Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Don Askarian en David Safarian: De loden ballast van de Armeense tragedie

AVETIK

Armenië/Duitsland, 1992 | Don Askarian
Het heeft lang geduurd, maar van de drie Armeense films die dit jaar op het filmfestival in Rotterdam te zien waren, gaan er deze maand twee in première: Avetik van Don Askarian en The lost paradise van David Safarian. Twee zeer uiteenlopende films van twee al even verschillende filmmakers. Don Askarian (44) leeft al vijftien jaar als Armeense balling in Berlijn, David Safarian (40) staat met beide benen in de alledaagse Armeense werkelijkheid. Jos van der Burg sprak met beide regisseurs in Rotterdam.

Don Askarian is een man met uitgesproken opinies. Het Nederlandse publiek merkte dat voor het eerst in 1988 toen hij het International Documentary Festival Amsterdam bezocht. Het was het jaar waarin de westerse opgetogenheid over de glasnost politiek van Gorbatsjov tot een hoogtepunt kwam. Zo niet bij Askarian. In een filmforum stelde hij zich frontaal op tegenover zijn Russische collega's, die het waagden een goed woordje te doen voor de partijleider. "Zij zullen over tien jaar zeggen dat ze het slachtoffer van een propagandacampagne zijn geweest." In de lange monoloog die volgde hekelde hij de politieke blindheid van de westerse publieke opinie en de morele slapheid van filmmakers in de Sovjet-Unie. "Iedere filmmaker die in een totalitair land werkt, verliest zijn zelfrespect. Met zogenaamde dissidente films maakt het communistische regime goede sier in het westen." Harde woorden van een onverzoenlijke dissident of de nuchtere visie van een intelligent kunstenaar?

Vernietigingsmachine
De Armeense Geschiedenis, met hoofdletters geschreven, is de motivatie achter de woede en filmische creativiteit van Askarian. Zijn leven heeft hij in dienst gesteld van de strijd tegen de vergetelheid van de Armeense tragedies, met als grootste catastrofe de Turkse poging in 1915 om het Armeense volk, dat de tijd rijp achtte voor een opstand tegen het vermolmde Ottomaanse Rijk, uit te roeien. De Turkse vernietigingsmachine stokte toen er naar schatting anderhalf miljoen volwassenen en kinderen — meer dan de helft van de in Turkije levende Armeniërs — waren omgebracht. Nog steeds wachten de Armeniërs op een excuus van Turkije, dat de omvang van de slachting ontkent en volhoudt slechts een rebellie tegen het wettige gezag te hebben neergeslagen.
Kent Don Askarian deze eerste twintigste eeuwse poging tot genocide uit overleveringen, de tweede Armeense tragedie kent hij uit eigen ervaring: de 'communistische bezetting' van Armenië. De Sovjet-Unie was volgens Askarian een koloniaal bestel, waarin Rusland de andere republieken als wingewesten uitbuitte. 'Russificatie', het opdringen van de Russische cultuur, moest deze exploitatie vergemakkelijken. Askarian: "De Russen probeerden de Armeniërs hun geschiedenis te ontnemen. Zij begrepen dat een volk dat zonder geschiedenis geen identiteit heeft, zonder collectieve herinnering kan een volk niet voortbestaan." In Armenië slaagden ze volgens Askarian daar overigens niet in. "De Armeniërs hebben hun geschiedenis levend gehouden door een rijke samizdat-pers en een levendige mondelinge traditie. Wij zijn een oud cultuurvolk dat als enige onder het bewind van Moskou haar identiteit enigszins behouden heeft."
Paradoxaal genoeg heeft Askarian zijn opleiding aan 'Moskou' te danken. Na de het doorlopen van de middelbare school in Armenië studeerde hij (kunst)geschiedenis in Moskou. Zijn weigering om in militaire dienst te gaan ("Ik wilde niet dienen in een leger dat democratische vrijheden niet verdedigt, maar juist onderdrukt.") zorgde voor een ommekeer in zijn leven. Nadat hij de twee jaar gevangenisstraf die zijn weigering hem opleverde, had uitgezeten, emigreerde hij naar het westen, waar hij zich in Berlijn vestigde. Als onbekend immigrant werkte hij zich daar uit de vergetelheid met een televisiebewerking van het Tsjechow-verhaal De beer. In 1988 debuteerde hij in de bioscoop met Komitas, waarin hij zijn obsessie met de Armeense geschiedenis in lange, verstilde beelden tot uitdrukking bracht.

Cinematograficus
Avetik borduurt voort op deze thematiek, maar voegt er een biografisch element aan toe. De film vertelt het verhaal van een Armeense filmer in ballingschap in Berlijn, die de Armeense Geschiedenis als een loden ballast met zich meesleept. Natuurlijk is dit personage gemodelleerd naar Askarian, die zegt zich even ontheemd te voelen als zijn personage. "Dat ik in Berlijn werk, is toeval. Ik kan overal werken, evengoed op de Noordpool als in Griekenland. Mijn nationaliteit is cinematograficus." Zware woorden, maar Askarian neemt ze gemakkelijk in de mond. Als een kruisridder bestrijdt hij te vuur en te zwaard de commercialisering van de cinema. De Hollywoodbonzen wenst hij strengere straffen toe dan drugsdealers omdat zij met hun films kinderen veranderen in 'verslaafde monsters'.
Deze verbeten strijd voor de film als kunstvorm zien sommigen als een pose, een indruk die versterkt wordt door zijn films, die opgebouwd zijn uit esthetische en zwaar symbolische beeldcomposities, die bewuste mystificaties lijken te zijn, handig gecamoufleerde oppervlakkigheid. Anderen houden hem voor een authentieke verbeelder van de Armeense cultuur. Askarian: "Alles is uniek, dus ook mijn films. Wat ik wil maken is kunst, geen commerciële troep. Of ik een Armeense of een Europese film gemaakt heb? Ik weet het niet. Het is een Don Askarian film. Wat dat is, mag u zelf uitmaken."

Als ik opmerk dat de Armeense cultuur zoals Avetik die toont, een lijdende cultuur in verval is, waarin het ontbreekt aan alledaagse vitaliteit, schieten zijn ogen vol vuur. "Natuurlijk toon ik verval, want dat is de historische ervaring van Armeniërs. Onze cultuur is eeuwenlang onderdrukt. Dat heeft ons vermogen om te herinneren gescherpt. De herinnering aan het verleden is vaak reëler dan de werkelijkheid. Ik zie het als mijn taak deze herinnering levend te houden, de Armeense genocide mag niet vergeten worden. Als u dat niet ziet in mijn film, komt dat omdat u cinematografisch niet diep genoeg graaft."
Een terugkeer naar Armenië ziet Askarian er voorlopig niet van komen. Met grote stelligheid betoogt hij dat de situatie in essentie niet anders is dan vroeger. "De politieke terminologie is veranderd. Men praat nu niet meer over marxisme en communisme, maar over democratie en nationalisme. Maar de machtsstruktuur is daarbij in tact gebleven. De economische macht is in handen van de vroegere communisten. Zo gaat het altijd met Armeniërs, zij zijn altijd politiek slachtoffer."

Geldjagers
In The lost paradise van David Safarian komt het Armeense verleden ook aan bod. Toch bestaat er tussen zijn film en die van Askarian een groot verschil. Safarian richt zijn aandacht niet alleen op de tragische momenten in de Armeense geschiedenis, maar ook op het heden. In The lost paradise proberen projectontwikkelaars de bewoners van een klein bergdorpje te verleiden hun dorp te verlaten in ruil voor woningen in een stadje in de vallei. ("Wat zijn dat voor stenen?" "Dat zijn hun huizen." "Hier zou ik nog geen dag kunnen leven.") Hun pogingen stuiten op wantrouwen en vastberadenheid van de bewoners, een onwil die is gebaseerd op de herinnering van de oudste bewoners aan 1915, toen zij op de vlucht voor Turken de bergen invluchtten. Safarian: "Zij willen in de bergen blijven omdat ze daar zelfstandig zijn. Als je in een vallei leeft, kun je gemakkelijker overheerst worden. Tijdens de massaslachting onder de Turken werden de mensen in de valleien allemaal vermoord, in de bergen had je een kans het te overleven omdat je je kon verschuilen."
In tegenstelling tot Askarian ziet Safarian de Armeniërs niet als uitsluitend slachtoffers. "Ik wilde een film maken waarin de vijand niet buiten maar binnen Armenië gezocht moet worden. Wij hebben de gewoonte om onze vijanden Turken te noemen. Nou, noem deze binnenlandse vijanden dan ook maar Turken. Ik bedoel de kille Armeense moneymakers. De Oekraïnse vrouw in de film staat dichter bij de dorpelingen dan deze Armeense geldjagers, die zich niet eens kunnen voorstellen dat de dorpelingen gehecht zijn aan hun tradities en dorp. Zij creëren gewoon een nieuwe ramp in de zielen van deze mensen."
Het zijn deze koele, berekende mannen die hij verantwoordelijk acht voor de oorlog tegen Azerbaidzjan, die zich al een paar jaar voortsleept. "De politici die het hardste schreeuwen, krijgen de menigte achter zich aan. Het is een stupid war, die moeilijk te beëindigen valt, omdat escalatie zo gemakkelijk is. Dit is een oorlog van politici, die de oprechte Armeense gevoelens van de bevolking manipuleren." Door de oorlogsomstandigheden in Armenië is zijn film daar nog niet te zien geweest. "In Nederland kun je je niet voorstellen wat er aan de hand is in Armenië. Jerevan was een mooie, vrolijke stad. Probeer je Amsterdam eens zonder electriciteit en gas voor te stellen. In zo'n situatie zijn mensen niet geïnteresseerd in cinema. Gisteren konden we zien dat het ene systeem — communisme — slecht is, nu zien we dat het andere ook niet al te lieflijk is."

Bidden
Over zijn film is Safarian tevreden. "Ik ben gelukkig met de documentaire sfeer die hij ademt, al hoop ik wel dat iedereen begrijpt, dat niet alle Armeniërs in arme dorpjes leven. Armenië kent ook rijke steden en dorpen." Opvallend is het gebruik van licht in de film, dat overvloedig aanwezig is. Safarian: "Licht betekent veel voor mij. Het herinnert mij aan mijn jeugd, aan een een sprookjesachtig gevoel. Maar het verwijst ook nog naar iets anders. Als je met mensen spreekt die in 1915 uit Turkije gevlucht zijn, dan spreken zij altijd over het verschil in licht tussen Armenië en Turkije. Het heeft te maken met hun psychologische conditie. Je kunt het licht niet voelen als er onderdrukking is. Daarom wilde ik mijn film oorspronkelijk Heavy light noemen."
"Opstaan, luidt de klokken, het is tijd om te bidden", zegt een oude monnik staande voor een oud kapelletje tegen een al even oude gelovige naast hem. "Goed heilige vader", antwoord deze, "maar er zijn geen gelovigen meer."

Jos van der Burg



top
AVETIK

Oktober 1993 #138

Produktie
Margarita Woskanian
Regie, scenario en montage
Don Askarian
Camera
Gagik Avakian
Martin Gressmann
Andreas Sinanos
Muziek
Bellini
Schubert
Armeense volksmuziek
Met
Alik Assatrian
Mikhael Stepanian
Geno Lechner
Karin Ganibekian

Kleur, 84 minuten

Distributie
NFM/IAF
Te zien
vanaf 21 oktober

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
All Eyez on Me
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Alles voor elkaar
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
L' amant double
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
American Assassin
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Made
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE (Martha Coolidge)
ANGIE (Martin Lagestee)
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST (Georg Kargl)
ANGST (Michiel van Erp)
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
Annabelle: Creation
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Aquarius
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN (John Badham)
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS (Digna Sinke)
ATLANTIS (Gary Trousdale, Kirk Wise)
ATM
Atmen
Atomic Blonde
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS (Jeremiah Chechik)
The Avengers (Joss Whedon)
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR