I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Samira Makhmalbaf: Ik wil de mensen naar zichzelf laten kijken

DE APPEL (SIB)

Iran/Frankrijk, 1998 | Samira Makhmalbaf
De appel vertelt het opvallende verhaal van een twaalfjarige tweeling, die sinds hun geboorte het huis niet mocht verlaten — hun vader hield hen angstvallig opgesloten. Even opvallend als het waargebeurde verhaal is het feit dat deze film, die het afgelopen jaar een zegetocht maakte langs verschillende internationale festivals, werd geregisseerd door een achttienjarig Iraans meisje. "Natuurlijk is het moeilijk om als vrouw een film te maken in Iran. Maar zoals je hebt kunnen zien is het niet onmogelijk."

Voor de promotie van haar film De appel reisde Samira Makhmalbaf al de hele wereld over. Na de filmfestivals van onder meer Cannes, New York, São Paulo, Tokio en Locarno is het de beurt aan Rotterdam, waar ze zich na drie dagen vol interviewafspraken met een opmerkelijke welwillendheid, zij het enigszins vermoeid, aan weer een vragenlijstje onderwerpt. Het is niet verwonderlijk dat zoveel journalisten de inmiddels negentienjarige Makhmalbaf willen spreken. Alles aan haar wekt nu eenmaal interesse op: haar film, haar leeftijd, haar afkomst.
Samira is de oudste dochter van de befaamde Iraanse filmmaker Mohsen Makhmalbaf (regisseur van onder meer Gabbeh en Salaam Cinema), en ze doet niet geheimzinnig over de rol die haar vader speelde bij het maken van De appel. "Om te beginnen denk ik dat ik mijn liefde voor film van mijn ouders heb meegekregen. Toen ik geboren werd, maakte mijn vader al films. Mijn moeder was zijn assistent, en we gingen dus altijd met het hele gezin naar de locaties waar mijn vader aan het opnemen was. Op mijn achtste speelde ik een rol in een van mijn vaders films (Basykelran/The cyclist, red.). Toen ik vijftien was, besloot ik met school te stoppen en vroeg ik mijn vader of hij mij lessen wilde geven — niet alleen over film, maar over kunst in het algemeen. Later kreeg ik ook les van vrienden van mijn vader, en een aantal van mijn vrienden kwam ook naar de lessen, zodat het een soort privé-school werd. Voor De appel heb ik veel met mijn vader overlegd. Hij deed de montage van de film en schreef ook het scenario, ook al kun je van een echt scenario niet spreken. Terwijl ik de film opnam, praatten we iedere avond over het verloop ervan en wisselden we ideeën uit."
Makhmalbaf maakte De appel na het zien van een televisiereportage over een gezin in een arme wijk in Teheran. De vader had zijn twaalfjarige tweelingdochters vanaf hun geboorte opgesloten gehouden in huis. De meisjes waren nu tijdelijk uit huis geplaatst, nadat buurtgenoten een brief hadden geschreven aan de GGD over de praktijken van de vader. De tweeling was er zeer slecht aan toe: door hun jarenlange opsluiting konden ze nauwelijks praten, ze waren motorisch gestoord en leken het mentale niveau van tweejarigen te hebben. Makhmalbaf besloot de meisjes, Masoemeh en Zahra, onmiddellijk op te zoeken in het opvangtehuis en vroeg de ouders en buurtgenoten mee te werken aan een film over het gebeurde, die ze vervolgens in elf dagen tijd opnam. Ze liet de betrokkenen de gebeurtenissen van de afgelopen weken naspelen, maar plaatste hen ook in fictieve situaties; zo dwingt de sociaal werkster die de meisjes op komt halen, de vader zijn dochters vrij te laten. Ze gaan de straat op, naar buiten, waar ze andere kinderen ontmoeten, spelen, en langzaam maar zeker opbloeien.

Overtuiging
"De Appel is half documentaire, half fictie", zegt Makhmalbaf. "Documentaire, omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, en de mensen echte mensen zijn. Maar ook fictie, omdat er sprake is van een verhaal, van in scène gezette gebeurtenissen. Dat de sociaal werkster de vader zelf opsluit in zijn huis, om hem te laten voelen hoe dat is — dat idee is bijvoorbeeld ontstaan tijdens het filmen, in de gesprekken met mijn vader. Ik wilde erachter komen waarom de vader zijn dochters had opgesloten. Toen ik hem voor het eerst sprak, begreep hij absoluut niet wat daar verkeerd aan was. Het was moeilijk met hem praten, ik wist nooit hoe hij zich zou gedragen. Hij zat vol woede, over de GGD en over de buurtbewoners die hem hadden aangegeven. Hij begreep niet waarom de kinderen naar een tehuis waren gebracht. Ik kon hem wel duidelijk maken dat ik hem met mijn film niet wilde lastigvallen, onder druk zetten of beschadigen. Ik was daar alleen om achter de redenen van zijn gedrag te komen. Ik denk dat hij het echt nodig had dat er naar hem geluisterd werd. Hij vond dat hij de meisjes niet alleen op straat kon laten, en omdat zijn vrouw blind is, sloot hij ze op. Als het jongens waren geweest had hij dat niet gedaan; hij had erg traditionele opvattingen.
"Of ik die door het maken van de film heb kunnen beïnvloeden? Kijk, hij is al een oude man, en zijn religieuze opvattingen zijn nog veel ouder dan hijzelf, dus ik denk dat het onmogelijk is om die zomaar te veranderen. Maar hoe sterk zijn overtuiging ook was, door elf dagen lang naar zijn huis te gaan, en naar hem te luisteren, heb ik misschien een klein beetje verandering gebracht. In ieder geval is de toekomst van de kinderen veranderd: zij kunnen nu naar buiten, met andere kinderen spelen en naar school gaan. Voor de kinderen is het goed geweest. Ze kunnen zelfs al een beetje lezen en schrijven, ze praten volop, en zijn erg gelukkig. In een jaar tijd is er ontzettend veel veranderd. Zelfs in de elf dagen van het maken van de film kon je een enorme verandering in hun gedrag zien. Hun achterstand kwam alleen door de opsluiting, ze zijn niet mentaal gehandicapt.
"Een andere vraag die ik had tijdens het maken van de film was waarom de buren zo lang gewacht hebben met alarm slaan. Ik kon niet begrijpen dat niemand er eerder over gepraat had. Maar ik denk dat het er mee te maken heeft dat het een erg arme buurt is, waar de mensen extreem traditionele opvattingen hebben. Ze hadden elk hun eigen problemen, en ze wilden het waarschijnlijk niet zien, ze konden de kinderen niet helpen. Ze deden twaalf jaar lang niets. Dat is onbegrijpelijk, toch?"

Instinct
De fictieve elementen in De appel suggereren een diepere betekenislaag. Makhmalbaf gaf de kinderen spiegeltjes om mee te spelen, liet hen op zoek gaan naar appels en instrueerde een paar nieuw verworven vriendinnetjes horloges voor hen te kopen. Het zijn stuk voor stuk symbolen, licht de regisseuse toe: "Mijn film moet je zien als een spiegel die de mensen voorgehouden wordt. Ik wilde niet veroordelen, niet vertellen wat goed is en wat slecht of wat men wel en niet moet doen, maar de mensen gewoon naar zichzelf laten kijken. Als ze iets zien wat ze willen veranderen, dan kunnen ze het veranderen. Iedereen, zelfs de blinde moeder, kan in de spiegel kijken en zichzelf zien. De meisjes konden er zichzelf in ontdekken, voor de eerste keer.
"Wat de appel betreft, dat is voor mij een symbool voor het leven. Denk aan de appel die Eva aan Adam geeft in het paradijs; volgens sommigen is het een symbool voor zonde, maar ik denk dat satan en god in wezen dezelfde zijn, en daarom staat de appel voor het leven. Toen ik de meisjes voor het eerst ontmoette maakte ik me veel zorgen over hun; ze waren er zo slecht aan toe. Maar toen ik ze een appel zag eten, met een enorme gretigheid en op een hele natuurlijke manier, wist ik dat het wel goed zou komen met ze. Ze hadden genoeg instinct om te weten hoe ze moesten leven. De symboliek kwam dus op een natuurlijke manier tot stand, door te kijken naar de werkelijkheid. Hetzelfde geldt voor de horloges; ik merkte dat de meisjes bezeten waren van mijn horloge, ze wilden dat steeds afpakken. Daarom liet ik horloges voor ze kopen, als een symbool voor kennis over het leven. Het geeft aan dat de meisjes wilden leren over het leven, over tijd."

Ziel
Ondanks het tragische gegeven is De appel een bij tijd en wijle erg humoristische film. De onbevangen en opmerkelijk vrolijke Masoemeh en Zahra stelen de show. In hun onbeholpenheid en enthousiasme zijn ze vaak onbedoeld komisch. Makhmalbaf: "Je mag best om de film lachen, de meisjes zijn vaak ook erg grappig. Het is net als met het leven, soms is het leuk, en soms moet je erom lachen juist omdat het allemaal zo moeilijk is. Wat ik het belangrijkste vind is dat ik met de film kan communiceren, en het maakt me erg gelukkig dat dat gelukt is; dat deze film over twee meisjes die jarenlang niet konden communiceren, nu over de hele wereld gezien en begrepen wordt, in verschillende culturen."
Over haar toekomstplannen wil Makhmalbaf weinig loslaten: "Over mijn volgende film praat ik wel wanneer hij af is." Maar ze is in ieder geval niet van plan haar vaderland te verlaten voor een plaats waar het wellicht eenvoudiger is om films te maken. "Natuurlijk is het moeilijk een vrouwelijke filmmaker in Iran te zijn. Maar filmmaken is altijd moeilijk, en ik denk dat ook in jullie cultuur vrouwen en mannen niet volledig gelijk zijn. Bovendien ben ik geboren en opgegroeid in Iran, ik ken de cultuur en de ziel van het land. En ik denk dat ik daarom misschien een film heb gemaakt met een ziel. Als ik hier zou komen, en ik ken de cultuur niet, dan kan ik misschien wel een mooie film maken, maar ik denk niet dat hij dan veel diepgang, veel bezieldheid zou hebben. Ja, het was moeilijk om een film te maken in Iran. Maar zoals je hebt kunnen zien, is het niet onmogelijk."

Pauline Kleijer



top
DE APPEL (SIB)

Maart 1999 #198

Productie
Mohsen Makhmalbaf
Marin Karmitz
Regie
Samira Makhmalbaf
Scenario en montage
Mohsen Makhmalbaf
Camera
Ebrahim Ghafori
Geluid
Behroz Shahamat
Met
Masoemeh Naderi
Zahra Naderi
Ghorbanali Naderi
Zahra Saghrisaz
Azizeh Mohamadi

Kleur, 85 minuten

Distributie
Contact Film Cinematheek
Te zien
vanaf 11 maart

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE
ANGIE
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST
ANGST
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS
ATLANTIS
ATM
Atmen
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS
The Avengers
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR