Western
Ubiquity
More Human Than Human
The Third Murder
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena
Gedachteloze gewoontes De mens is een eiland in een absurde wereld

LUNDI MATIN

Frankrijk, 2002 | Otar Iosseliani
Op lakonieke wijze laat Otar Iosseliani in Lundi matin de bewoners van een Frans dorp voortmodderen.

Vincent is rond de vijftig, getrouwd, heeft twee zoons, verdient zijn geld als lasser in een fabriek en mag in de avonduren graag schilderen. Hij leidt dit niet onaardige bestaan in een Frans dorp waar de postbode stiekem de brieven leest en de priester naar meisjes gluurt. Vincent woont met vrouw, zoons en oude moeder in een oud huis waarvan de dakgoot steeds stuk gaat. Iedere maandagochtend vertrekt hij naar zijn werk op dezelfde manier als zijn collega's naar dat werk vertrekken. De broodtrommel in de handen gedrukt, de sigaret weer uit als hij de fabriek bereikt. Als hij 's avonds thuiskomt moppert zijn vrouw over de dakgoot en sturen zijn zoons hem hun kamer uit. Ze hebben meer belangstelling voor zijn tekeningen van vroeger, dan voor de man van nu die naar hun bezigheden informeert.
Tot zover kan het met Vincents leven nog alle kanten op. Alleen voor een hoofdpersoon in een film van de in Georgië geboren en naar Frankrijk uitgeweken Otar Iosseliani liggen er toch wel wat beperkingen. De mens is een eiland, meent Iosseliani. Gedoemd tot ongeluk in een absurde wereld. Voorbestemd alleen te zijn in een ruimte vol met mensen. Het leven vullend met gedachteloze gewoontes en ingesleten rituelen. Er wordt ook altijd bar weinig gesproken in Iosseliani's films. Zelfs in Lundi matin waarin de regisseur zich tegen de gewoonte in grotendeels tot de leden van een enkele familie beperkt, zijn dialogen schaars. Deze familieleden scheren in het dagelijks leven al net zo blind langs elkaar heen, als de wat wijder vertakte groep streekgenoten in zijn voorlaatste film Adieu, plancher des vaches!.

Rammelende fiets
Als geen ander weet Iosseliani wel raad met het thema van monotonie en sleur. We hoppen met de camera argeloos van de een naar de ander, zonder er lang te verwijlen, al net zo onthecht als de figuren in de film. Niets kan hun routine doorbreken. En er zijn gewoontegetrouw in Iosseliani's absurd-realistische universum toch voldoende vreemde voorvallen die een mens op zijn minst zouden moeten verbazen. Een krokodil in de tuin, een terugkerende zakkenroller, een jeugdvriend in travestie. Genoeg om een normaal leven ietwat in de war te schoppen, maar in Lundi matin is het iedereen om het even.
Toch maakt die universele onverschilligheid van Lundi matin geen zwaarmoedige, monotone of saaie film. Er schuilt eerder goedmoedigheid en iets lakonieks in de wijze waarop Iosseliani zijn personages almaar laat voortmodderen. Het idiote is zelfs dat dit voortkabbelende, keuvelende plattelandsbestaan eigenlijk niet zo heel ver weg staat van een Franse idylle als Tati's Jour de fête, inclusief de op een rammelende fiets rondtoerende postbode, de voyeuristische priester en de flirtende scholieren. Niets mis mee, denk je stiekem als je ziet hoe het eten zonder woorden naar oma wordt gebracht en hoe de jongeren steeds dezelfde rondjes fietsen. Aangenaam overzichtelijk. Prettig voorspelbaar. Een niet onaardig bestaan. Maar dan vergis je je toch in Iosseliani, de revolutionair. Dergelijke nostalgie is aan hem niet besteed. En dus merkt een voorbijtrekkende waarzegster zomaar op dat Vincents vrouw niet van haar man noch van haar kinderen houdt. En richten de vandalen die op straat een vrouw molesteren hun klappen dan maar op Vincent als hij tussenbeide komt.

Jann Ruyters



top
LUNDI MATIN

Oktober 2002 #237

Productie
Martine Marignac
Maurice Tinchant
Roberto Cicutto
Luigi Musini
Regie, scenario en montage
Otar Iosseliani
Camera
William Lubtchansky
Muziek
Nicholas Zourabichvilli
Met
Jacques Bidou
Anne Kravz-Tarnavsky
Pascal Chanal
Anna Lamour-Flori

Kleur, 122 minuten

Distributie
C-Films
Te zien
vanaf 10 oktober

Regisseurindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ


I

Armando Iannucci The Death of Stalin
Armando Iannucci IN THE LOOP
Armando Iannucci THE THICK OF IT
Leon Ichaso BITTER SUGAR
Leon Ichaso THE FEAR INSIDE ME
Ab van Ieperen DE NIETSNUT
Álex de la Iglesia 800 BALAS
Álex de la Iglesia ACCION MUTANTE
Álex de la Iglesia BALADA TRISTE DE TROMPETA
Álex de la Iglesia LA COMUNIDAD
Álex de la Iglesia CRIMEN FERPECTO
Álex de la Iglesia EL DIA DE LA BESTIA
Álex de la Iglesia PERDITA DURANGO
Bernie IJdis A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Bernie IJdis Hoy como ayer
Bernie IJdis JALAN RAYA POS (DE GROOTE POSTWEG)
Bernie IJdis RIVIERA HOTEL
Im Kwon-Taek CHUNHYANG
Im Kwon-Taek SOPYONJE
Im Sang-soo THE HOUSEMAID
Hiroyuki Imaishi DEAD LEAVES
Shohei Imamura DR. AKAGI
Shohei Imamura UNAGI
Shohei Imamura VENGEANCE IS MINE
Shohei Imamura WARM WATER UNDER A RED BRIDGE
Markus Imhoof More Than Honey
Michael Imperioli THE HUNGRY GHOSTS
In-soo Radstake PARRADOX
Alejandro Gonzáles Iñárritu 21 GRAMS
Alejandro Gonzáles Iñárritu AMORES PERROS
Alejandro González Iñárritu BABEL
Alejandro González Iñárritu Birdman
Alejandro González Iñárritu BIUTIFUL
Alejandro González Iñárritu The Revenant
Eva Ionescu I'm Not a F**king Princess
Otar Iosseliani ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Otar Iosseliani BRIGANDS, CHAPITRE VII
Otar Iosseliani LA CHASSE AUX PAPILLONS
Otar Iosseliani JARDINS EN AUTOMNE
Otar Iosseliani LUNDI MATIN
Pablo Iraburu, Harkaitz Martinez de San Vicente, Igor Otxoa NÖMADAK TX
John Irvin CITY OF INDUSTRY
John Irvin THE FINE ART OF LOVE
John Irvin A MONTH BY THE LAKE
John Irvin SHINER
John Irvin WIDOW'S PEAK
James Isaac JASON X: FRIDAY THE 13TH, PART 10
Kris Isacsson DOWN TO YOU
Robert Iscove SHE'S ALL THAT
Ifa Isfansyah One Day When the Rain Falls (Rumah dan musin hujan)
Timur Ismailov BINGO
Ángel Isquierdo DRAKENHEUVEL
Aline Isserman L' OMBRE DU DOUTE
Guillaume Ivernel, Arthur Qwak DRAKENJAGERS
James Ivory THE GOLDEN BOWL
James Ivory Howards End
James Ivory JEFFERSON IN PARIS
James Ivory THE REMAINS OF THE DAY
James Ivory SURVIVING PICASSO
Keenen Ivory Wayans SCARY MOVIE
Keenen Ivory Wayans SCARY MOVIE 2
Kenji Iwamoto MONKEYS IN PARADISE