaf 15 maart 2018

Foto: v.l.n.r. regisseur Michiel van Erp geniet van zijn 'studenten' Jonas Smulders, (de linkerarm van) Chris Peters, Jacob de Groot, Jip van den Dool en Minne Koole.


top
Artikelen
Voorbeschouwing: Blade Runner 2049 'Het goede nieuws is dat we er tegen die tijd nog zijn'
Diversiteit in de Nederlandse filmwereld Afwachten is geen optie meer
De 17de Filmbonzen Top 20 Bobo's en beeldbepalers
Locus Special

Interviews
Aliona van der Horst over Liefde is Aardappelen 'Ik ben de vis, de visser en de kok'
Josh en Ben Safdie over Good Time 'We ademen New York'
Robin Campillo over 120 battements par minute 'We waren bezeten door de angst om vergeten te worden'
Mahmoud al Massad over Blessed Benefit 'Alles is politiek, zeker in Jordanië'

Rubrieken
Boeken: Sélection officielle In de keuken van Cannes
Het Nieuwe Kijken Google meets Disney
Op ooghoogte Vr in Venetië
Humans of Film Amsterdam
Thuiskijken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Actie!
Andy at the movies
The Thinking Machine 11 Framing Fritz's Apartment


Recensies
120 BPM Zieke lichamen in de club: een verborgen geschiedenis
Brigsby Bear (Dave McCary, Kyle Mooney en Kevin Costello over) 'Als kind leer je zo veel van televisie'
Daphne (Peter Mackie Burns over) 'Aan het eind is ze nog steeds een lul, haha'
Detroit Explosie van onderdrukte woede
Du forsvinder Het waren mijn hersenen, niet ik
Good Time Een bom van energie en wanhoop
Insyriated Raak zonder bommen
Kleine ijstijd Midlifecrises in guerillastijl
Liefde is aardappelen Stalinistisch gruwelverleden
Loveless Op liefde en selfies
The Man With the Iron Heart Beul en violist
Manifesto (Julian Rosefeldt over) Tristan Tzara, Karl Marx, Guy Debord, Lars von Trier, Andy Warhol, Jim Jarmusch, Yvonne Reiner, Sol LeWitt, Filippo Tommaso Marinetti
mother! Oerschreeuw
Tschick Een Lada voor Tatjana
Tulipani Een Zeeuwse boer tegen de Italiaanse maffia
Vazante De geboorte van Brazilië