Western
Ubiquity
More Human Than Human
The Third Murder
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena
De wonderlijke loutering van een slecht mens

BIUTIFUL

Spanje/Mexico, 2010 | Alejandro González Iñárritu
Alejandro González Iñárritu (amores perros, babel) is een virtuoze filmmaker en een krachtpatser, maar met biutiful overspeelt hij zijn hand.

Vorig maand was in Eye een retrospectief te zien van de in 2003 gestorven Franse filmmaker Maurice Pialat. Misschien is van gogh, een portret van de laatste levensmaanden van de schilder, zijn indrukwekkendste film. De film is doortrokken van Pialats afkeer van romantische en dramatische opsmuk. Als Vincent van Gogh aan het einde in een kaal kamertje in een pension sterft, is dat geen dramatische, maar een banale gebeurtenis: hij blaast zijn laatste adem uit en dat was dat. Geen heldere inzichten op het sterfbed, geen loutering. Het werk van de Mexicaanse filmmaker Alejandro González Iñárritu staat diametraal tegenover deze sobere benadering. Het verschil is niet alleen een kwestie van stijl — Iñárritu's films zijn wervelwinden — maar ook van levensopvatting. Pialat zag geen diepere betekenis in het leven. In zijn films botsen mensen als atomen op elkaar, met onvoorspelbaar resultaat en zonder diepere betekenis. In Iñárritu's films botsen mensen ook op elkaar, maar nooit zonder een bedoeling. In zijn films hangt alles in een zinvol geheel samen. Bij Pialat moeten we het doen met de zichtbare wereld, bij Iñárritu ligt achter de zichtbare wereld een verborgen, spirituele wereld. Bij Pialat veranderen de personages niet — een klootzak blijft een klootzak — bij Iñárritu worden ze gelouterd.

Zwaar aangezet
Iñárritu's benadering leverde de overrompelende drama's amores perros en babel op, maar ook het gekunstelde 21 grams. En nu is er biutiful, Iñárritu's eerste film na de breuk met zijn vaste scenarist Guillermo Arriaga. Verdwenen is de mozaïekstructuur, want biutiful draait om één personage. De film speelt zich af in een verloederde oude wijk in Barcelona, waar dertiger Uxball tot zijn nek in de schimmige en criminele activiteiten zit. Hij is betrokken bij drugsdeals en helpt louche werkgevers aan illegale arbeiders. Hij is het type man dat altijd met een verfrommeld stapeltje bankbiljetten in zijn broekzak rondloopt, omdat er altijd wel iets met geld gladgestreken moet worden. Uxballs privéleven oogt ook niet zonnig: zijn manisch-depressieve vrouw kan het leven niet aan, zodat hij er alleen voor staat in de opvoeding van zijn twee kinderen. De goden lijken zich definitief tegen hem te keren als hij te horen krijgt dat hij kanker heeft. De artsen geven hem nog twee maanden. Het lijkt genoeg ellende voor drie films, maar Iñárritu tovert nog een gruwelijk drama uit de hoed. En dan blijkt het verschil tussen een filmmaker als Pialat en Iñárritu: in een film van de Fransman zou Uxball sterven als een belabberde vader en een crimineel, maar Iñárritu stuurt hem op een louteringstraject. In het zicht van de dood komt zijn geweten tot leven. Dat de film hier op een dun melodramatisch koord belandt, valt ook door de geweldenaar Javier Bardem, die als Uxball zichzelf weer overtreft, niet te verdoezelen. Ook Iñárritu's overdonderende visuele stijl versterkt het gevoel dat we naar een zwaar aangezet, geforceerd drama over schuld en boete kijken. Wie vertelt Iñárritu dat less more is?

Jos van der Burg



top
BIUTIFUL

Februari 2011 #329

Productie
Fernando Bovaira
Alejandro González Iñárritu
John Kilik
Regie
Alejandro González Iñárritu
Scenario
Alejandro González Iñárritu
Armando Bo
Nicolás Giacobone
Camera
Rodrigo Pietro
Montage
Stephen Mirrione
Art direction
Brigitte Broch
Muziek
Gustavo Santaolalla
Met
Javier Bardem
Maricel Álvarez
Hanaa Bouchaib
Eduard Fernández
Guillermo Estralla

Kleur, 147 minuten

Distributie
A-Film
Te zien
vanaf 3 februari

Regisseurindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ


I

Armando Iannucci The Death of Stalin
Armando Iannucci IN THE LOOP
Armando Iannucci THE THICK OF IT
Leon Ichaso BITTER SUGAR
Leon Ichaso THE FEAR INSIDE ME
Ab van Ieperen DE NIETSNUT
Álex de la Iglesia 800 BALAS
Álex de la Iglesia ACCION MUTANTE
Álex de la Iglesia BALADA TRISTE DE TROMPETA
Álex de la Iglesia LA COMUNIDAD
Álex de la Iglesia CRIMEN FERPECTO
Álex de la Iglesia EL DIA DE LA BESTIA
Álex de la Iglesia PERDITA DURANGO
Bernie IJdis A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Bernie IJdis Hoy como ayer
Bernie IJdis JALAN RAYA POS (DE GROOTE POSTWEG)
Bernie IJdis RIVIERA HOTEL
Im Kwon-Taek CHUNHYANG
Im Kwon-Taek SOPYONJE
Im Sang-soo THE HOUSEMAID
Hiroyuki Imaishi DEAD LEAVES
Shohei Imamura DR. AKAGI
Shohei Imamura UNAGI
Shohei Imamura VENGEANCE IS MINE
Shohei Imamura WARM WATER UNDER A RED BRIDGE
Markus Imhoof More Than Honey
Michael Imperioli THE HUNGRY GHOSTS
In-soo Radstake PARRADOX
Alejandro Gonzáles Iñárritu 21 GRAMS
Alejandro Gonzáles Iñárritu AMORES PERROS
Alejandro González Iñárritu BABEL
Alejandro González Iñárritu Birdman
Alejandro González Iñárritu BIUTIFUL
Alejandro González Iñárritu The Revenant
Eva Ionescu I'm Not a F**king Princess
Otar Iosseliani ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Otar Iosseliani BRIGANDS, CHAPITRE VII
Otar Iosseliani LA CHASSE AUX PAPILLONS
Otar Iosseliani JARDINS EN AUTOMNE
Otar Iosseliani LUNDI MATIN
Pablo Iraburu, Harkaitz Martinez de San Vicente, Igor Otxoa NÖMADAK TX
John Irvin CITY OF INDUSTRY
John Irvin THE FINE ART OF LOVE
John Irvin A MONTH BY THE LAKE
John Irvin SHINER
John Irvin WIDOW'S PEAK
James Isaac JASON X: FRIDAY THE 13TH, PART 10
Kris Isacsson DOWN TO YOU
Robert Iscove SHE'S ALL THAT
Ifa Isfansyah One Day When the Rain Falls (Rumah dan musin hujan)
Timur Ismailov BINGO
Ángel Isquierdo DRAKENHEUVEL
Aline Isserman L' OMBRE DU DOUTE
Guillaume Ivernel, Arthur Qwak DRAKENJAGERS
James Ivory THE GOLDEN BOWL
James Ivory Howards End
James Ivory JEFFERSON IN PARIS
James Ivory THE REMAINS OF THE DAY
James Ivory SURVIVING PICASSO
Keenen Ivory Wayans SCARY MOVIE
Keenen Ivory Wayans SCARY MOVIE 2
Kenji Iwamoto MONKEYS IN PARADISE