I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Daniel Sánchez Arévalo: Verzuipen in de vissenkom

AZULOSCUROCASINEGRO

Spanje, 2006 | Daniel Sánchez Arévalo
azuloscurocasinegro heet Daniel Sánchez Arévalo's bezielde debuut. Klein van buiten, groot van binnen. Hij praat over vissenkommen en acteurs die ook maar gewoon mensen zijn en voor iemand willen zorgen. "Acteurs willen altijd hun personages redden."

Daniel Sánchez Arévalo (foto: Kris Dewitte).

Je familie mag lachen maar jij niet. Jij en je medegevangenen op een rij, achter plexiglazen doorkijkwanden, op stoelen, oog in oog met de mensen die van buiten komen, denkend aan wat het bezoek buiten de muren uitvreet: gaat ze vreemd, neukt ze mijn broer, altijd al gewild, en m'n moeder, ze lacht wel, maar lacht ze eigenlijk wel, mijn vader overleden en ik mocht 'm niet begraven.
Gevangenen houden elkaar in de gaten. Je mag niet huilen, wat er ook gebeurt. Het lijkt alsof ze praten met bezoekers. Maar het gaat om de wereld binnen.
Er zijn veel werelden binnen, in Daniel Sánchez Arévalo's (Madrid, 1970) met prijzen overladen debuut azuloscurocasinegro ('donkerblauwbijnazwart'). Veel gevangenen ook. Een winkel vol vissenkommen is misschien een opdringerige verbeelding daarvan, maar door de lichte toon is de film nergens pedant.

Achter glas
Als wij in onze tijd Rodins iconische beeld 'Le penseur' moeten evenaren, dan misschien met 'De Koper', het beeld van een man voor een etalage, verlangend, eisend wat zich achter het glas bevindt.
Dat beeld achtervolgt Sánchez Arévalo al jaren. Zodanig dat hij er een complete film omheen bouwde. azuloscurocasinegro draait om hoofdpersoon Jorge die zich los moet maken van de etalage vol verlangens waar hij naar kijkt. Net als de mensen om hem heen. Soms zijn die mensen elkaars gevangenen, soms zijn het hun idealen achter glas die verhinderen dat ze verder komen.
"Zo dichtbij en toch zo ver weg van wat je wilt", zegt de regisseur. "Gescheiden door onzichtbaar glas. Het glas van de etalage werd een metafoor voor al die onzichtbare muren die we steeds vergeten. Hier gaat het om Jorge die het pak in de etalage wil hebben omdat hij denkt daarmee meer kans te hebben in een sollicitatiegesprek.
"Dat beeld speelde door mijn hoofd en ik begon het verhaal eromheen te bouwen. Pedro Almodóvar zei ooit eens dat zo'n eerste beeld ook de eerste scène in je film zou moeten worden. Maar bij mij eindigde dit eerste beeld ergens in het midden. Bij hem trouwens ook wel eens. En dat is prima. Het is goed om het verhaal te laten ademen en groeien.
"Mijn sterkste metafoor was de vissenkom. Elk personage zit in een vissenkom, in zijn eigen stukje leven dat hij moet leven. Wat ga je doen? Je werd geboren in een kom en dat kun je niet veranderen. Je kunt het wel zo comfortabel mogelijk maken. Jorge wil eruit springen maar daartegenover wil zijn beste vriend niets veranderen aan zijn kom. Die is niet klaar om de veranderingen die zich opdringen te accepteren."
En voor de zekerheid is er ook nog de gevangenis, die ons verbanden laat maken tussen de mensen binnen en buiten de muren. Iedereen in z'n eigen kooi.

Succes
Wat vooral opvalt is de vanzelfsprekende gang van de dingen, de alledaagsheid, het respect. Respect van Sánchez Arévalo voor zijn personages. Dat vertel ik hem. Dat het een humane film is, dat hij rust en zelfverzekerdheid uitstraalt. En dat was precies de bedoeling, vertelt de regisseur. Nou, da's mooi dan.
"Ik haat het wanneer mensen anderen als goed of kwaad benoemen. Niemand ís een slecht mens, mensen zitten alleen gevangen in hun eigen omstandigheden. En ze proberen het beste ervan te maken, het beste wat ze kunnen. Ik wilde voor elkaar krijgen dat mensen mijn personages niet gingen veroordelen, maar begrijpen. Een meisje dat in de gevangenis zit en zwanger wil worden omdat ze dan naar een speciale afdeling mag, die zouden we misschien veroordelen als we verder niets van haar zouden weten. Maar als je haar ziet en naar haar luistert...
"Mijn grootste succes met deze film is dat het me is gelukt dat mensen de personages niet veroordelen. Als schrijver en filmmaker was dat belangrijk voor me. Want de meeste acteurs willen alleen maar 'goede' personages spelen. Ze willen allemaal hun personages redden. Vanaf het eerste moment. Ze willen niet de slechterik zijn. Wel in een thriller, maar niet in een film als dit. Het eerste dat ik deed met Marta, de actrice die Paula speelt, was haar glimlach laten verdwijnen. Ze heeft een prachtige glimlach en ze had de neiging om haar personage te rechtvaardigen, om haar goed te maken. Dus zei ik dat ze zich niet druk moest maken, dat het wel goed zou komen met het oordeel van het publiek. We moeten het stapje voor stapje doen, we moeten wachten. We moeten een boog maken. De personages moeten veranderen om de toeschouwer het gevoel te geven dat er een reis wordt gemaakt. Je kunt niet vanaf het eerste moment het alleraardigste meisje zijn.
"En trouwens, ze kan ook niet kwetsbaar en lief zijn terwijl ze in de gevangenis zit. Tijdens de research werd ons verteld dat je in de gevangenis niet mag huilen. Dan ben je zwak en dan heb je geen fijne tijd. Alleen in de face to face-ruimte met Jorge, de protagonist, zien we haar kwetsbare kant. Dan zien we wie ze werkelijk is."

Katholiek
Of hij zichzelf een groter verhaal ziet maken, vraag ik. Tegenover het intieme verhaal dat hij nu regisseerde.
"Ik weet het niet. Ik was altijd al geïnteresseerd in kleine dingen. In 'ordinary lives', hoewel er niks gewoons aan is. Het zijn de grote avonturen van het dagelijks leven. Deze film is gebaseerd op een korte film die ik jaren geleden maakte op basis van hetzelfde gegeven: over een conciërge die wil dat zijn zoon z'n baan overneemt omdat hij met pensioen gaat. Maar die zoon wil iets anders. Het verhaal was altijd een groot avontuur over 'nee-zeggen'. Dat avontuur zit in jezelf. In de weg die je moet afleggen, de emoties waar je mee om moet gaan. Ik wil wel grote verhalen vertellen, maar misschien kan ik dat niet. Misschien praat en schrijf ik alleen over de films die dichtbij me staan. Want er zit veel van mij in de personages, in wat ze door moeten maken: hun angsten, hun verlangens. Alle verhalen zijn al verteld. Het enige verschil zit 'm in hoe je die verhalen benadert. En de enige manier om dat anders dan anderen te doen, is om er veel van jezelf in te stoppen.
"Jorge moet omgaan met zijn gevoel dat hij verantwoordelijk is voor alles om zich heen. Hij denkt dat hij voor zijn vader moet zorgen. En dat hij voor zijn broer moet zorgen. Wat hij denkt dat hij moet doen, komt altijd vóór wat hij zelf verlangt. Dat herken ik. Een lange tijd, en misschien zelfs nog steeds, deed ik ook wat ik dacht dat anderen van me verlangden.
"Kijk, ik geloof niet in die protagonist-antagonist tegenstelling. Ik hou ervan om die te laten versmelten. Jorge's grootste vijand is hijzélf. Hij leidt niet het leven dat hij wil leven. Hij moet omgaan met z'n eigen verlangens, hij moet zijn eigen verlangens accepteren. Hij neemt verantwoordelijkheden die niemand hem opdringt. Als hij wil kan-ie z'n vader ergens anders laten verzorgen maar dat zou een schuldgevoel opleveren. Ook dat is een belangrijk thema in deze film: schuld. Daar heb ik ook last van. Heel katholiek. Ik moet dat kwijtraken."

Pak
"Kijk, het punt is...
"De film is inderdaad volwassen. Dat ben ik met je eens. Mag ook wel, ik ben 35. Maar ik was ook geobsedeerd met feit dat ik mijn eerste film niet wilde maken voordat het verhaal helemaal klaar was. Ik had het vijf jaar eerder kunnen doen, maar toen was ik er nog niet klaar voor. Ik ben aan het script blijven werken en ik ben voor televisie blijven schrijven, daar leefde ik van. Sitcoms en tv-drama's, zoals ik hiervoor maakte, zijn trouwens helemaal geen slechte manier om je geld te verdienen, maar tegelijk is het frustrerend omdat je niet doet wat je wilt doen. Ik maakte veel korte films om verhaallijnen te ontwikkelen. Ik denk dat hier iets van al mijn korte films in zit. Ik leerde mezelf een regisseur te worden."
Hij denkt lang na.
"Er is een neiging bij jongeren om alles meteen te willen. Ik schreef mijn eerste versie zes jaar geleden. Maar het verhaal was niet klaar en dat is erg moeilijk om te erkennen, om geduld te hebben. Want misschien mis je de trein en krijg je nooit meer een tweede kans. Maar dat risico moet je nemen.
"In die zes jaar is veel veranderd. De eerste versie ging over een man die een pak wilde hebben voor een sollicitatiegesprek. En hij zorgde voor zijn vader. Maar er was geen verhaallijn over zijn broer, die nu heel belangrijk is. En geen verhaal over zijn vriendin. En geen buurman, en een heel ander verhaal over zijn beste vriend.
Alleen de titel bleef in die zes jaar hetzelfde.
"En de 'geest'. De geest van het verhaal, van de reis. Het verhaal van het pak bleef. Als metafoor voor de dingen die je denkt nodig te hebben. Want daarmee liegen we tegen onszelf."

Ronald Rovers

Voor meer informatie: semana.melkweg.nl



top
AZULOSCUROCASINEGRO

Mei 2007 #288

Productie
José Antonio Félez
Regie en scenario
Daniel Sánchez Arévalo
Camera
Juan Carlos Gómez
Art direction
Juan Lorenzo Prada
Montage
Nacho Ruiz Capillas
Met
Quim Gutiérrez
Marta Etura
Antonio de la Torre
Héctor Colomé

Kleur, 105 minuten

Distributie
A-Film
Te zien
vanaf 17 mei en tijdens de Semana de Cine Español

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE
ANGIE
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST
ANGST
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS
ATLANTIS
ATM
Atmen
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS
The Avengers
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR