La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
Rolf Orthel: Het geluk ligt in kou en sneeuw

ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY

Nederland, 1995 | Rolf Orthel
Rolf Orthel (59) mocht vijfentwintig jaar geleden als regie-assistent mee met Bert Haanstra naar de Zuidpool om pinguins en albatrossen te filmen voor Bij de beesten af. Behalve met opnamen kwam Orthel thuis met een hevige passie voor het ijskoude, besneeuwde continent. Twintig jaar later keerde hij twee keer drie maanden terug naar de Zuidpool. Het resultaat is de lange documentaire Antarctica, a ticket to eternity, die gaat over mensen die gefascineerd zijn door dit gebied. Orthel: "Het op een rigoureuze manier alleen zijn met je eigen gedachten werkt zeer verhelderend."

Wie denkt in Orthel een fysieke krachtpatser aan te treffen, vergist zich. De bijna zestigjarige poolreiziger, behalve filmmaker ook producent en docent aan de Nederlandse Film en Televisie Academie, is tenger van gestalte en maakt een vermoeide indruk. Het kost dan ook moeite om hem in gedachten bezig te zien op het woeste Antarctica, waarin het aankomt op het verdragen van fysieke ontberingen. Dat leerden we althans vroeger op school. Is de Zuidpool niet meer iets voor de avontuurlijke jongens van de sportschool? Orthel lacht eens flink om dit ouderwetse en romantische beeld. "Dat beeld is geënt op de heroïsche ontdekkingsreizen naar de Zuidpool, maar die tijd is voorbij. Dat grote avontuur is voor ons niet meer weggelegd, al suggeren talloze films over Antarctica nog steeds alsof er niets is veranderd. Het is het soort film dat nooit vergeet te vermelden dat de Zuidpool de koudste, winderigste, hoogste en droogste plek is op aarde. Het is niet onwaar, maar deze films maken van dit gegeven altijd zo'n vreselijk nummer."
Orthel benadrukt per se niet zo'n heroïsche, dramatische film te hebben willen maken. "Ik kan dat niet maken omdat het nergens op slaat, het appeleert aan iets dat niet meer bestaat. De huidige situatie is totaal onvergelijkbaar met vroeger: jaarlijks gaan er tussen de vijf- en tienduizend toeristen naar Antarctica plus een flink aantal wetenschappers en die zetten daarmee echt hun leven niet op het spel. Ik heb wel eens gezegd dat koude handen mijn grootste fysieke ontbering waren."

Sneeuwval
Goed, het ging Orthel dus niet om bevroren ledematen en scheurbuik, maar waar was het hem dan wel om te doen? Hij hoeft niet lang na te denken: "Vroeger ging het om fysieke ontberingen, nu om een geestelijke zwerftocht, onze moderne manier van avonturen beleven. Dat is de leidraad in mijn film, die — het klinkt wat zwaar — is opgezet als een licht-essayistisch betoog." In een lange uiteenzetting, waarin de woorden eenzaamheid en witte vlakte sleutelwoorden zijn, gaat hij in op zijn fascinatie voor de Zuidpool. Na een minuut of vijf onderbreekt hij zichzelf: "Misschien heb ik nog steeds niet het essentiële verteld. Het komt erop neer, dat ik het verrukkelijk vind, om zo nu en dan alleen te zijn, weg te zijn van plekken waar veel mensen zijn. Waarom ik die eenzaamheid zoek? De een vindt het oog in oog staan met een type eeuwigheid dat we hier niet kennen misschien een vreselijke ervaring, maar ik vind het fantastisch. Het is iets gevoelsmatigs, de een wil dat beleven, de ander niet."
Als antwoord op de vraag wat hij dan precies beleeft, haalt Orthel een herinnering op: "In 1971 was ik met Haanstra bezig op een klein eilandje albatrossen te filmen toen het plotseling slecht weer werd. Het begon te sneeuwen en we konden niet verder werken. Ik ben toen in mijn eentje een wandeling over dat eiland gaan maken, daalde een aantal rotshellingen af en kwam beneden bij de zee terecht. Daar stond ik van God en iedereen verlaten in die sneeuwval. Dat was een grootse ervaring, omdat ik op dat moment volledig individu was. Er was niets tussen mijzelf en deze witte wereld, geen andere mensen, geen maatschappij, alleen maar ikzelf." Lachend: "Dat is toch een heel andere ervaring dan wandelen op de keurig uitgestippelde voetpaden op de Utrechtse Heuvelrug."

Jongensavontuur
Een flink deel van Antarctica bestaat uit beelden van een groepje wetenschappers op de Zuidpool. De film heeft weinig aandacht voor hun wetenschappelijke werk, maar is vooral geïnteresseerd in de manier waarop de mannen hun geïsoleerde verblijf — voor sommigen drie maanden, voor anderen anderhalf jaar — beleven. De stem van Orthel becommentarieert als voice-over in niet accentloos Engels ("Dat is een bewuste keuze, ik wil geen glad, maar persoonlijk commentaar") de gebeurtenissen. We zien een mannengemeenschap, wat beelden oplevert met een hoog 'kazernegehalte': jolijt aan de bar over vrouwen, stoere praat en dronkemansgezang, afgewisseld met uitingen van kameraadschap. Orthel: "Ik wilde geen reportage maken over het werk dat daar gebeurt — niet dat ik neerkijk op een interessant wetenschappelijk filmverslag — maar het ging mij om iets anders. Ik wilde weten wat die mannen ervaren. Je hebt gelijk dat die beelden een soort 'kazernesfeer' oproepen, maar het is toch grappig om te zien, dat volwassen mannen weer jongetjes worden?"
De opmerking dat voor zulke beelden niet afgereisd hoeft te worden naar de Zuidpool, maar een bezoek aan een willekeurige Nederlandse kazerne volstaat, doet Orthel opveren: "Het gaat toch niet alleen daarom? Waarom gaan die mannen naar de Zuidpool? Ik zie het als een zwerftocht, een odyssee. Jij vindt dat een romantisch idee? Natuurlijk, voor sommigen van die mannen zal dat idee helemaal niet spelen, voor hen zal het meer een jongensavontuur zijn. Maar dat is toch ook prachtig? Je komt daar oudere heren tegen, die al hun hele leven bij de British Antarctic Survey werken. Zij zien er volwassen uit, maar ergens in hen brandt een soort vuur, dat maar niet dooft. Dat is toch schitterend? Maar bij anderen is er wel degelijk sprake van een soort persoonlijke zwerftocht."
Tot welke resultaten zo'n zwerftocht leidt? Orthel: "Het verblijf daar heeft invloed op je denken, of je nu wilt of niet. Voor mij was essentieel dat je een ander tijdsbesef krijgt. De begrippen weekend en vrije tijd bestaan op Antarctica niet meer. Je doet daar de dingen die je wilt doen en dat geeft een geweldig vrijheidsgevoel. Dat zorgt er ook voor dat je op gedachten komt die je in Amsterdam niet zo gemakkelijk zult toelaten."

