Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Nanni Moretti: lekker op pad in z'n geliefde Rome Nanni Moretti: Eigenzinnige clown op een scootertje

APRILE

Italië, 1998 | Nanni Moretti
Goeroe, boegbeeld en vaandeldrager. De superlatieven waarmee Nanni Moretti in Italië wordt omschreven, liegen er niet om. Buiten de Italiaanse landsgrenzen was hij, tot het succes van Caro diario in 1994, echter een volslagen onbekende. De zes lange speelfilms die hij voor die tijd maakte, worden nu voor het eerst in Nederland vertoond. Het programma Tutti Moretti dat deze maand in het Filmmuseum is te zien, geeft een vrij volledig overzicht van het oeuvre van deze Italiaanse Woody Allen, die ook weer in zijn nieuwe film Aprile humor, zelfkritiek en politiek engagement met elkaar vermengt.

Io sono un autarchio (Ik ben een autarkist), de titel van Moretti's debuutfilm uit 1976 is meteen al veelzeggend. Het woord autarkist is een zelfbedacht nonsens-woord en betekent ongeveer zoiets als 'autonome anarchist'. In zijn eerste film ging Moretti's behoefte aan onafhankelijkheid nog zover dat hij producent, regisseur, scenarist, cameraman, geluidsman en hoofdrolspeler tegelijk was. Camera en geluid laat hij tegenwoordig grotendeels aan anderen over, maar voor de rest is Moretti in zijn films nog steeds alom aanwezig, tot aan zijn meest recente Aprile toe.
Zijn politieke anarchisme is er altijd een van de mildere soort geweest. Moretti is zeker niet het toonbeeld van een militante activist die alles wat ook maar riekt naar burgerlijke conventionaliteit onderuit wil halen. Hij manifesteert zich in zijn films als een ironische criticaster van zijn eigen communistische partij, waar hij weliswaar officieel nooit lid van is geweest, maar wel, net als zoveel miljoenen andere Italianen, altijd op gestemd heeft. Zijn partijkritiek bereikt een filmisch hoogtepunt in Palombella rossa uit 1989, een film die volgens de Italiaanse filmkritiek tot het beste gerekend dient te worden van wat de Italiaanse filmkunst de afgelopen twintig jaar heeft voortgebracht. De film speelt zich volledig af rond een zwembad, waar twee waterpoloteams een wedstrijd spelen, met Moretti als een van de spelers. Naast zijn sportcarrière is zijn personage ook een communistische politicus, die aan geheugenverlies lijdt. De magische sfeer rond het idyllisch gelegen zwembad herinnert aan de films van Fellini en de gebeurtenissen op en rond het water vormen een afspiegeling van de Italiaanse samenleving. De amnesie van de politicus symboliseert het fiasco van de communistische partij, die volgens Moretti een stuitend gebrek aan historisch besef toonde in een tijd waarin Italië langzaam weer naar rechts overhelde.

Alter ego
Het is wel eens gesteld, ik geloof door Ingmar Bergman, dat elke film van een regisseur iedere keer opnieuw een variatie op hetzelfde thema is. Voor niemand geldt dit in zo extreme mate als Moretti, zonder dat hij daarbij vervalt in een vervelende of routineuze herhaling. In zijn eerste films draait het verhaal steevast om Moretti's alter ego, luisterend naar de naam Michele Apicella. Deze Michele heeft een aantal zeer karakteristieke eigenschappen. Of hij nu een opstandige student is, zoals in Ecce bombo (1978), de gedesillusioneerde filmmaker uit Sogni d'oro — waarmee Moretti in 1981 de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië won — of een gefrustreerde wiskundeleraar in Bianca (1984). In elk van deze films hangt Michele veel aan de telefoon, houdt hij van balspelen — voetbal in het bijzonder —, is hij verzot op gebak, heeft hij een obsessie voor schoenen en reageert hij nogal bits en agressief op mensen om hem heen die met hem van mening verschillen.
Een opvallende, vreemde eend in de bijt is de film La messa e finita uit 1986. Hierin speelt Moretti nu eens geen linkse idealist maar een priester, die na enkele jaren van afwezigheid terugkeert en totaal vervreemd blijkt van zijn vroegere milieu. Familieleden en oude vrienden schotelen hem het hele palet van moderne problemen voor — abortus, echtscheiding, zelfmoord en homoseksualiteit — en de naïeve geestelijke weet zich er absoluut geen raad mee. Hij loopt als een gevoelloze olifant in een emotionele porseleinkast rond en jaagt iedereen tegen zich in het harnas. Het al dan niet gespeelde onvermogen om zijn medemensen te kunnen begrijpen is eigenlijk symptomatisch voor het Moretti personage. Deze heeft als een vaak onaantastbare buitenstaander weliswaar een scherp oog voor alle misstanden en ellende om hem heen, maar blijft meestal steken in spottende en afwijzende blikken of commentaren, nadat hij zijn omgeving met retorische vragen bestookt heeft. Dat de vroege Moretti desondanks geen vervelende moralist is, komt omdat hij in zijn films openlijk voor zijn eigen onvermogen uitkomt en de grimmige zelfspot niet schuwt.

Absurde leegheid
Filmisch gezien is Moretti zeker geen vernieuwer te noemen. Zijn cameragebruik is, vooral in zijn allereerste films, eigenlijk vrij statisch en conventioneel. Op het vlak van de enscenering doet hij daarentegen wel soms zeer verrassende dingen. In Sogni d'oro zit bijvoorbeeld een meesterlijke scène, waarin zijn personage in een interviewruimte wordt gezet, waarna de cameraman wordt weggeroepen. Alleen gelaten met een lopende camera wordt hij gevraagd om gewoon door te gaan met vertellen. Zelden heeft een regisseur de absurde leegheid van een televisie-interview zo krachtig aan de kaak gesteld.
Een andere geliefde stijlfiguur is het gebruik van televisiebeelden en filmvertoningen. In Palombella rossa kijken de supporters van de waterpoloteams naar scènes uit Doctor Zhivago. Wanneer Omar Sharif aan het eind van die film zijn geliefde — Julie Christie — ziet lopen, begint Moretti tegen het beeld te schreeuwen dat ze toch alstublieft, alsnog moet omkijken. Een zelfde soort humor keert terug in Aprile, wanneer Moretti zich hardop zit op te winden tijdens een uitzending van een verkiezingsdebat, waarbij Berlusconi hinderlijk lang aan het woord blijft zonder dat de linkse lijsttrekker hem interrumpeert.
Maar Moretti heeft natuurlijk vooral school gemaakt met zijn volstrekt eigenzinnige manier van vertellen, waarbij autobiografie en fictie op een wonderlijke wijze met elkaar vervlochten zijn. Deze documentair aandoende aanpak is in zijn laatste twee films — Caro diario en Aprile — uitgekristalliseerd tot een soort filmessay in dagboekvorm, waarbij Moretti zeer persoonlijk dingen uit zijn eigen leven aan de orde stelt. Zelf hamert hij er in alle interviews op dat het toch echt geen documentaires zijn. Scènes worden namelijk soms eindeloos doorgerepeteerd en Moretti staat erom bekend dat hij zoveel mogelijk takes neemt om in de montageruimte alle vrijheid te hebben het verhaal naar zijn hand te zetten.

Narcistisch
De vrijwel onaantastbare positie die Moretti de afgelopen twintig jaar in Italië heeft opgebouwd, kwam vorig jaar voor het eerst een beetje aan het wankelen. Zijn laatste film Aprile kreeg in zijn moederland allerminst een goede ontvangst. De kritiek nam opvallend vaak de term narcistisch in de mond en Moretti zou zelf te veel in beeld zijn, zonder nieuwe en belangwekkende thema's aan te snijden.
Dat de kwestie hem tamelijk hoog zit, blijkt als Moretti tijdens ons interview in Cannes van vorig jaar, er uit zichzelf over begint. Moretti: "Narcistisch? Hoezo narcistisch? Het zou pas narcistisch zijn wanneer ik in een talkshow op de televisie uitgebreid over mijn privé-leven zou gaan zitten praten. Dat zou ik pas echt vervelend vinden en daarover zou ik me ook oprecht schamen. Ik praat in mijn laatste twee films weliswaar over hele persoonlijke dingen, zoals in Caro diario over mijn eigen vervelende ervaringen met kanker en in Aprile, wanneer ik mijn geluk laat zien bij de geboorte van mijn kind. Maar ik ben dan zelf degene die alles onder controle heeft, want ik bepaal op welke manier en in welke vorm ik het laat zien."
Het valt echter niet te ontkennen dat Moretti in Caro diario een ander vertellersstandpunt heeft ingenomen. Gebruikte hij voorheen nog een fictief personage en daarmee de hij-vorm, om zijn persoonlijke kritiek op sociaal-maatschappelijke misstanden te uiten, in zijn laatste twee films praat hij in de ik-vorm. De scheidslijn tussen het Moretti personage in de film en de echte Moretti buiten de film is daarmee flinterdun geworden en roept gaandeweg steeds meer irritatie op bij sommige toeschouwers. Het heeft iets weg van de reacties op het genre van de fake-documentaire, waarbij volgens sommigen het spel tussen fictie en werkelijkheid te ver is doorgeslagen. Moretti maakte weliswaar ook documentaires, zoals La cosa, die nu in het Tutti Moretti-programma te zien is, maar benadrukt keer op keer het fictieve karakter van zijn laatste twee films.
"Documentaires en speelfilms zijn toch twee verschillende genres, ook al moet je er van uitgaan dat geen enkele documentaire honderd procent objectief is, want er zal altijd een bepaalde 'point of view' gecreëerd worden, door de keuze van de muziek en de wijze van monteren. Ik heb twee films gemaakt in een zeer persoonlijke dagboekvorm, maar het blijft fictie. Ik ben mezelf niet, maar ik speel mezelf. In die films zitten ook dingen die ik zeg en doe, die ik in werkelijkheid niet gedaan heb en ook nooit zal doen", aldus Moretti.
Aprile eindigt op de manier waarop Caro diario begint. Moretti zit op zijn befaamde scooter en toert door zijn geliefde Rome, af en toe zogenaamd achteloze voorbijgangers aansprekend over de toestand in de wereld. Hij ondervraagt ze, maar lijkt niet geïnteresseerd in de antwoorden. Dat gevoel wordt versterkt door zijn gekoketteer met zijn typische helm, die hij zelfs ophoudt wanneer hij afstapt en met mensen praat. Is hij een integere nar die met oprechte intenties zijn steeds rechtser wordende landgenoten een spiegel voorhoudt of hangt hij de moralistische satiricus uit, die net als Freek de Jonge in ons land zijn geloofwaardigheid begint te verliezen. En waarom eigenlijk? Misschien omdat ze beide uit hun rol zijn gevallen en er achter die façade van geniale komiek, opeens het beeld opdoemt van de ijdele opportunist die teveel zelf in het middelpunt van de aandacht wil staan.

François Stienen 

Tutti Moretti vindt plaats van 11 februari tot en met 3 maart in het Filmmuseum. Naast Moretti's eigen films bevat het programma ook films van jonge Italiaanse regisseurs die Moretti niet alleen produceerde, maar waarin hij ook een rol vertolkte.



top
APRILE

Februari 1999 #197

Productie
Angelo Barbagallo
Nanni Moretti
Regie en scenario
Nanni Moretti
Camera
Giuseppe Lanci
Geluid
Alessandro Zanon
Montage
Angelo Nicolini
Muziek
Nanni Moretti
Met
Nanni Moretti
Silvio Orlando
Silvia Nono
Pietro Moretti

Kleur, 78 minuten

Distributie
RCV Film Distribution
Te zien
vanaf 11 februari en tijdens het Filmfestival Rotterdam

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
All Eyez on Me
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Alles voor elkaar
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
L' amant double
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
American Assassin
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Made
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE (Martha Coolidge)
ANGIE (Martin Lagestee)
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST (Georg Kargl)
ANGST (Michiel van Erp)
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
Annabelle: Creation
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Aquarius
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN (John Badham)
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS (Digna Sinke)
ATLANTIS (Gary Trousdale, Kirk Wise)
ATM
Atmen
Atomic Blonde
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS (Jeremiah Chechik)
The Avengers (Joss Whedon)
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR