The Florida Project
Phantom Thread
The Shape of Water
The End of Fear (Barbara Visser over)
Doof kind
'Er is geen verschil tussen kunst en activisme'

Human Flow (Ai Weiwei over)

Duitsland, 2017 | Ai Weiwei
Voor zijn eerste bioscoopdocumentaire Human Flow filmde de Chinese kunstenaar, activist en dissident Ai Weiwei met 25 camerateams in meer dan 20 landen. Alles draait bij hem om schaal — om uiteindelijk de menselijke maat te begrijpen, vertelde hij in Amsterdam.

Door Dana Linssen

Eigenlijk was hij helemaal niet voorbereid genoeg om een film over vluchtelingen te maken, vertelde de Chinese kunstenaar Ai Weiwei afgelopen maand in Amsterdam. Maar hij moest gewoon beginnen. Hij moest het gewoon doen. Ai is misschien wel de beroemdste kunstenaar én vluchteling ter wereld. Hij is de hedendaagse erfgenaam van dadaïst Marchel Duchamp (die van het gesigneerde urinoir en de snor op de Mona Lisa) en pop art-kunstenaar Claes Oldenburg (die alledaagse gebruiksvoorwerpen tot immense proporties opblies). Ai maakt kunst die zich afvraagt wat kunst is, en hoe traditie (vakmanschap) en commercie (vermenigvuldiging) zich tot elkaar verhouden. Maar hij is ook activist. Sociale media zijn voor hem zowel gereedschap als materiaal om actuele en politieke vragen over de wereld te stellen. Het leidde ertoe dat hij tussen 2011 en 2015 een gevangene was in zijn eigen huis in Peking. Officieel vanwege belastingontduiking, maar het spreekverbod dat hij tegelijkertijd kreeg opgelegd sprak boekdelen. Nadat hij zijn paspoort terugkreeg verhuisde hij naar Berlijn waar hij sindsdien in ballingschap woont en werkt. Ai was altijd een kunstenaar van het grote gebaar: in 2011 stortte hij tien ton handbeschilderde porseleinen zonnebloempitten in de Tate in Londen; drie jaar later zette hij 6000 Chinese houten boerenkrukjes op de begane grond van het Martin Gropius-bau in Berlijn, een tentoonstelling waar ook de replica van zijn gevangeniscel was te zien. Sinds 2015 gaan eigenlijk al zijn werken over vluchtelingen: in Kunsthal Charlottenburg in Kopenhagen stopte hij eerder dit jaar de ramen dicht met meer dan 3500 zwemvesten van vluchtelingen die hij op Lesbos verzamelde; hij bouwde een 70 meter lange rubber boot in Praag; trok meer dan 300 hekken op in New York; en spande in het kader van het Amsterdam Light Festival een zeven kilometer lange rode lichtgevende draad rondom de grachtengordel.



Volgens mij moeten we het om te beginnen over 'schaal' hebben. Uw werken worden groter en groter. Ook uw film Human Flow kent eenzelfde massaliteit. Om een indruk te krijgen van het vluchtelingenprobleem reisde u met 25 camerateams door meer dan 20 landen. Waarom is schaal zo belangrijk in uw werk?
"Schaal is een vorm van perspectief. Als mensen meten we de wereld met onze eigen lengte, worden onze emoties de maat der dingen. Maar als je even afstand neemt, zeg dat je de aarde vanaf een kilometer in de lucht bekijkt, dan krijg je een heel ander beeld. Dan worden dingen relatief, of komen ze in een andere context te staan. Toen we voor Human Flow vluchtelingenkampen met drones filmden om een indruk te krijgen van hun massaliteit, kon je vanaf die hoogte al geen mensen meer onderscheiden. Vanuit de ruimte gezien zijn we niets dan stof.
"Sinds de jaren negentig zijn er meer dan 33.000 mensen gestorven terwijl ze in Europa een veilig heenkomen zochten. Wat betekent zo'n getal? Dat gaat ook over schaal. Wereldwijd zijn er 65 miljoen mensen op de vlucht. Dat is nog steeds maar de helft van de Chinese bevolking. Dus schaal is krankzinnig fascinerend. Als je naar die cijfers kijkt, dan heb je geen idee waar die voor staan. Dus als je als kunstenaar met schaal werkt, is dat ook een manier om die betekenis terug te vinden, en de menselijke maat."

Naast schaal gaat al uw recente werk ook over inperking, over hoe we hekken en muren optrekken, over grenzen.
"De 'thinline' die ik in Amsterdam heb gemaakt, heette oorspronkelijk 'red line'. Dat is een term uit de architectuur, die de omlijning van een perceel aangeeft, maar ookde correcties op een bouwtekening. In China heeft hij ook een politieke betekenis: de rode lijn geeft aan over welke onderwerpen je het niet kunt hebben: Tibet, de studentenprotesten van 1989, maar ook vrijheid van meningsuiting en democratie. Als je het daarover hebt word je gecensureerd, worden je tweets verwijderd, kun je worden ontslagen of veroordeeld, zoals mijn advocaat Xia Ling wegens het verdedigen van mensenrechtenactivisten en het posten van relatief onschuldige tweets."

Dus we hebben een feitelijke 'red line' op het land, en eentje die meer politiek en psychologisch is...
"Ja, en op een bepaalde manier symboliseren ze allebei hoe je verbeeldingskracht, je nieuwsgierigheid, en de noodzaak om je uit te drukken kunnen worden ingeperkt door dat soort restricties. Zeven kilometer rode draad is natuurlijk helemaal niets. Misschien dat het verkeer en de toeristen er een beetje last van hebben. Maar het gaat om het bewustzijn dat de rode lijn het centrum afbakent, ook al zijn er geen echte gevolgen voor de bewegingsvrijheid."

Hoe kwam u op het idee?
"Toen het Amsterdam Light Festival me benaderde, vroeg ik hen voor welke plek het was, en toen gaven ze me een plattegrond waarop de locatie met een rode lijn was gemarkeerd. Toen dacht ik: waarom geef ik ze geen fysieke lijn, in plaats van alleen maar een lijn op een kaart. Daardoor kon ik de mogelijkheden van de rode lijn conceptueel maximaliseren."

Is dat gebied door die rode lijn ook een soort vrijhaven, een asiel misschien wel, voor kunst geworden?
"Het zou zo kunnen werken. Maar elke individuele kunstenaar heeft zijn eigen grenzen waarover hij of zij kan of wil praten. Ook dat is een kwestie van gradaties. Niet alleen maatschappelijk gezien, maar het heeft ook te maken met zelfvertrouwen. Sommige kunstenaars zijn meer volwassen of ervaren in het begrijpen van de implicaties van hun werk."



U bent net zo bekend als kunstenaar, als activist en als media-persoonlijkheid. Zijn dat voor u overlappende gebieden?
"Mijn kunst en mijn activisme vallen 100% samen. In sommige werken is dat duidelijker, in andere meer verborgen. Want veel kunstwerken kunnen een andere, zelfs tegengestelde mening in zich dragen. Maar al mijn activistische uitingen hebben een  esthetische vorm, en al mijn kunst heeft een duidelijke betekenis, emotie en passie. En de kracht van een bestaande esthetiek kan tot op bepaalde hoogte naar activisme of media worden uitgebreid. Dat is natuurlijk niet wat we op school over kunst leren."

Betekent dat dat voor u kunst altijd moreel geladen is?
"Elk esthetisch oordeel is volkomen politiek. Je kunt het niet over de betekenis van kunst hebben zonder moreel geweten. Los daarvan, het feit dat je een mens bent op deze planeet is al compleet politiek. Mensen denken dat ze de meesters van de aarde zijn, wat al een behoorlijk statement is. Dus het is volkomen naïef om te denken dat onze daden niet politiek zijn."

Bedoelt u dat in de Griekse zin van 'polis', het feit dat we altijd tot een sociaalgeografische, sociaalhistorische gemeenschap behoren waaraan we ons niet kunnen onttrekken?
"Precies. Als kunstenaar, en in het bijzonder wanneer je een film maakt, dan heb je een grote verantwoordelijkheid om duidelijk uit te kunnen leggen wat je wilt maken, omdat je in relatie staat tot de maatschappij en de kunstgeschiedenis. Je moet weten waarom dat wat jij wilt maken zoveel interessanter of mooier is dan iets anders. In het bijzonder wanneer je het over schoonheid hebt, want onze ideeën over schoonheid zijn cultureel bepaald. Het westerse schoonheidsideaal wordt de rest van de wereld opgedrongen. Maar misschien betekenen Da Vinci en Rembrandt wel niet zoveel voor de rest van de wereld."

Dat is de discussie over cultureel kolonialisme natuurlijk. Maar uw werken worden over de hele wereld gewaardeerd, dus we zouden het ook over de vraag kunnen hebben of kunst, en esthetische categorieën misschien een universele aanspraak kunnen maken.
"Er is geen universele begrip of waardering van kunst. Zelfs als mensen naar de hemel kijken, dan hebben ze een persoonlijk of cultureel of geografisch begrip van wat de lucht is. Jij kunt naar de sterren kijken, en op andere plekken ter wereld zien ze andere sterren of helemaal geen sterren. In de Chinese stad Chengdu is de lucht zo vervuild dat als mensen als ze de maan willen zien een vliegtuig moeten nemen om boven de smogwolken uit te stijgen. In de Chinese cultuur is de maan van oudsher net zo belangrijk als de zon, dus tijdens het jaarlijkse maan-festival huren rijke mensen een vliegtuig om de maan te zien."

En veroorzaken nog meer vervuiling...
"Hahaha, ja zeker. Waardoor arme mensen zeker nooit de maan zullen zien."

Misschien maak ik nu een enorme denkstap, maar betekent dat als de esthetische ervaring vervuiling kan veroorzaken, kunst ook een vorm van vervuiling van onze waarneming kan zijn?
"Kunst is menselijke vervuiling. Een dier heeft geen begrip van kunst. Mijn katten zijn niet in kunst geïnteresseerd. Ze slaan hun klauwen uit naar mijn kunstwerken."

We hadden het net over de lucht in gaan... Human Flow...
Gaat over menselijkheid...

Maar de film neemt ook afstand van de menselijke nabijheid door al die droneshots.
"Dat is omdat, waar we het eerder over hadden, het een kwestie is van perspectief en verhouding. We gaan naar boven om te kijken vanaf welke afstand we de mens nog kunnen onderscheiden. En tegelijkertijd gebruik ik mijn iPhone om te kijken van hoe dichtbij is kan filmen. Met mijn iPhone kan ik zo dichtbij komen dat ik bijna iemands huid kan aanraken. We kwamen erachter dat als de mens op aarde de drone niet meer kan zien, de drone de mens niet meer kan zien."

In hoeverre is Human Flow het verslag van een artistieke en intellectuele strijd om de vraag te begrijpen: 'Wat is een vluchteling?'
"Het is absoluut een gevecht. Als je wilt begrijpen wat een vluchteling is begin je bij nul. Er zijn geen heldere definities. Wanneer ben je een vluchteling, wanneer ben je verdreven, wanneer ben je een immigrant? Voor mensen van mijn generatie in China zou het niet zo moeilijk moeten zijn om een paspoort aan te vragen, tenzij er zoals in mijn geval andere redenen zijn waarom je niet mag reizen. Maar mensen uit Tibet, of van andere etnische groeperingen zullen zomaar een paspoort krijgen. Nooit. Terwijl tegelijkertijd elk jaar meer dan een miljard mensen in China voor het lentefestival naar huis reist. Dat is een immense hoeveelheid verplaatsingen met verkeersopstoppingen en wat dies meer zij tot gevolg. Dat komt door de afgedwongen arbeidsmigratie van mensen uit landelijke gebieden naar enorme fabriekssteden. En dat is een veelvoud van de mensen die als vluchteling Europa proberen te bereiken."



Zijn deze arbeidsmigranten een vorm van geïnstitutionaliseerde vluchtelingen? "Ja, het zijn inderdaad een ander soort vluchtelingen. Aan de ene kant heb je de Tibetanen voor wie het verboden is om te reizen, en aan de andere kant arbeiders die gedwongen worden om elders in het land te gaan werken en daardoor het grootste gedeelte van hun leven van huis verdreven zijn. China is zo'n enorm land. In Europese begrippen zou het betekenen dat iemand uit Spanje in Polen moet gaan werken. Dus dat zijn geen mensen die door oorlog van huis en haard verdreven zijn, maar ten gevolgde van klassenstrijd en armoede. Als ze niet weggaan overleven ze het niet. Maar ze hebben in ieder geval nog een huis om naar terug te keren. De meeste mensen die ik tijdens het maken van de film heb ontmoet hebben al twintig jaar een vluchtelingenstatus, en geen huis meer om naartoe te gaan. Maar er waren mensen bij die nog steeds hun huissleutels hadden. Hun steden zijn platgebombardeerd, hun straten verdwenen, hun huizen vernietigd, maar ze hebben nog steeds een sleutel voor een deur die ze nooit meer zullen openen. Dus waar hebben we het dan over?"

Nou, dat moet u me maar vertellen. Ik snap waar we het over hadden toen we het over schaal hadden. Maar ik heb toch wat moeite met sommige van de droneshots, behalve degene waarin u de echte ‘mensenstroom' aan de Macedonische grens visualiseert, omdat we dan nog steeds gezichten en andere individuele trekken kunnen herkennen. Maar als u bijvoorbeeld bij dat vluchtelingenkamp in Kenya de lucht in gaat, dan is er een risico dat de afstand van die luchtbeelden ook een zekere afstandelijkheid bij de toeschouwer veroorzaken, misschien zelfs onverschilligheid, omdat ze esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook zo abstract worden dat ze ons letterlijk ‘boven' of ‘buiten' de situatie plaatsen. "Laten ze zeggen dat zelfs een documentaire een gedicht is. Het is niet werkelijk de werkelijkheid. Film geeft je een bepaald vocabulaire om je ideeën over vluchtelingen in je hoofd te structureren. Ik hoop dat dat uiteindelijk tot een vorm van diep begrip kan leiden. Maar er zijn ook veel dingen in de film die heel verwarrend en verontrustend zijn. Dat is ook waarom we kunst nodig hebben. Kunst hoeft nooit iets absoluuts te zeggen. Het is geen religie of propaganda. Kunst suggereert. Het zegt dat iets kan gebeuren. Geeft een mogelijk perspectief."

Zonder nu in de definitiediscussie over wat een documentaire is terecht te komen, maar u gebruikt ook statistieken, cijfers en interview met experts in de film, op een manier die een bepaald ‘geobjectiveerd' perspectief suggereren. Dus de kans bestaat dat een toeschouwer de film niet direct als een gedicht ziet. "De film is geen documentaire of travelogue of essayfilm, en tegelijkertijd is het dat ook allemaal wel. Als kunstenaar ben ik niet in die classificaties geïnteresseerd. Dat is niet mijn taak. Ik ben geïnteresseerd in hoe ik een structuur en een vorm kan vinden die een emotie en een argument kunnen overdragen."

En als activist? Ik neem aan dat u als activist uw feiten op orde wilt hebben. "Op een bepaalde manier ben ik helemaal niet onderlegd genoeg om deze film te maken. Ik was er niet eens echt op voorbereid. Ik ben gewoon maar ergens in het midden begonnen. Ik werd met de vluchtelingencrisis geconfronteerd en realiseerde me dat ik er een film over moest maken. Langzamerhand werd die film groter en groter. En zelfs toen de film af was realiseerde ik me niet dat de filmwereld op een totaal andere manier functioneert dan de kunstwereld. Dat ik naar al die festivals en bioscopen moest gaan om interviews en Q&A's te doen en als expert werd beschouwd. Dat was er ook leuk aan. Dat ik niet precies wist waar ik mee te maken kreeg."

Behalve dat film een massamedium is, dat misschien grotere verantwoordelijkheden met zich meebrengt, als we het schaal en impact hebben? "Voor mij is het niet goed om me te bewust van de impact te zijn. Het is alsof ik eten voor mezelf kook, en opeens arriveren er een paar onverwachte gasten. Dan wordt het een andere activiteit. Voor jezelf maak je misschien een simpel maal, voor je gasten voeg je wat luxere gerechten toe. Maar de betekenis van het koken blijft hetzelfde. Het gaat erom hoe we dat koken begrijpen, hoe we voedsel begrijpen. Hoe we ons tot de normale, alledaagse dingen in de wereld verhouden, hoe we ons ten opzichte van andere mensen gedragen."

Vanuit een kunstpolitiek oogpunt is er misschien nog steeds een verschil tussen een film en een kunstwerk, als we denken aan verspreiding, publiek en begrip. "Natuurlijk is er een verschil. Dat realiseerde ik me toen ik de film net af had. De filmindustrie is immens. Als we het over schaal hebben... het is een totaal andere wereld. Het andere verschil is dat je kunstwerk misschien door een verzamelaar wordt gekocht en zelfs als die er een hoop geld voor neerlegt, dan blijft het nog steeds maar een persoon waar je mee te maken hebt. In de filmbizz moet je je publiek verdienen. Want er gaan miljoenen mensen een kaartje kopen en voor je werk betalen. Dat is een andere verantwoordelijkheid. Film gaat over massa. Dat is waarom al die dictators zo van film houden."

Maar nou weet ik nog steeds niet wat de verantwoordelijkheid van de kunstenaar is? "Deze kunstenaar denkt niet echt dat hij een filmmaker is. Ik vind dat elk individu dezelfde verantwoordelijkheid heeft. Of je nou kunst maakt of voor je dochter zorgt. Misschien wordt zij wel de volgende president en krijgt ze een hoop invloed. Dan kun je haar maar beter als een verantwoordelijk mens opvoeden. In die zin is er geen verschil tussen een klein schilderij en een grote film."



top
Human Flow (Ai Weiwei over)

Januari 2018 #405

Productie
Heino Deckert
Ai Weiwei
Chin-Chin Yap
Regie
Ai Weiwei
Scenario
Chin-Chin Yap
Tim Finch
Boris Cheshirkov
Camera
Murat Bay    
Christopher Doyle    
Lv Hengzhong
Ai Weiwei e.a.
Montage
Niels Pagh Andersen
Menno Boerema
Muziek
Karsten Fundal
Klaus-Peter Beyer

Kleur, 140 minuten

Distributie
Independent Films
Te zien
vanaf 14 december

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Regisseurindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ


A

Wim van der Aar All You Need is Me
Wim van der Aar De Van Waveren Tapes
Jamel Aattache Fighting fish
Aktan Abdikalikov DE AAP
Aktan Abdikalikov BESHKEMPIR
Dominique Abel, Fiona Gordon, Bruno Romy RUMBA
Daniel Abma Transit Havana
Jim Abrahams MAFIA!
Anna Abrahams SOTSGOROD, STEDEN VOOR DE HEILSTAAT
Lenny Abrahamson ADAM & PAUL
Lenny Abrahamson Frank (Lenny Abrahamson over)
Lenny Abrahamson GARAGE
Lenny Abrahamson Room
Marina Abramovic, Matthew Barney, Marco Brambilla, Larry Clark, Gaspar Noé, Richard Prince, Sam Taylor Wood DESTRICTED
J.J. Abrams MISSION: IMPOSSIBLE 3
J.J. Abrams STAR TREK
J.J. Abrams Star Trek Into Darkness
J.J. Abrams Star Wars: The Force Awakens
J.J. Abrams Super 8
Neil Abramson THE RINGMASTER
Alê Abreu The Boy and the World
Alê Abreu O Menino e o Mundo
Naji Abu Nowar Theeb
Hany Abu-Assad HET 14E KIPPETJE
Hany Abu-Assad The Idol
Hany Abu-Assad The Mountain Between Us
Hany Abu-Assad Omar
Hany Abu-Assad PARADISE NOW
Thomas Acda Oh Baby
César Acevedo La tierra y la sombra
Jon Acevski FREDDY THE FROG
Mona Achache LE HÉRISSON
Laurent Achard PLUS QU'HIER, MOINS QUE DEMAIN
Irma Achten BABS
Irma Achten BELLE (Irma Achten)
Irma Achten MARIE ANTOINETTE IS NIET DOOD
Shane Acker 9
Robert Allan Ackerman THE RAMEN GIRL
Robert Allan Ackerman SAFE PASSAGE
Adachi Masao Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
Olivier Adam, Philippe Lioret, Emmanuel Courcol WELCOME
Marcus Adams LONG TIME DEAD
Andrew Adamson THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
Andrew Adamson, Kelly Asbury, Conrad Vernon SHREK 2
Andrew Adamson, Vicky Jenson SHREK
Maren Ade Toni Erdmann
Adel Adelson Sint & Diego en de Magische Bron van Myra
Adel Adelson, Aram Tatu Heksen bestaan niet
Duane Adler Make Your Move
Carine Adler UNDER THE SKIN (Carine Adler)
Nikhil Advani CHANDNI CHOWK TO CHINA
Ben Affleck Argo
Ben Affleck GONE BABY GONE
Ben Affleck Live By Night
Ben Affleck THE TOWN
Rozemyn Afman Hollywood Banker
Alejandro Agresti BUENOS AIRES VICE VERSA
Alejandro Agresti LA CRUZ
Alejandro Agresti DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
Alejandro Agresti THE LAKE HOUSE
Alejandro Agresti UN MUNDO MENOS PEOR
Alejandro Agresti VALENTÍN
Arend Agthe KARAKUM
Per Åhlin Dunderklumpen
Per Åhlin e.a. HET KLEINE SPOOKJE LABAN
Per Åhlin e.a. LABAN HET ALLERLIEFSTE SPOOKJE
Per Åhlin, Alicja Jaworski, Karin Nilsson, Lasse Persson SPOOKTIJD MET LABAN
Karim Aïnouz MADAME SATÃ
Alexandre Aja The 9th Life of Louis Drax
Alexandre Aja The hills have eyes (Alexandre Aja)
Alexandre Aja Horns
Alexandre Aja MIRRORS
Alexandre Aja PIRANHA 3D
Jonas Åkerlund SPUN
Chantal Akerman A COUCH IN NEW YORK
Chantal Akerman La folie Almayer
Farhan Akhtar DON (Farhan Akhtar)
Fatih Akin Auf der anderen Seite
Fatih Akin CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
Fatih Akin Gegen die Wand
Fatih Akin SOUL KITCHEN
Fatih Akin Tschick
Sinan Akkus Evet, I Do!
Barmak Akram THE KABULI KID
Feo Aladag DIE FREMDE
Züli Aladag, Florian Cossen, Christian Schwochow NSU: German History X
Miguel Albaladejo CACHORRO
Vanja d' Alcantara Beyond the Steppes
Yuval Alder Bethlehem
Robert Aldrich Kiss Me Deadly
Tomás Gutiérrez Alea, Juan Carlos Tabío FRESA Y CHOCOLATE
Tomás Gutiérrez Alea, Juan Carlos Tabío GUANTANAMERA
Lexi Alexander HOOLIGANS
Mischa Alexander SPORTMAN VAN DE EEUW
Alexis Alexiou ISTORIA 52
Daniel Alfredson Kidnapping Mr. Heineken
Tomas Alfredson LET THE RIGHT ONE IN
Daniel Alfredson MILLENNIUM 2: THE GIRL WHO PLAYED WITH FIRE
Daniel Alfredson MILLENNIUM 3: GERECHTIGHEID
Tomas Alfredson The Snowman
Daniel Alfredson TIC TAC
Tomas Alfredson Tinker Tailor Soldier Spy
Daniel Algrant Greetings from Tim Buckley
Daniel Algrant NAKED IN NEW YORK
Daniel Algrant PEOPLE I KNOW
Dennis Alink Unknown Brood
Kevin Allen AGENT CODY BANKS 2
Woody Allen ANYTHING ELSE
Elizabeth Allen AQUAMARINE
Woody Allen Blue Jasmine
Woody Allen BULLETS OVER BROADWAY
Woody Allen Café Society
Woody Allen CASSANDRA'S DREAM
Woody Allen CELEBRITY
Woody Allen THE CURSE OF THE JADE SCORPION
Woody Allen DECONSTRUCTING HARRY
Woody Allen EVERYONE SAYS I LOVE YOU
Woody Allen HUSBANDS AND WIVES
Woody Allen Irrational Man (Woody Allen over)
Woody Allen Magic in the Moonlight
Woody Allen MANHATTAN MURDER MYSTERY
Woody Allen MATCH POINT
Woody Allen MELINDA AND MELINDA
Woody Allen Midnight in Paris
Woody Allen MIGHTY APHRODITE
Woody Allen SCOOP
Woody Allen SMALL TIME CROOKS
Woody Allen SWEET AND LOWDOWN
Woody Allen To Rome with Love (Woody Allen over)
Kevin Allen TWIN TOWN
Woody Allen VICKY CRISTINA BARCELONA
Woody Allen WHATEVER WORKS
Woody Allen Wonder Wheel
Roger Allers, Rob Minkoff THE LION KING
Roger Allers, Rob Minkoff Lion King 3D
Merzak Allouache BAB EL-OUED CITY
Merzak Allouache The Repentant (El Taaib)
Merzak Allouache SALUT COUSIN!
Michael Almereyda Experimenter
Michael Almereyda HAMLET
Pedro Almodóvar LOS ABRAZOS ROTOS
Pedro Almodóvar Los amantes pasajeros
Pedro Almodóvar HABLE CON ELLA
Pedro Almodóvar HIGH HEELS
Pedro Almodóvar Julieta
Pedro Almodóvar KIKA
Pedro Almodóvar LIVE FLESH
Pedro Almodóvar LA MALA EDUCACIÓN
Pedro Almodóvar La piel que habito
Pedro Almodóvar TODO SOBRE MI MADRE (ALL ABOUT MY MOTHER)
Pedro Almodóvar VOLVER
Enzo d' Alò DE BLAUWE TREIN
Enzo d' Alò LUCKY EN ZORBA
Lisandro Alonso Jauja (Lisandro Alonso over)
Lisandro Alonso La libertad
Lisandro Alonso Lisandro Alonso Box
Lisandro Alonso LIVERPOOL
Lisandro Alonso LOS MUERTOS
Nathalie Alonso Casale FIGNER, THE END OF A SILENT CENTURY
Nathalie Alonso Casale MEMORY OF THE UNKNOWN
Simen Alsvik e.a. Elias: alle ankers vooruit!
Robert Altman THE COMPANY
Robert Altman COOKIE'S FORTUNE
Robert Altman DR. T AND THE WOMAN
Robert Altman THE GINGERBREAD MAN
Robert Altman GOSFORD PARK
Robert Altman KANSAS CITY
Robert Altman THE PLAYER
Robert Altman A PRAIRIE HOME COMPANION
Robert Altman PRÊT-À-PORTER
Robert Altman SHORT CUTS
Mercedes Alvarez EL CIELO GIRA
Fede Alvarez Don't Breathe
Fede Alvarez Evil Dead
Alejandro Guzmán Alvarez Walking Distance
Christian Alvart CASE 39
Suroosh Alvi, Eddy Moretti HEAVY METAL IN BAGHDAD
Marie Amachoukeli, Claire Burger, Samuel Theis Party Girl
Mathieu Amalric TOURNÉE
Marco Amanta LA SICILIANA RIBELLE
Tata Amaral ANTÔNIA
Raja Amari SATIN ROUGE
Phie Ambo, Sami Saif FAMILY
Gianni Amelio LE CHIAVI DI CASA
Gianni Amelio IL LADRO DI BAMBINI
Gianni Amelio LAMERICA
Alejandro Amenábar ABRE LOS OJOS
Alejandro Amenábar AGORA
Alejandro Amenábar MAR ADENTRO
Alejandro Amenábar THE OTHERS
Alejandro Amenábar Regression
Alejandro Amenábar TESIS
Jean-Pierre Améris Marie Heurtin (Jean-Pierre Améris en Ariana Rivoire over)
Jean-Pierre Améris MAUVAISES FRÉQUENTATIONS
Rabah Ameur-Zaïmeche BLED NUMBER ONE
Jon Amiel COPYCAT
Jon Amiel THE CORE
Jon Amiel CREATION
Jon Amiel THE MAN WHO KNEW TOO LITTLE
Jon Amiel SOMMERSBY
Hossein Amini The Two Faces of January
Ana Lily Amirpour A Girl Walks Home Alone at Night
Willeke van Ammelrooy DE VLINDER TILT DE KAT OP
Sean Anders Daddy's Home
Sean Anders Daddy's Home 2
Allison Anders GAS, FOOD, LODGING
Allison Anders GRACE OF MY HEART
Sean Anders Horrible Bosses 2
Sean Anders SEX DRIVE
Allison Anders, Alexandre Rockwell, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino FOUR ROOMS
Kresten Vestbjerg Andersen, Thorbjørn Christoffersen, Philip Einstein Lipski Ronal The Barbarian
Paul W.S. Anderson ALIEN VS PREDATOR
Paul Thomas Anderson BOOGIE NIGHTS
Wes Anderson BOTTLE ROCKET
Wes Anderson THE DARJEELING LIMITED
Paul W.S. Anderson DEATH RACE
Paul Anderson EVENT HORIZON
Wes Anderson FANTASTIC MR. FOX
Wes Anderson The Grand Budapest Hotel
Paul Thomas Anderson HARD EIGHT
Laurie Anderson Heart of a Dog (Laurie Anderson over)
Lindsay Anderson If...
Paul Thomas Anderson Inherent Vice
Paul Thomas Anderson Junun
Wes Anderson THE LIFE AQUATIC WITH STEVE ZISSOU
Brad Anderson THE MACHINIST
Paul Thomas Anderson MAGNOLIA
Paul Thomas Anderson The Master
Stephen J. Anderson MEET THE ROBINSONS
Wes Anderson Moonrise Kingdom
Paul Anderson MORTAL KOMBAT
Brad Anderson NEXT STOP WONDERLAND
Paul Thomas Anderson Phantom Thread
Paul W.S. Anderson Pompeii
Paul Thomas Anderson PUNCH-DRUNK LOVE
Paul Anderson RESIDENT EVIL
Paul W. S. Anderson RESIDENT EVIL: AFTERLIFE 3D
Paul W.S. Anderson Resident Evil: Retribution
Paul W. S. Anderson Resident Evil: The Final Chapter
Wes Anderson THE ROYAL TENENBAUMS
Wes Anderson RUSHMORE
Paul Anderson SOLDIER
Brad Anderson Stonehearst Asylum
Paul Thomas Anderson THERE WILL BE BLOOD
Paul W.S. Anderson The Three Musketeers (Paul W.S. Anderson)
Brad Anderson TRANSSIBERIAN
Stephen J. Anderson, Don Hall WINNIE THE POOH
Roy Andersson A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence
Roy Andersson SONGS FROM THE SECOND FLOOR
Roy Andersson YOU, THE LIVING
Roberto Andò Le confessioni
Roberto Andò Viva la libertà!
Dree Andrea MR. RIGHT
Mario Andreacchio NAPOLEON
Arild Andresen Company Orheim
Gary Andrews Brandweerman Sam: UFO Alarm
Benedict Andrews Una
Mark Andrews, Brenda Chapman, Steve Purcell Brave
Hélène Angel PEAU D'HOMME, COEUR DE BÊTE
Alessandro Angelini ALZA LA TESTA
Edoardo De Angelis Indivisibli
Theo Angelopoulos ELENI
Theo Angelopoulos L' ÉTERNITÉ ET UN JOUR (MIA ECONIOTITA KE MIA MERA)
Theo Angelopoulos ULYSSES' GAZE
Kenneth Anger THE FILMS OF KENNETH ANGER VOLUME TWO
Lucia Aniello Rough Night (Girls Night Out)
Threes Anna THE BIRD CAN'T FLY
Threes Anna Silent City
Graham Annable, Anthony Stacchi The BoxTrolls
Jean-Jacques Annaud Black Gold (Jean-Jacques Annaud)
Jean-Jacques Annaud ENEMY AT THE GATES
Jean-Jacques Annaud The Last Wolf
Jean-Jacques Annaud SEVEN YEARS IN TIBET
Sérgio Anrade Jonathas' Forest (A floresta de Jonathas)
David Anspaugh MOONLIGHT & VALENTINO
Nimród Antal Metallica: Through the Never
Nimród Antal PREDATORS
Steven Antin BURLESQUE
Urszula Antoniak Beyond Words
Urszula Antoniak Code Blue
Urszula Antoniak NOTHING PERSONAL
Peter Antonijevic SAVIOR
Michelangelo Antonioni BEYOND THE CLOUDS (PAR DELÀ LES NUAGES)
Michelangelo Antonioni IL DESERTO ROSSO
Michelangelo Antonioni LA NOTTE
Michelangelo Antonioni PROFESSIONE: REPORTER
Michelangelo Antonioni, Steven Soderbergh, Wong Kar-wai EROS
Daoud Aoulad-Syad ADIEU FORAIN
Judd Apatow THE 40 YEAR OLD VIRGIN
Judd Apatow FUNNY PEOPLE
Judd Apatow KNOCKED UP
Judd Apatow This is 40
Judd Apatow Trainwreck
Judd Apatow, Paul Rust, Lesley Arfin Love (Judd Apatow, Paul Rust, Lesley Arfin)
Annette Apon Droom & daad
Annette Apon GOLVEN
Annette Apon Ik wil gelukkig zijn
Annette Apon DE MAN MET DE HOND
John Appel DE AS VAN PHOENIX
John Appel JOHNNY MEIJER
John Appel DE LAATSTE OVERWINNING
Serik Aprimov THE HUNTER (Serik Aprimov)
Serik Aprimov TRI BRATA
Michael Apted AMAZING GRACE
Michael Apted BLINK
Michael Apted THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
Michael Apted ENIGMA (Michael Apted)
Michael Apted ENOUGH
Michael Apted EXTREME MEASURES
Michael Apted NELL
Michael Apted THUNDERHEART
Michael Apted Unlocked
Michael Apted THE WORLD IS NOT ENOUGH
Michael Apted, Curtis Hanson Chasing Mavericks
Manuel Guttièrrez Arágon LA VIDA QUE TE ESPERA
Gregg Araki THE DOOM GENERATION
Gregg Araki KABOOM
Gregg Araki MYSTERIOUS SKIN
Gregg Araki NOWHERE
Gregg Araki TOTALLY F***ED UP
Gregg Araki White Bird in a Blizzard
Vicente Aranda CELOS
Vicente Aranda JUANA LA LOCA
Fernando León de Aranoa LOS LUNES AL SOL
Fernando León de Aranoa A Perfect Day
Alfonso Arau COMO AGUA PARA CHOCOLATE
Alfonso Arau A WALK IN THE CLOUDS
Adil El Arbi, Bilall Fallah Black
Adil El Arbi, Billall Fallah Patser
Denys Arcand LES INVASIONS BARBARES
Denys Arcand LOVE AND HUMAN REMAINS
Lluís Arcarazo, Francesc Escribano SALVADOR
Nikolaj Arcel The Dark Tower
Nikolaj Arcel A Royal Affair
Louise Archambault Gabrielle (Louise Archambault)
Francesca Archibugi IL GRANDE COCOMERO
Emile Ardolino SISTER ACT
Daniel Sánchez Arévalo AZULOSCUROCASINEGRO
Raúl Arévalo The Fury of a Patient Man
Daniel Sánchez Arévalo GORDOS
Lesley Arfin, Judd Apatow, Paul Rust Love (2016)
Dario Argento THE PHANTOM OF THE OPERA (Dario Argento)
Dario Argento PROFONDO ROSSO
Dario Argento THE STENDHAL SYNDROME
Dario Argento Suspiria
Michael Arias TEKKONKINKREET
Gonzalo Arijón STRANDED
Adolfo Aristarain LUGARES COMUNES
Neil Armfield CANDY (Neil Armfield)
George Armitage GROSSE POINTE BLANK
Gillian Armstrong CHARLOTTE GRAY
Gillian Armstrong LITTLE WOMEN
Gillian Armstrong OSCAR AND LUCINDA
Morten Arnfred, Lars von Trier THE KINGDOM II (Lars von Trier, Morten Arnfred)
Andrea Arnold American Honey
Andrea Arnold FISH TANK
Andrea Arnold RED ROAD
Andrea Arnold Wuthering Heights
Pascal Arnold, Jean-Marc Barr TOO MUCH FLESH
Andrea Arnold, Jim Frohna, Kimberly Peirce, Jill Soloway I Love Dick
William Arntz, Betsy Chasse, Mark Vicente WHAT THE #$*! DO WE KNOW?!
William Arntz, Betsy Chasse, Mark Vicente WHAT THE BLEEP — DOWN THE RABBIT HOLE
Darren Aronofsky BLACK SWAN
Darren Aronofsky THE FOUNTAIN
Darren Aronofsky mother!
Darren Aronofsky Noah
Darren Aronofsky PI
Darren Aronofsky REQUIEM FOR A DREAM
Darren Aronofsky THE WRESTLER
Guillermo Arriaga THE BURNING PLAIN
Thomas Arslan FERIEN
Miguel Arteta THE GOOD GIRL
Miguel Arteta STAR MAPS
Yann Arthus-Bertrand Human
Natasha Arthy MIRAKEL
Amma Asante Belle (Amma Asante)
Kelly Asbury GNOMEO & JULIET
Kelly Asbury De Smurfen en het verloren dorp
Kelly Asbury, Conrad Vernon, Andrew Adamson SHREK 2
Kelly Asbury, Lorna Cook SPIRIT: STALLION OF THE CIMARRON
Ash (Ashley Baron Cohen) PUPS
Christopher Ashley JEFFREY
Ariadne Asimakopoulos, Maartje Wegdam No Place for a Rebel
Don Askarian AVETIK
Amma Assante A United Kingdom
Amma Assante A WAY OF LIFE
Aditya Assarat WONDERFUL TOWN
Olivier Assayas Après mai
Olivier Assayas CLEAN
Olivier Assayas Clouds of Sils Maria
Olivier Assayas LES DESTINÉES SENTIMENTALES
Olivier Assayas L' EAU FROIDE
Olivier Assayas FIN AOÛT, DÉBUT SEPTEMBRE
Olivier Assayas L' HEURE D'ÉTÉ
Olivier Assayas IRMA VEP
Olivier Assayas PARIS S'EVEILLE
Olivier Assayas Personal Shopper
Alexandre Astier, Louis Clichy Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Cecilia Atán, Valeria Pivato La novia del desierto
Yvan Attal Do Not Disturb (Yvan Attal)
Yvan Attal MA FEMME EST UNE ACTRICE
Richard Attenborough CHAPLIN
Richard Attenborough CLOSING THE RING
Richard Attenborough IN LOVE AND WAR
Richard Attenborough SHADOWLANDS
Mohamed Ben Attia Hedi (Mohamed Ben Attia over)
Philip G. Atwell ROGUE ASSASSIN
Stéphane Aubier, Benjamin Renner, Vincent Patar Ernest & Célestine
Stéphane Aubier, Vincent Patar PANIEK IN HET DORP
Jacques Audiard DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
Jacques Audiard De rouille et d'os
Jacques Audiard Dheepan (Jacques Audiard over)
Jacques Audiard UN HÉROS TRÈS DISCRET
Jacques Audiard UN PROPHÈTE
Jacques Audiard SUR MES LÈVRES
Shona Auerbach DEAR FRANKIE
Bille August THE BEST INTENTIONS
Pernilla August Beyond (Pernialla August)
Bille August GOODBYE BAFANA
Bille August LES MISÉRABLES (Bille August)
Bille August Night Train to Lisbon
Bille August Silent Heart
Bille August SMILLA'S SENSE OF SNOW
Stefan Avalos, Lance Weiler THE LAST BROADCAST
Roger Avary KILLING ZOE
Pupi Avati IL PAPÀ DI GIOVANNA
Roger Avery THE RULES OF ATTRACTION
Julius Avery Son of a Gun
Stephen Avery, William A. Seiter, Irvin Cummings, David Butler SHIRLEY TEMPLE REEKS
Benjamín Ávila Infancia clandestina
Jon Avnet RED CORNER
Jon Avnet RIGHTEOUS KILL
Jon Avnet UP CLOSE AND PERSONAL
Jon Avnet THE WAR
Óskar Thór Axelsson Black's Game
David Ayer Bright
David Ayer End of Watch
David Ayer Fury
David Ayer Sabotage
David Ayer STREET KINGS
David Ayer Suicide Squad
Richard Ayoade The Double (Richard Ayoade)
Richard Ayoade Submarine
Nabil Ayouch ALI ZAOUA
Nabil Ayouch Les chevaux de Dieu
Nabil Ayouch MEKTOUB
Nabil Ayouch Much Loved
Shinji Ayoyama ELI, ELI, LEMA, SABACHTANI?
Shinji Ayoyama EUREKA
Tony Ayres THE HOME SONG STORIES
Negar Azarbadjani Facing Mirrors
Shoja Azari, Shirin Neshat WOMEN WITHOUT MEN
Lisa Azuelos LOL: Laughing Out Loud
Jonas Carpignano A Ciambra
Ai Weiwei Human Flow (Ai Weiwei over)