Walvisindustrie
Het wegvallen van de traditionele poolheroïek stelde Orthel wel voor het probleem dat hij geen dramatische kapstok had voor zijn film. Orthel: "Dat vond ik niet erg, omdat ik het in mijn film juist over die kunstmatige dramatiek wil hebben. Antarctica moet een vertelling zijn, die laat zien wat er werkelijk gebeurt, hij moet niet het dramatische gebeuren opblazen, want dat is vals." Het gebrek aan ouderwetse dramatiek heeft Orthel overigens deels ondervangen door een nieuwe, meer eigentijdse vorm van dramatiek: hoe beleven de geliefden thuis de afwezigheid van hun mannen? De film bevat een uitvoerig interview met een vrouw, die anderhalf jaar gescheiden leeft van haar man, waarna de film als dramatische climax zijn thuiskomst toont. Orthel: "Ik vond dat een noodzakelijk contrapunt in de film. Die vrouw geeft een kant van de zaak weer die vaak onderbelicht blijft. Mijn film wil aanzetten tot denken, ook hierover. Denk eens aan die poolonderzoekers van vroeger. Die gingen niet voor een jaartje weg, maar voor twee, drie of vier jaar en ondertussen zaten die vrouwen maar thuis. Daar zijn ook wel eens huwelijken op gestrand."
Een andere lijn in de film is het gedoe rond het al of niet mee mogen doen van vrouwen in expedities naar het Zuidpoolgebied. Orthel vond een brief uit 1911 van een Australisch meisje, dat zich aanbood voor een poolexpeditie. In de enige, regelmatig terugkerende, gedramatiseerde scènes in de film zien we haar regelmatig thuis in haar kamer. Tot een reis komt het niet. Orthel: "De Zuidpool was altijd een mannenaangelegenheid, dus dat meisje had geen schijn van kans om mee te mogen. Dat wil ik laten zien en ook dat het nu anders is, al verschilt dat nogal per land. In Australië wordt actief geadverteerd om vrouwen te werven voor Poolonderzoek, maar bijvoorbeeld in Engeland mag er heel af en toe eens een vrouw mee. Ook de Duitsers weten geen raad met gemengde expedities, en stuurden een paar jaar geleden daarom maar een 'all women expedition'."
Bij een essayistische film hoort een terugblik op het verleden. Antarctica bevat intrigerende archiefbeelden van de vroegere bloeiende walvisindustrie op de Zuidpool. Aan de rand van het continent stonden fabrieken, die enorme aantallen walvissen verwerkten. Met deze industriële activiteit was het gedaan toen in de jaren dertig walvisschepen zelf drijvende fabrieken werden. Archiefbeelden van rokende fabrieken worden afgewisseld met beelden van vervallen industriële ruïnes, waarin zij zijn veranderd. Als het aan Orthel had gelegen, had hij nog ouder archiefmateriaal getoond. "Er bestaat prachtig materiaal uit het begin van deze eeuw, maar dat werd te kostbaar. Er zijn prachtige beelden van de expeditie van de ontdekkingsreiziger Shackleton, maar daar vroeg men zoveel geld voor, dat was niet haalbaar. Ja, ook speelde een rol dat Peter Delpeut veel van dat materiaal al had gebruikt in zijn film The forbidden quest. Ik heb dit probleem opgelost door de oudste periode met foto's te documenteren."

Wetenschapsfilosofie
Orthel is niet alleen documentairemaker, hij produceert ook films. Tot zijn 'stal' behoren filmmakers als Heddy Honigmann, Kees Hin, Anette Apon, Paul Cohen en Yolanda Entius. Is dat niet een beetje veel werk voor één man? Orthel: "Ik behoor nog net tot de filmgeneratie die geleerd heeft alles zelf te doen. Ik heb dat vooral meegekregen van Haanstra, waar ik niet letterlijk maar wel figuurlijk ben begonnen. Wat Haanstra voor mij betekent? Hij is voor mij niet zozeer inhoudelijk maar wel als vakman een voorbeeld. Het is fantastisch om jarenlang iemand een ambacht op een kundige en betrokken manier te zien uitoefenen." Opgegroeid als filmmaker in de jaren zestig, is nostalgie Orthel niet vreemd. "Je bent altijd geneigd om te idealiseren, maar ik vind het niet echt leuk meer in de filmwereld. Wat ik mis is een levendige onderlinge uitwisseling van ideeën met collega's. In andere landen tonen bevriende collega's hun werkkopieën aan elkaar met de vraag om kritiek, maar hier gebeurt dat nauwelijks."
Weinig vrolijk werd Orthel ook van het Nederlands Fonds voor de Film dat nauwelijks meefinancierde aan Antarctica. "Zij hebben alleen betaald voor een 35 mm bioscoopkopie, want zij vonden het project niet interessant. De film is te danken aan Henk Suer van de NOS en het Stimuleringsfonds."
"Dat is bijna niet te beantwoorden", zegt hij op de vraag of hij nog steeds terugverlangt naar het witte continent. "Het onderwerp waar je je mee bezighoudt is een spiegel voor jezelf, waardoor je voortdurend verandert. Wat ik nu zou willen is mijn ervaringen op Antarctica omzetten in een film over wetenschapsfilosofie, over hoe in de loop van de tijd het kijken naar een onderwerp, zoals het ijs op de Zuidpool, evolueert. Ja, het is waar, ik kom dan op het terrein van Wim Kayzer. Ik weet niet of dat wel mag."

Jos van der Burg



top
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY

Oktober 1995 #160

Produktie, regie en scenario
Rolf Orthel
Camera
Peter Brugman
Geluid
Rolf Orthel
Montage
Kees Linthorst

Kleur, 92 minuten

Distributie
Argus Film
Te zien
vanaf 19 oktober

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
All Eyez on Me
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
L' amant double
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE
ANGIE
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST
ANGST
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
Annabelle: Creation
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS
ATLANTIS
ATM
Atmen
Atomic Blonde
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS
The Avengers
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR