Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
De negen levers van een dorpsdokter

DR. AKAGI

Japan, 1998 | Shohei Imamura
Hij noemt het zelf zijn filmische testament en Dr. Akagi is dan wel niet Shohei Imamura's beste, maar toch zijn gekste, onvoorspelbaarste, grappigste en meest persoonlijke film geworden. Over levers en overleven.

Dokter Akagi is bezeten van levers. Nee, niet van levens, zoals het een goede arts betaamt, maar van de lever, dat voor het leven zo vitale orgaan. Dokter Lever betekent zijn naam dan ook in het Japans, en hij sjeest de hele dag van de ene naar de andere patiënt met acute hepatitis. De Tweede Wereldoorlog is bijna afgelopen, er zijn niet genoeg medicijnen om ieders leven te redden en zijn patiënten wonen her en der verspreid over een handvol kleine eilandjes van de Japanse archipel.

Clownsblik
Nog nauwelijks bekomen van zijn dagelijkse ziekenmarathon experimenteert Akagi 's nachts met levermonsters en reageerbuisjes, primitieve microscopen en gebarsten petri-schaaltjes om het hepatitis-virus te kunnen isoleren. Daar heeft hij alles voor over. Zelfs als hij daarvoor de lever uit een zojuist begraven man moet stelen. Hij wordt bij die onderneming geholpen door een hartstochtelijke ex-prostituee, een drankzuchtige priester, een aan de morfine verslaafde chirurg en een ondergedoken Hollandse piloot. Een bont gezelschap van 'losers' en 'outcasts', vertrouwde Imamura-personages, tussen wie Akagi met zijn ernst en zijn ambitie niet minder wereldvreemd lijkt.
Tot zover kan de film, die de Japanse filmmaker Shohei Imamura (1926) zelf als zijn filmische testament beschouwt, het beste worden opgevat als een burleske klucht. De dokter rent in zijn keurig crème-witte pak of traditionele kimono met zijn ene hand op zijn hoed en in de andere zijn dokterstas door straatjes en steegjes, laat zich naar een eenzame visser roeien of bezoekt een oude grijsaard die door zijn familie wordt omringd. Ze zijn ziek, ze gaan dood en ze hebben het allemaal aan hun lever. Vrolijke vaudeville-muziek klingelt op de achtergrond en acteur Akira Emoto (die ook de hoofdrol speelde in Imamura's eerder dit jaar uitgebrachte Unagi/The eel) heeft dezelfde verbaasd-verdwaasde blanco clownsblik waarmee Marcello Mastroianni de wereld kon inkijken.

Oprecht leven
Pas wanneer je je gaat afvragen hoe het komt dat alle patiënten het aan hun lever hebben wordt Dr. Akagi gek, onvoorspelbaar, ondoorgrondelijk, grappig en gelaagd. Want waar zou dat aan kunnen liggen? Er is een voor de hand liggende medische verklaring die aangeeft dat acute hepatitis een van de gevolgen van ondervoeding is. En er was inderdaad niet veel te eten in Japan ten tijde van de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. Bovendien is de lever het eerste orgaan dat bij de 'seppuku', de traditionele Japanse zelfmoord, wordt doorstoken. De lever, het leven en overleven worden zo een speelse begrippenkluwen waar Imamura naar hartelust mee kan stoeien en associëren.
De link tussen de oorlog en het krijgshaftige idioom waarin de arts ziekte en dood hoopt te 'overwinnen' en te 'verslaan' is al wat minder subtiel, evenals de paddestoelwolk boven Hiroshima die in de ogen van Akagi prompt de vorm van een lever krijgt. De mens gaat aan zijn eigen zieke wereld ten onder, lijkt Imamura daar heel cultuurpessimistisch te betogen.
Maar Akagi besluit op dat moment in de film iets anders, namelijk om zijn ambitie en tomeloze energie niet langer in te zetten om de oorzaak van het hepatitis-virus te vinden, maar zich gewoon weer te wijden aan waar hij goed in is: het verzorgen en genezen van zieken. Met griepjes en darmkramp, keelpijn en gebroken ledematen. En Akagi's hervonden mededogen is natuurlijk de belangrijkste boodschap die Imamura zijn film meegeeft, die van een alledaags humanisme, een nooit moraliserend 'raison d'être' dat stelt dat we eenvoudig moeten leven en voor elkaar zorgen.
Daarmee en met het feit dat Imamura Akagi modelleerde naar zijn vader, die ook huisarts was, is Dr. Akagi nog niet zijn beste film geworden, wat hij van zijn laatste film had gehoopt, maar wel zijn meest persoonlijke. Dr. Akagi is trouw aan Imamura's zoektocht naar een echt en vooral oprecht leven, dat hij in het boerse, niet verstedelijkte Japan meer terugvond dan in het grotestadsgeweld of de ascetische theeceremonieën waar zijn Japanse collega-filmers hun blik op richten.

Dana Linssen



top
DR. AKAGI

September 1998 #192

Productie
Misa Ino
Koti Matsuda
Regie
Shohei Imamura
Scenario
Shohei Imamura
Daisuke Tengan, gebaseerd op een roman van Ango Sakaguchi
Camera
Shigeru Komatsubara
Art direction
Hisao Inagaki
Montage
Hajime Okayasu
Muziek
Yosuke Yamasita
Met
Akira Emoto
Kumiko Aso
Jyuro Kara
Masanori Sera
Jacques Gamblin
Keiko Matzuzaka
Misa Shimizu

Kleur, 128 minuten

Distributie
NFM Distributie
Te zien
vanaf 27 augustus

Regisseurindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ


I

Armando Iannucci The Death of Stalin
Armando Iannucci IN THE LOOP
Armando Iannucci THE THICK OF IT
Leon Ichaso BITTER SUGAR
Leon Ichaso THE FEAR INSIDE ME
Ab van Ieperen DE NIETSNUT
Kohei Igarashi, Damien Manivel Takara — La nuit où j'ai nagé
Álex de la Iglesia 800 BALAS
Álex de la Iglesia ACCION MUTANTE
Álex de la Iglesia BALADA TRISTE DE TROMPETA
Álex de la Iglesia LA COMUNIDAD
Álex de la Iglesia CRIMEN FERPECTO
Álex de la Iglesia EL DIA DE LA BESTIA
Álex de la Iglesia PERDITA DURANGO
Bernie IJdis A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Bernie IJdis Hoy como ayer
Bernie IJdis JALAN RAYA POS (DE GROOTE POSTWEG)
Bernie IJdis RIVIERA HOTEL
Im Kwon-Taek CHUNHYANG
Im Kwon-Taek SOPYONJE
Im Sang-soo THE HOUSEMAID
Hiroyuki Imaishi DEAD LEAVES
Shohei Imamura DR. AKAGI
Shohei Imamura UNAGI
Shohei Imamura VENGEANCE IS MINE
Shohei Imamura WARM WATER UNDER A RED BRIDGE
Markus Imhoof More Than Honey
Michael Imperioli THE HUNGRY GHOSTS
In-soo Radstake PARRADOX
Alejandro Gonzáles Iñárritu 21 GRAMS
Alejandro Gonzáles Iñárritu AMORES PERROS
Alejandro González Iñárritu BABEL
Alejandro González Iñárritu Birdman
Alejandro González Iñárritu BIUTIFUL
Alejandro González Iñárritu The Revenant
Eva Ionescu I'm Not a F**king Princess
Otar Iosseliani ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Otar Iosseliani BRIGANDS, CHAPITRE VII
Otar Iosseliani LA CHASSE AUX PAPILLONS
Otar Iosseliani JARDINS EN AUTOMNE
Otar Iosseliani LUNDI MATIN
Pablo Iraburu, Harkaitz Martinez de San Vicente, Igor Otxoa NÖMADAK TX
John Irvin CITY OF INDUSTRY
John Irvin THE FINE ART OF LOVE
John Irvin A MONTH BY THE LAKE
John Irvin SHINER
John Irvin WIDOW'S PEAK
James Isaac JASON X: FRIDAY THE 13TH, PART 10
Kris Isacsson DOWN TO YOU
Robert Iscove SHE'S ALL THAT
Ifa Isfansyah One Day When the Rain Falls (Rumah dan musin hujan)
Timur Ismailov BINGO
Ángel Isquierdo DRAKENHEUVEL
Aline Isserman L' OMBRE DU DOUTE
Jûzô Itami Tampopo
Guillaume Ivernel, Arthur Qwak DRAKENJAGERS
James Ivory THE GOLDEN BOWL
James Ivory Howards End
James Ivory JEFFERSON IN PARIS
James Ivory THE REMAINS OF THE DAY
James Ivory SURVIVING PICASSO
Keenen Ivory Wayans SCARY MOVIE
Keenen Ivory Wayans SCARY MOVIE 2
Kenji Iwamoto MONKEYS IN PARADISE